1. Ja brug en orne pik som Haverslev så fint beskriver.
2. Du kan sandsynligvis ikke finde nogen stagbolte i anden størrelse en dem der lige passer til din knallert, og det er også ok, derfor skal du "reparere" det kværnede gevind i motoblokken. Det er MEGET vigtigt at det bliver gjort ordenligt, da der er meget træk her, og hvis det ikke sidder ordenlig sammen har du ingen kompression, og så kører du ingen steder!
Du skal købe et sæt "Helicoils". Det er designet til præcis denne opgave.
Hvis dine stagbolte er 6 mm, skal du købe et helicoilsæt til 6 mm. Sådan et indeholder:
- Et bor til at bore det smadrede gevind ud med.
- En snittap til at dreje nyt (større) gevind med.
- En pose med nye "gevind" (kalded helicoils) og en dims til at skrue dem i med.
En helicoil er en lille stålfjeder hvis sider er skarpe så de ligner gevind, både udvendig og indvendig.
pointen er naturligvis at du borer det smadrede gevind ud og drejer nyt gevind i motorblokken, så det INDvendige passer med det UDvendige gevind i coilen. Dimsen til at skrue coilen i med går igennem coilen og holder den fast mens du skruer den i. Den holder fast i enden af colien, som i den ene ende går tværs over hullet i colien, som dimsen så holder fast i når du skruer den i.
Når den så er skruet helt ned i niveau med motorblokken, så giver du dimsen et let dask så den del af coilen som dimsen holdt fast i, knækker af. Den ligger så nede i hullet, og det må den godt!
Herefter har du så et fint nyt gevind som indvendig er: 6 mm !
Dette ny gevind er faktisk meget stærkere end de andre uden coils. Jeg plejer, de gange jeg har haft samme problem, at bore de resterende gevind ud og give dem coils med det samme. Et stålgevind er meget sværere at smadre end et i aluminium, som motorblokken er lavet af.
Se evt. på
www.helicoil.com. Der er vist et par billeder af hvordan det virker helt præcist.