11. oktober 2003 - 11:25Der er
3 kommentarer og 1 løsning
Fra CMS til XML - hvad er fordelen?
Jeg har ladet mig fortælle at:
"I dag fungerer de fleste ContentManagementSystems sådan at deres output er en xml fil".
Er det rigtigt? Men hvad skulle fordelen være ved at dirigere outputtet fra et CMS over i en xml fil, hvis indholdet under alle omstændigheder kun er tænkt for nettet (dvs. til at blive set i en standard browser)? Jeg har forstået det på den måde at xml's egentlige berettigelse er ved data der skal kunne anvendes på tværs af applikationer, f.eks. både i trykte medier og på skærmen. Men det er vel langt fra tilfældet for CMS løsninger generelt.
Nu er jeg ikke ekspert i CMS, men det skal nok passe. Grunde: 1) XML er "in" 2) der er nogle praktiske fordele ved at gemme XML og konvertere til HTML eller andet on the fly
Med hensyn til #1 så undervurder ikke modens betydning indenfor software.
Med hensyn til #2, så er det en fordel at adskille data indhold fra præsentationen. Man kunne f.eks. generere: - fuld HTML til en rigtig browser - reduceret HTML til en mobil telefons browser - XML til eksport/import til andet system
arve_v> OK, det forstår jeg. Mht 2) så er det netop det jeg tænkte: det er først rigtig relevant når det drejer sig om data der skal kunnne eksporteres/inporteres på tværs af systemer.
Mht det med at adsklle data og indhold: ja, det er det argument man hører hyppigst. Men et CMS er jo i forvejen en adskillelse af de to: det der af brugeren lægges i systemet er kun data. Præsentationen varetages så ved hjælp af andre sprog - php, html og css f.eks. Igen: hvis outputtet kun er tænkt for nettet er det vel den mest direkte løsning.
Jo - men skal man have to forskellige formater: et for lagring og et til endelig præsentation, så er det jo rart med et lagrings format der er nemt at konvertere til forskellige præsentations formater. Der er rigtigt mange værktøjer til XML både i Microsoft verdenen og i Java verdenen.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.