Avatar billede aggemamme Nybegynder
03. oktober 2003 - 16:24 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Ulæselig CD

Hej

Jeg har en CD med en masse billeder på. Når man indlæser CD'en, kan systemet læse filnavne, mapper og filstørrelser. Men når man så læser en fil, så kan indholdet ikke læses. Grafikprogrammer meddeler, at formatet er ugyldigt. Åbner man billedet i en teksteditor, er der ingen tegn at se. `cat filnavn.jpg` på en UNIX-maskine skriver heller ingen linier. (filnavn.jpg er naturligvis udskiftet).

Det tyder altså på, at filerne er blevet tildelt den korrekte størrelse, men enten ikke indeholder data eller også er data placeret forkert på skiven i forhold til hvor det burde være?

Findes der et program, der kan søge alle sektorer på en CD og hente alle brugbare JPEG-data ud? Jeg har brug for at kunne læse de "rå" data udenom filsystemer mv. Kan man det? Har I andre forslag til, hvordan disse billeder reddes?

Billederne har stor affektionsværdi for den person, jeg prøver at redde dem ud for.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
03. oktober 2003 - 16:28 #1
hmmm måske er det et forsøg værd at lave en iso-fil med winiso (www.download.com) og derefter åbne den med daemon-tool (www.google.com)
Avatar billede 2400nv Nybegynder
04. oktober 2003 - 13:21 #2
Prøve at søg på "cd-r recovery" på download.com

Eller kunne disse programmer måske være noget (du kan prøve trialversionen, og se om det er noget):

BadCopy Pro
http://www.jufsoft.com/badcopy/screensnaps.asp

CD/DVD Diagnostic
http://www.arrowkey.com/
Avatar billede aggemamme Nybegynder
06. oktober 2003 - 17:16 #3
Jeg har nu prøvet ISO-løsningen hvor jeg har brugt mkisofs til at lave ISO-filen. Det lader til at imaget fungerer på samme præmisser som CD'en selv, idet filerne er listet og har korrekte størrelser, men kan ikke læses.

Jeg prøver nogle Windows-programmer senere, når jeg kommer forbi en maskine med dette OS installeret :) Tak for hjælpen indtil videre!
Avatar billede aggemamme Nybegynder
02. november 2003 - 17:57 #4
Tak for hjælpen i to :)
Avatar billede 2400nv Nybegynder
02. november 2003 - 21:55 #5
Mange tak for pointene :-) Hvordan gik det? Fik du reddet billederne?
Avatar billede aggemamme Nybegynder
02. november 2003 - 22:17 #6
Nej ... Jeg tror ikke billederne eksisterede på CD'en rent fysisk - det må have været et problem under brændingen (såsom at TOC'en blev skrevet men ikke selve billedfilerne).