Avatar billede bering Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SAP selvstudier?

Hej
Jeg arbejder for tiden inddirekte med SAP og jeg vil gerne foretage mig nogle selvstudier for at komme til at arbejde mere direkte med det. Jeg leder efter links, dokumenter og beskrivelser der kan give mig et indblik i hvad SAP kan og hvordan det gör det. Noget om principperne og strukturen bag. Jeg har ikke direkte adgang til at pröve SAP, er der nogen steder man kan ”öve” sig pä en eller anden mäde? Jeg mener ikke sä meget programmering, mere organisering og struktur i systemet og hvordan man som f.eks. projektleder/medarbejder bruger SAP.

Grundlaeggende er jeg altsä bare en ivrig studerende der gerne vil öve sig i SAP, uden at jeg har et firma i ryggen som kan betale for kurser og give mig mulighed for direkte at bruge SAP.
Pä forhänd tak.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:08 #1
Der findes ingen steder, mig bekendt, hvor man kan prøve SAP og lære SAP.

Der findes kun en måde at lære SAP og det er ved at arbejde intensivt med det. Man kan ikek læse sig til det og at tage X antal SAP kurser hjælper heller ikke. Man skal have sit daglige gang i systemet for at lære det og så tager det stadig lang tid, bare at lære et modul.

Efter 8+ års arbejde med SAP kender jeg 'kun FI og CO moduler, ABAP Programmering og Business Warehouse godt og har et lillet kendskab til MM, PP og SD modulerne.

Der er en grund til at SAP konsulenter er godt betalte og måske de eneste konsulenter hvis pris ikke er faldende i den seneste tid. Se evt http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=21038
Avatar billede anhansen Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:09 #2
Jeg kender godt lidt fornemmelsen.. Pt. står man lidt med en oplevelse af at det eneste der bliver efterspurgt på jobmarkedet er SAP konsulenter.
Jeg tror ikke det er sådan lige til at komme i nærheden af.. Men ved det ikke, men de kurser der bliver afholdt er ihvertfald temmelig pebrede.. :-)
Avatar billede bering Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:14 #3
Jeg har fundet denne her side: http://sap.ittoolbox.com/ og regner med at kigge den lidt efter til at starte med. Hvis I kender til noget lignende kunne jeg mäske tage det med? Jeg tror pä jer när I siger at der ikke er nogen steder man kan laere systemet udover at arbejde med det, selvom det er et skuffende svar for mig :-) Jeg mä vel bare se om jeg kan komme til at arbejde med det i mit studiejob sä jeg kan laere det.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:18 #4
Der er virksomheder som tager folk ind uden SAP erfaring og så giver dem en god SAP uddannelse.

Det er korekt at en kursusdag her i Danmark koster knap kr 5.000 og den pris er vistnok næsten den samme i størstedelen af vesteuropa, men tager man til Sydafrika eller Singapore, skulle dagsprisen være en del lavere:-) Jo kurser over flere uger (fc academierne) kan det godt betale at tage disse steder.

Det skal også tilføjes at et SAP kursus, normalt, giver et stort udbuyye, men det kræver at man kender til systemet før man tager på kurset.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:21 #5
ittoolbox er et godt sted at hente information - det gør jeg også selv. Jeg bruger også http://help.sap.com, http://www.sapgenie.com/, http://www.sappro.com, http://www.searchsap.com og http://www.sapfans.com
Avatar billede bering Nybegynder
13. oktober 2003 - 11:30 #6
Ok, tak for det. Jeg gär i gang med det jeg har indtil videre og sä mä jeg se hvordan jeg senere kan komme laengere.
Tak for hjaelpen og de hurtige svar.
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:52 #7
benny.dk>
Jamen hejsa - er der liv i dig endnu?
Roder du stadig rundt "nede på Godset"??

Hilsen en deltager i "Abap for dummies" - hvis det siger dig noget ...
Avatar billede benny.dk Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:59 #8
hej Brian.

Ja, jeg er der stadig - i hvert fald lidt endnu.

Der er sket meget siden du var hernede, men det må vi hellere snakke om uden for dette forum:-)
Avatar billede OleMoller Nybegynder
07. oktober 2009 - 18:02 #9
Jo, der findes faktisk online muligheder for både at lære SAP og øve SAP. Du kan vælge SAP eLearning f.eks. fra www.com2learn.dk et dansk firma der tilbyder internet baseret SAP træning. SAP eLearning består af praktiske SAP simuleringer hvor du arbejder med rigtige SAP skærmbilleder, SAP transaktioner, og SAP best practice processer. Det hele foregår i et sikkert miljø hvor du kan lære i dit eget tempo og selv bestemme tid og sted. Derudover kan du få adgang til en LiveSAP sandbox, et træningsmiljø i en rigtig SAP installation. Du kan se detaljer på hjemmesiden. SAP kan læres igennem en god kombination af SAP eLearning og adgang til en SAP sandbox. I dag er der faktisk gode muligheder for at lære SAP, også selvom du ikke er ansat i en SAP virksomhed eller uden det store budget til SAP kursus. PS: for en god ordens skyld; jeg arbejder hos com2learn, men jeg mener jeg har forsøgt at give objektiv information. :-)