Avatar billede martin_moth Mester
11. december 2003 - 20:55 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Nyt hus: Brændeovn eller ej?

Nu bliver denne kategori brugt til så meget andet, så hvorfor ikke dette:

Hvis I skulle bygge et nyt hus til jer selv, på en villagrund med fjernvarme osv, ville I så bygge det med en brændeovn og en skorsten?

Eventuelle brændeovnsejere må gerne kommentere på hvor meget de bruger ovnen, og om de fordele/ulemper de oplever
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. december 2003 - 21:01 #1
Det kommer nok mest an på hvor det er.
Hvis der er en statsskov i nærheden så du kan få et sankekort til at hente nedfaldne grene ol til brænde er brændeovnen nok det billigste. Og giver det bedste indeklima.
I et villakvarter er det nok billigst med el. (men endnu billigere med gas/olie)

mvh JakobA
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2003 - 21:01 #2
Det ville jeg bestemt. Ulemper-sviner lidt. Fordele-mange penge, at spare på varmen. Jeg bruger min hele året efter behov, da jeg ikke har andet, at fyre med.
Avatar billede miss-g Seniormester
11. december 2003 - 21:03 #3
Mig og kæresten bor i et lille hus (midlertidigt) hvor der ikke er andet end brændeovn, så vi kan vist udtale os.

Fordele: Det hygger, der bliver hurtigt varmt og man sparer på varmeregningen.
Ulemper: Der skal tit støves af, da der kommer et lille lag aske rundt omkring, og hos os skal vi holde gang i den hele tiden - det kan være svært om natten, og derfor er her ofte koldt om morgenen. Brænde koster også lidt, men om det er billigere eller dyrere end fjernvarme aner jeg ikke.

Vi har selv planer om at bygge hus, og vil gerne have et 0-energi-hus med brændeovn. ...for hyggens skyld.
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. december 2003 - 21:06 #4
Ups. burde læse ordentligt. fejllæste blot overskriften som "brændeovn eller EL". sorry.

Jeg ville lave brændeovn og skorsten hvis der på nogen måde er råd til det.
1) bedre indeklima.
2) hygge. dejligt a sidde og kikke ind i ilden mens man drømmer.
3) god måde at slippe af med skod-reklamer der strømmer ind af brevsprækken (men asken skal stadig slæbes ud).

mvh JakobA
Avatar billede miss-g Seniormester
11. december 2003 - 21:06 #5
1 stor palle brænde koster mellem 1200-1600 kr. Vi bruger 2 om året og fyrer kun om vinteren. Det kan foresten også være lidt vanskeligt at styre hvor meget den skal varme. Nogle gange bliver her så varmt at vi må åbne vinduerne.... og så "sprutter" ovnen, hvis den ikke kan trække luft nok igennem systemet. Første gang jeg oplevede det troede jeg at den ville sprænge i luften. Jeg har også kun 2 års erfaring med brændeovn, så har sikkert meget at lære - f.eks. hvordan man tænder den op uden at bruge 3 stk. tændingsblokke.... hæhæ.
Avatar billede spe Nybegynder
11. december 2003 - 21:07 #6
Jeg har el-varme og en brændeovn som mulige opvarmningskilder. Jeg bruger kun brændeovnen. Det giver en behagelig varme og indeklima. Min brændeovn kan tage træ, briketter og koks. Jeg bruger mest koks og fylder brændkammeret op en til to gange i døgnet i fyringssæsonen. Det koster mig mellem 2.500 og 3.000 om året at varme min lille bolig op. Jeg henter et par tons koks i Tyskland hvert andet år.
Avatar billede haverslev Novice
11. december 2003 - 21:09 #7
Brændeovn er godt og hyggeligt, men du skal være opmærksom på, at der er flere steder med fjernvarme, hvor man skal betale en slags afgift, ved brug af brændeovne. Dvs. man forlanger en slags afgift for "manglende" fjernvarme forbrug - men undersøg det selv, hos varmeværket eller kommunen
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. december 2003 - 21:16 #8
"ændingblokke" Boo hiss. Hvis du bruger mere end EEN tændstik er det sølle.

Men nutidens unge er jo totalt fatsvage og forkælede og uvidende, så det undrer mig ikke. :-))

og en extra :-)) for en sikkerheds skyld.
Avatar billede andersenph Nybegynder
12. december 2003 - 07:55 #9
--jakoba>> du var altså ikke fatsvag dengang for formentligt mange mange mange mange år siden da du var ung? Hvordan er det nu med gamle mennesker...De husker nada og kigger sjældent ud over næsetippen (se under generationstyveknægte) ;0)

Nu skal man jo ikke rede alle over een kam vel?

Nå spøg til side. Det er en rigtig god ide med brændeovn. Et stykke brænde varmer, hvis du fælder træet selv, sådan cirka 8 gange. 8. gang er selvfølgelig når det ligger i ovnen.
Det er vedvarende energikilde. Du sparer mange penge, hvert år.
Vi har pejseindsats og brændeovn på 1. sal. Det første år vi boede i vores nyerhvervede hus brugte vi 25000,- på olie. Jeg blev temmelig bleg.
Vi fik til næste fyringssæson installeret førnævnte indsats og den tjente sig hjem på 2 år. Den kostede 13000,- Godt økonomisk regnestykke ikke?

Den bedste løsning er hvis du selv har mulighed for at fælde/hente brændet. Køber du det færdigt, kan det godt være for dyrt og besparelsen er dermed mindre...

Mht. fjernvarmeordningen, så kan jeg oplyse om at hvis du bare sørger for at returtemperaturen er kold nok får du ingen strafafgifter. Det har ikke noget at gøre med om du har brændeovn eller ej. Det er kun spørgsmål om at få monteret anlægget ordentligt og få reguleret anlægget ind, så det bruger mindst muligt energi, med størst mulig afkøling...

Og så lige en ting til. Mht. fatsvag. Hvem var det der sagde elvarme er billig.
Gudfader bevares. Jeg tror sq ikke engang du får lov til at bygge nye huse med el som opvarmningskilde....
;0))
Avatar billede martin_moth Mester
12. december 2003 - 08:18 #10
Tak for de mange indlæg - det er et nyt muret hus der skal bygges til foråret, og jeg ved ikke om jeg skal smide 25000,- efter en muret skorsten. Jeg kan jo altid få eftermonteret en stålskorsten for samme beløb (lige knap), men den er ikke så køn.

Jeg er meget i tvivl om hvor meget jeg vil bruge en evt. brændeovn, derfor ønsket om kommentarer. Jeg ser det mest som en "hygge-ting", men er der for alvor penge at spare ville jeg måske bruge den lidt mere. Nu er det jo et spritnyt hus, og varmeudgifterne burde holde sig til knap 1000,-/måned idet sådan et hus jo er isoleret efter alle kunstens regler :o)

Tak for alle kommentarerene

Jeg smider lidt points rundt, men fortsæt endeligt med gode råd og ideer
Avatar billede andersenph Nybegynder
12. december 2003 - 08:24 #11
Takker for point :0)

Brændeovne skal jo også ses lidt som en livsstil, forstået på den måde at det tager jo en del tid og der er en del mas med at få "høsten" i hus.
Hvis man ikke gider den slags, så er det nok ikke sagen.

De nye bygningsreglementer forlanger husene isoleret så godt at du sagtens kan holde udgifterne til varme i det nabolag af hvad du har budgetteret. Tager forbehold for isvinter ;0)

Hvis du vil spare på fjernvarmen og kun bruge den i de koldeste perioder, kunne du jo bruge brændeovn med et lille ventilationsanlæg til at fordele varmen i huset, som primær varmekilde. Der er masser af muligheder.
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 09:26 #12
Også en tak herfra.