Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 19:13 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Et konfigurations spørgsmål

Hej, jeg har lidt problemer med mit netværk. Ca. hver anden dag falder mit internet ud, jeg kan så komme på igen hvis jeg kører uden om routeren, genstarter - og sætter routeren til igen. Det virker som det er problemer med at forny IP-adressen.

Jeg har oplevet flere gange at processen Generic Host Process for win 32 services umiddelbart inden forsøger at modtage information fra Internettet. Det har jeg nu givet den permanent lov til for at se om det løser problemet.

Er dette OK?  (jeg har jo hørt at man aldrig skal give nogen services udefra lov til at få forbindelse)

Desuden har jeg i mon router sagt nej til at den må pinges udefra. Kan det være at min udbyder er nødt til at pinge den?

Andre forslag til en løsning?
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 19:21 #1
1. hvilken Router har du ?
2. Hvilken udbyder har du ?
3. har du Dynamisk IP ?
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 19:29 #2
1) Min router hedder BenQ Esg 103
2) Stofanet
3) Ja, den er dynamisk.

Jeg har Zone Alarm installeret - det er den jeg giver processen lov til at connecte fra Internettet. Jeg har indstillet Zonen for mit netkort til "Trusted" - men det er samme problem hvis jeg sætter den til "Internet"
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 19:33 #3
Jeg har selv haft problemer med at holde forbindelsen - det blev fixet ved at opdatere firmwaren på routeren (som er et kendt problem ved dynamisk IP)
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 19:35 #4
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 19:44 #5
HOV !!  Smart det ser ud til at du kan opdatere via din webbrowser !

du logger ind via http://192.168.1.1

default user name is “admin”, and the default password is also “admin”

ESG-103 provides a firmware update function through your web browser. If
you would like to change your firmware version, you can go to the website
htttp://192.168.1.1 to update or change your firmware, and then click the
"Upgrade" button to begin the updating process. The process needs one
minute, so ESG-103 will pop up a page to ask users to wait for one minute.
When all procedures have been done, the web browser will connect to ESG-
103's web server automatically, and please be carefully not to turn off
the power of ESG-103 before all progresses completed.
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 19:46 #6
Men husk, hvis du bruger en router på Stofanet skal du have et familieabonnement e.l. for at have mere end 1 computer på nettet !
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 19:56 #7
Espersen - det er muligt du har fat i noget der. Jeg har ikke familieabonnement, men har også kun en computer bag routeren. Desuden har jeg en Kiss-500 afspiller som er forbundet via netværkskabel. Den får vel også tildelt en IP af routeren. Men det skulle da vel være muligt uden at have en familiepakke?

Jeg kan sagtens køre 2-3 dage uden problemet kommer så under alle omstændigheder bliver det da accepteret fra serveren sålænge.

Jeg har forøvrigt opdateret min router.
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 20:05 #8
Jeg havde problemet et godt stykke tid.

Og oftest så oplevede jeg at jeg "hængte" lidt i forbindelsen + især at jeg blev nødt til at slukke for kabelmodem + router.

Onlinespil er gode til at identificere om du fortsat har problemet (ved ikke om du spiller)

Men ellers så må vi lade spørgsmålet stå lidt og se om det er fixet med den opdatering.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 20:19 #9
Ja, jeg må se om updaten har gjort en forskel. Jeg har dog kørt med den ca. ½ år uden problemer, de er først kommet i løbet af de sidste par måneder.

Jeg mangler lige at finde ud af om jeg trygt kan lade Zone Alarm modtage opkald udefra til "Generic Host Process for win 32 services " Det kunne være at Stofanets modem skal kunne pinge min computer.

Desuden er jeg i tvivl om jeg i routeren under "Remote Control Parameters" skal sætte Ping reply til on eller off.

Spørgsmålet er så stadig også om Stofanet ikke længere accepterer min Kiss afspiller uden et familieabonnement, men det vil jeg lige ringe til support og få afklaret.
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 20:31 #10
Umiddelbart vil jeg mene at du kan acceptere at Zone Alarm modtager opkald udefra til "Generic Host Process for win 32 services" - men ikke 100% sikker.

Routeren bør du ikke sætte til ON mht. Ping reply - da du herved giver svar til eventuelle hackere m.v. at der er noget på den eksterne IP-adresse som du har fået tildelt !!

Abonnementsvilkårene går ret specifikt på computere mener jeg - og desuden ser det ud til at Xbox-spillere kan benytte Stofanet uden mer-omkostninger. Det burde ikke være et problem ;-)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 20:38 #11
Okay, jeg lader "ping" forblive off og tillader servicen at modtage - det kan jo være det sidste der får forbindelsen til at ryge ud.

Lige nu sidder jeg og hører lidt musik og "der er fortsat ingen medarbejdere ledig". Jeg får sikkert ikke lov til at få support på mit netværk, men jeg kan i hvert fald få afklaret det med familiepakken.

Du har hjulpet mig mere end nok til at jeg nok skal accepterer dit svar, hvis jeg så fortsat falder ud, må jeg kigge på det igen.
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 20:45 #12
Ja ... når de hører at du har en router så er det lige før at de smider røret på  ;-)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 20:50 #13
Desværre sidder jeg stadig og hører julesalmer til telefontakst, de har vist travlt i afen. Du får lige lidt points imens :)
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 20:52 #14
jeg takker - men smid lige en kommentar her i tråden, hvis der senere er problemer !
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 20:59 #15
Det vil jeg gøre, hvis det lykkes at komme igennem til Stofanet skal jeg nok poste deres svar også. De plejer ikke at have så travlt om aftenen, men der var ingen kontakt til deres mail for en times tid siden, så det er nok eftervéer fra det...
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 21:26 #16
Så har jeg været igennem. Det med familiepakken skulle ikke være noget problem, da der kun sendes en Mac adresse ud af huset, fra routeren. Han kan ikke yde yderligere support på netværket, men jeg fik dog at vide at Stofanet slet ikke kommer i kontakt med min putter, kun modemet, når de opdaterer - så det med windows servicen har heller ikke noget at sige.

Så jeg håber bare på at opdateringen af routeren har afgjort sagen, det ved jeg om et par dage - eller om en time.. Skal nog give dig feedback under alle omstændigheder...  TAK for nu!
Avatar billede espersen Novice
08. december 2003 - 21:32 #17
Det at de slet ikke kan se PC'en skyldes at der er firewall indbygget i din router - og dermed kan andre med mindre gode intentioner heller ikke så let komme frem til din PC

(er et ikke rart at vide at det virker?)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
08. december 2003 - 21:46 #18
Jo, det er jo betryggende at selv ens udbyder ikke kan se igennem.
Medmindre der var for at yde mig en bedre service :)

Jeg vender tilbage med en melding om et par dage, hvis forbindelsen ikke kappes inden.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
09. december 2003 - 00:31 #19
Den er desværre hoppet fra igen og jeg kan kun komme på udenom routeren.
Jeg har fundet problemet, det viser sig nemlig at der sker det at routeren mister NAT adressen, altså den eksterne ip-adresse. Hvorfor mon den gør igen - og hvorfor vender den tilbage efter 2 eller 3 genstarter, 2-3 ipconfig /renew - det vil sige, nogen gange gør den. Lige nu VIL den bare ikke på gennem router, kun direkte.  Den begynder at irriterer mig en anelse, så håber du er frisk med nye ideer..
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 09:20 #20
hhmm.. underligt!

du kan evt. prøve med : http://signon.stofanet.dk/always-on/
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
09. december 2003 - 09:42 #21
Jeg har nu prøvet at tilføje routerens macadresse som foreslået. Den funktion hos Stofa har jeg aldrig hørt om, det har deres support vist heller ikke :)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
09. december 2003 - 09:44 #22
Det gør i hvert falt en forskel, nu kan jeg ikke logge af med min stofa logger (Escape hedder den) Håber den bliver på nu.
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 09:47 #23
Tror også at jeg faldt over den ved et tilfælde  ;-)

Mit falder tiltider også ud. Det er dog selve forbindelsen til modemet som ryger - derefter skal router+modem til tider resettes for at kunne komme på.
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 09:48 #24
Jeg bruger heller ikke Escape mere heller (helt afinstalleret) - men logon/loggoff siden er god at have under foretrukne..
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
09. december 2003 - 09:58 #25
Jeg får tit korte nedbrud på få sekunder, men nok til at f.eks. messenger falder ud. Det har jeg beklaget mig en del over til Stfa, mener selv det er modemmet fra dem som er gammelt, men de vil ikke skifte det. Det har jeg så vænnet mig til.

Min router har ellers kørt meget stabilt, men de sidste 2 mdr. har den faldet ud dagligt, eller hver 2. dag. Det irriterende er jo så at den ikke vil på igen før jeg har genstartet og har logget på uden om modemmet. Jeg tror faktisk ligeså godt at det kan være hos Stofa problemet ligger I forhold til adresser, selve linien er jo ok), så jeg håber det løser sig ved "Always on"

Ellers har min fremgangsmåde været sådan her når den falder ud, måske er den forkert?

1 Forbindelsen ryger
2 Jeg forsøger med ipconfig/ renew (virker ca. 1 ud af 10 gange)
3 Hvis ikke forsøger jeg funktionen i XP "Reparer netværk, men det virker sjældent.
4 Ud med kabel og direkte på fra netkort. ipconfig /renew igen, så plejer den at virke.
5 Router til igen, herefter kan jeg bøvle med det længe, men efter nogle genstart og ipconfig /renew kommer den så på igen før eller siden.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
09. december 2003 - 10:02 #26
Nu kan jeg så også fjerne Escape. Håber ikke der er sikkerhedsrisiko forbundet ved altid at være på, men det er jeg nu alligevel, så der er ikke den store forskel. Jeg må jo så også have deaktiveret min Idle tid nu?
Avatar billede espersen Novice
09. december 2003 - 10:08 #27
1. ja, din idle tid skal også tilpasses  ;-)
2. Risikoen er der for så vidt kun hvis PCen altid er tændt (men det er jo routeren der er det (du skal bare ikke have "WakeOnLan" aktiveret i din bios - hvilket det 99,9% sikkert ikke er)
3. Når jeg har udfald, så hiver jeg stikket på modemet + routeren og lader det stå 2 min. og tænder så igen først modem og routeren når modemet er klar. Det tager 98% af tilfældende; resten skyldes nok genrelle udfald på forbindelsen.
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
10. december 2003 - 00:41 #28
Well, så skete det alligevel igen, øv.
Det er samme problematik, af en eller anden grund har jeg pludselig ingen IP ud af huset i min router, der står bare 0.0.0.0. Ved du mon hvad RIP er for noget og kan det hjælpe at aktivere det? Jeg kan aktivere det for Lan eller Wan.

Da jeg faldt af fik jeg så nu problemer med at komme på uden router fordi jeg havde tilmeldt dens adresse til Always on. Systemet hos stofanet påstår så at jeg ikke kan ændre det fordi jeg allerede er logget på???

Når jeg ryger af er det meget pludseligt. Altså - det er ikke f.eks. efter en genstart eller når jeg starter computeren op jeg ikke kan komme på - men altid mens jeg bruger Internettet. Jeg har nu stadig en fornemmelse af at det slet ikke er hos mig den er gal, men det vil Stofa naturligvis ikke høre tale om...
Avatar billede espersen Novice
10. december 2003 - 00:49 #29
hvis du falder ud, så vil jeg anbefale at slukke modem + router - det er hurtigere + det har den mac-adresse som er indtastet under Allways on.

RIP kender jeg ikke lige.... desværre
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
10. december 2003 - 01:03 #30
Det virker desværre ikke hos mig - men tålmodigheden holder heller ikke til at vente mere end de 2 minutter - måske skal jeg prøve i længere tid...

Aller helst ville jeg jo helst undgå problemet. Nu kører jeg uden Escape, så måske det hjælper (havde glemt at den stadig kører i baggrunden før) Den sender jo nogle mytes ud for at holde forbindelsen, det kunne være den konflikter med Always On funktionen. Ved godt det er lidt usandsynligt, men altså - en forklaring må der jo være:)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
10. december 2003 - 01:05 #31
mytes = bytes
Avatar billede espersen Novice
10. december 2003 - 16:13 #32
husk at indtaste MAC-adressen fra PC'ens netkort på Allways on ! (i de tilfælde du går uden om routeren)
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
11. december 2003 - 03:45 #33
Hej igen.
Jeg er i mellemtiden gået til mere drastiske metoder, selv om det ikke var planlagt. P.g.a. en bummert har jeg geninstalleret alt og lige nu kører det rigtig fint. Den ser ud til at holde forbindelsen nu, måske har det været noget konflikt i XP, evt. med Escape. Der er i hvert fald droppet, allways on er da noget nemmere!

Endnu engang tak for din hjælp!
Avatar billede espersen Novice
11. december 2003 - 10:26 #34
virkelig dejligt at høre !! - en ren installation er heller ikke dårlig ;-)
Avatar billede mortenhest Nybegynder
29. januar 2004 - 20:33 #35
>>reklamefridk
Jeg sidder med samme problem som dig tror jeg ( har fosøgt at oprette spørsmålet men der er ingen der svarer ). Jeg mister forbindelsen til internettet på vilkårlige tidspunkter og skal så slukke for modem/router i ca 5 sek, før jeg kan komme på nettet igen.
Det løste altså dit problem at geninstallere XP, ville lige høre om det stadig virker?? (inden jeg geninstallerer alt )