Avatar billede larsmikkelsenruko Nybegynder
08. januar 2004 - 15:34 Der er 3 kommentarer

Windows XP netprint fra DOS app. mislykkedes, men OK under 95/98

Jeg har et DOS program der fungerer fint med udskrift til netværksprinter i Windows 95/98 ("net use lpt1 etc.....")
MEN
Under Windows XP kan programmet ikke printe til netværksprinteren.
Har testet at print fra kommandolinie i samme dos boks (COMMAND prompt) som applicationen startes i, fungerer. Det gør det.

Har hentet "lpt2file.exe" og DOSPRIN (www.dosprn.com), men de kan ligeledes ikke fange output til LPT og redirrigere til fil, ejheller fra DOS kommandolinjen (f.eks. dir > lpt1)

Det kunne virke som om, at DOS miljøet i Windows XP har en markant anderledes måde at håndtere LPTx portene på (jeg er klar over at i XP er det en virtuel DOS/hardware miljø hvilket jo egentlig ikke er tilfældet i Win 9x, så der er naturligvis forskelle.)

Er der en af Jer der er bekendte med løsninger der kan CAPTURE print i en COMMAND boks under XP? Alternativt kender til tweaks af DOS boksen (udover dem der findes via .pif filen ....)

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2004 - 08:01 #1
Avatar billede larsmikkelsenruko Nybegynder
09. januar 2004 - 08:24 #2
Denne artikel beskriver et andet problem. Som sagt kan jeg fint mappe LPTx porten til en netværksprinter, og udskrive til den fra DOS kommandolinje. Men ikke fra det DOS program, der afvikles i DOS sessionen. Dette er kun gældende under XP - i Windows 9x fungerer det perfekt... (Den arktikel du henviser kan benyttes, hvis du IKKE kan mappe lptx til en netvlrksprinter - det kan vi som sagt godt ... )
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2004 - 08:31 #3
Prøv at tilføje net use lpt1 i filen: system32\AUTOEXEC.NT
:-)