Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:27 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

lan/subnet

Jeg sidder ved en maskine som IKKE fatter at den skal bruge 255.255.255.0
den bruger 255.255.0.0
og idetat den bruger den så vil den ikke gå på nettet idet at den skal hente ip automatisk osv
det er en tele2 men der er liv ud i verden på den

hvad er prob???

p.s har geninstaleret
Avatar billede rkjdk Nybegynder
29. december 2003 - 00:30 #1
kan du ikke bare sætte indstillingerne i Egenskaber i dit netværks protokol?
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:30 #2
nej jeg kender ikke dns og standard gateway for tele 2
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 00:32 #3
1) det er dhcpserveren som bestemmer subnetmasken
2) subnetmasken kan være hvad det skal være bare det svarer til gateways

men jeg forstår ikke helt at den ikke vil gå på nettet, men der er liv ud i verden på den lyder selvmodsigende
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:33 #4
jeg sidder med en anden maskine hvor jeg pluggede stikket i og det virkede bare men på den anden skoder den for hårdt
Avatar billede rkjdk Nybegynder
29. december 2003 - 00:33 #5
prøv at gå ind på tele2's hjemmeside og find deres informationer, de er der garanteret
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:33 #6
hvordan ændre jeg dhcp?????
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:34 #7
nej de siger bare automatisk alll the way
Avatar billede squashguy Nybegynder
29. december 2003 - 00:34 #8
altså, du får en 169.254.x.x ip?

- Betyder du ikke har en forbindelse til en DHCP server..
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:35 #9
jepppppperrrrrrr det er det den skriver
HVAD er der så galt
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 00:36 #10
Og du har sat den til at hente automatisk ip og dns

DHCP'en sider i routeren og bør ikke rettes i når det ellers virker
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:37 #11
det er det der hvide sæt speed stream
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 00:37 #12
Det er vel fordi du kan har 1 ip-adresse som du kan bruge (kender ikke lige tele2)
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:37 #13
ja men vi har 2 maskiner her dvs vi har 4 maskiner og det er kun denne her der vil
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:39 #14
det har virket perfekt
inden jeg havde geninstaleret havde ham jeg sad ved kommet til at lave en netværksbro til hans firewire og kunne godt komme på nettet men så fjernede jeg den idet at jeg troede at det var den der f****** up de andre maskiner meeeeeen jeg er blevet lidt klogere LOL
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 00:50 #15
Netværksbroen har vel gjort at de andre maskiner har fået forbindelse igennem den computer.


Det jeg kan forestille mig er at du kun har 1 offentlig ip til rådighed og derfor kan kun 1 computer være på nettet af gangen

Du har så haft en netværksbro hvilket har betydet at de andre computere har oprettet forbindelse igennem denne maskine.

Fulgte der ikke installationsvejledning med

prøv evt. at hive net-stikket ud af alle computere --> genstart modemmet/routeren --> tilslut en af de andre maskiner --> gå ind i en cmd-prompt og skriv ipconfig /renew  (eller genstart computeren)
Hvis denne så kan komme på nettet er det sikkert fordi du kun har 1 offentlig ip-adresse til rådighed
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 00:53 #16
eric-pedersen
forstå mig ret :-)
det HAR virket men vi bruger en switch det er en Level 1 switch
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:02 #17
switchen er en fordeler og har ikke noget at sige

Jeg forstår dig skam ret (går jeg ud fra)... Det har virket p.g.a. netværksbroen som ikke er der mere, og nu virker det ikke
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 01:04 #18
jamen det er jo ikke en bestemt maskine der får den på nettet
det er switchen
der er kun 1 netkort i hver maskine
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:09 #19
Jeg kan se her http://www.tele2adsl.dk/produktinfo.asp at du har 2 variable IP-adresser eller 1 fast IP-adresse

Hvilket betyder at du kan få 2 computere på nettet hvis du har dynamisk ip eller 1 hvis du har statisk

hvis der har været en anden computer på nettet som ikke er tændt/sat til mere kan det være nødvendigt at tage strømmen på modemmet for at få den maskine ud af "systemmet" igen
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 01:11 #20
hvor lang tid skal det være slukket
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 01:12 #21
altså, du får en 169.254.x.x ip?

- Betyder du ikke har en forbindelse til en DHCP server..

det var jo hvad en tidligere skrev og det er det mit netkort giver mig altså på den der ikke kan komme på ´nettet
jeg ved ikke hvad han mener men jeg har en anelse om du har :-)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:13 #22
og switchen skulle ikke kunne få dig på nettet det er kun en fordeler

sammenlignet med en hub som bare smider alt ud på alle porte så gør switchen det at den husker adressen og smider det kun ud på det kabel som den ved at adressen findes på
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 01:14 #23
det har ingen forskel om vi bruger switch eller ej
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:18 #24
169.254.x.x kan betyde at der ikke er forbindelse til dhcp, men i dette tilfælde betyder det højest sandsynligt at dhcp-serveren ikke har flere adresser som den kan tilbyde. Du har som bekendt kun 2 til rådighed, og de bliver "lejet" ud i en periode på eks. 24 timer
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:18 #25
nej....nemli :-) ingen forskel
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:21 #26
ved at tage strømmen på modemmet nulstilles den liste som indeholder udlejningen af ip adresser.
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 01:26 #27
nu har vi sat det manuelt op ved de info vi fik fra denne maskine og prøvede at ændre det sidste nummer i ipen og der fik vi hul i gennem

hvad siger det dig

det som du skrev oven over???????? dvs 3 ovenover
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:30 #28
169.x.x.x er en automatisk ip (apipa hedder det vist) som tildeles af windows selv hvis den ikke kan få nogen andre steder fra

hvad er de første 2 okteter i ip adressen x.x.
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 01:31 #29
130.228
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:35 #30
det siger mig at tele2 har storhedsvanvid og ikke har tid til at få styr på deres netværk/ip-adresser fordi de har så mange andre problemer http://www.verdensnavle.dk/tele2.html

Arj, det lyder mærkeligt må jeg sige
Avatar billede kohaii Nybegynder
29. december 2003 - 01:40 #31
hvad ville du med de første okterer af ipen???

hvordan kan jeg tricke den og så få flere maskiner på
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
29. december 2003 - 01:52 #32
Det var for at udelukke at der er en aktiv dhcp-server kørende på dit LAN (lokale netværk)
Din ip er en offentlig ip

Hvis du har xp på en af dine maskiner går du ind i netværksforbindelser og vælger "konfigurer et hjemme- eller mindre kontor netværk --> vælger at andre computere skal oprette forbindelse gennem denne computer --> og følger guiden
Guiden kan også findes ved at indsætte xp cd'en (jeg kan ike huske hvilket link man skal vælge, men det siger sig selv....mener det er den nederste)


Jeg er en af de uheldige som skal på arbejde imorgen, jeg hopper i seng da jeg skal op om 3½ time

g'nat og god arbejdslyst

dette kræver så bare at denne computer skal være tændt for at de andre kan komme på
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
03. januar 2004 - 10:38 #33
Tak for point.....lykkedes det ???
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester