Avatar billede spunk13 Nybegynder
22. januar 2004 - 14:34 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

32MB AGP eller 64MB PCI?

Valget står mellem
http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=340572
og
http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=340567

AGP modellen har jo kun 32MB, men AGP-porten er lavet til grafikkort. PCI modellen har dobbelt så meget hukommelse, men bruger til gengæld en PCI port, som vel kører langsommere end AGP.

PCI modellen er 140 kr. dyrere, dog kommer det an på performance.

Ville sådan set bare høre hvilket man skulle vælge til et spil som Counter-Strike.
Avatar billede andersenph Nybegynder
22. januar 2004 - 14:43 #1
Du skal ikke vælge nogen af dem. Du skal op på 128 mb ram på kortet.

Nu fortæller du ikke hvordan din maskine ellers ser ud, men et Geforce4TI4200 8xagp er det bedste billige kort du kan få. Det er meget bedre end alle de små radeon og fx kort
Avatar billede andersenph Nybegynder
22. januar 2004 - 14:46 #2
Counter-strike kræver efterhånden en hel del af computeren, og ikke mindst grafikkortet, så der må du ikke spare. Førnævnte kort er det mindste du må sætte i din maskine. Ellers gå op på enten Radeon9600pro eller GeforceFX5600
Avatar billede spunk13 Nybegynder
22. januar 2004 - 14:48 #3
Det skal lige siges at AGP porten højest vil køre med 2x (den snakker om at AGP er frakoblet, men jeg ser ingen indstilling i BIOS som slår det til, selvom den kører med et AGP grafikkort på nuværende tidspunkt). Det er altså en gammel maskine, og grafikkortet skal der helst ikke bruges for mange penge på, da der skal investeres i en ny computer inden for 1-2 år.

Kan først vende tilbage omkring 4-tiden.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
22. januar 2004 - 15:28 #4
Helt klart AGP. Det pjat med at 128 MB RAM er minimum, skal du bare ignorere. Det er mere end overkill. Husk på at CS er bygget på HL, som igen er bygget på Quake2. Quake2 er lavet på et tidspunkt, hvor man end ikke har Transforming & Lighting i hardware på grafikkortene. Ethvert 3D AGP kort, som du kan købe i dag, vil være mere end rigeligt til at spille CS.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
22. januar 2004 - 15:32 #5
Den opfattelse (22/01-2004 15:28:52) deler jeg ikke.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2004 - 15:48 #6
Jeg har spillet CS med et gammelt Matrox g450 kort (AGP), det har kun 32 MB SD RAM :)

Jeg spillede i opløsningen 1280x1024, og jeg kunne bestemt mærke på frameraten da jeg byttede det ud med et GF4 ti4200...

Jeg ville investere de knap 500 kr som http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37778 koster.

Ja, Ti4200 er bedre men også en del dyrere. Og det er trods alt bedre end GF2/4 MX kortene.
Avatar billede andersenph Nybegynder
22. januar 2004 - 16:12 #7
Mufoxe du er helt galt på den. Når du har med en ældre maskine at gøre, er cpu´en nok ikke den hurtigste og der er formentligt heller ikke for hurtige ram i. Så det nytter ikke at putte et dårligt grafikkort i. Det kommer der ikke noget godt ud af.
--spunk13=> hvor hurtig er din computer? cpu og ram?
Avatar billede kappel Nybegynder
22. januar 2004 - 16:13 #8
er der nogle der ved hvad hastigheden er på AGP og PCI?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2004 - 16:21 #9
Hastigheden på PCI er 133 MB/sek og AGP er så 1/2/4/8 gange denne hastighed alt efter hardware
Avatar billede spunk13 Nybegynder
22. januar 2004 - 16:30 #10
Det skal også lige siges at det nuværende grafikkort er et S3 Virge/DX, eller noget i den retning. Ved ikke lige hvor meget hukommelse det har, men det er ældgammelt, og alligevel kan det trække CS. Problemet er bare at det hakker en anelse, og det er nok til at man ikke kan sigte ordentligt. Så jeg tænkte at Radeon 7000 nok ikke var helt forældet endnu, og at det nok skulle kunne trække CS.

Opløsningen skal kun op omkring de 1024x768. Så det skal bare være sådan at grafikkortet ikke har alt for stor indflydelse på ens score :)
Avatar billede spunk13 Nybegynder
22. januar 2004 - 16:36 #11
--------[ AIDA32 (c) 1995-2003 Tamas Miklos ]---------------------------------------------------------------------------

    Version                                          AIDA32 v3.88
    Forfatter                                        tamas.miklos@aida32.hu
    Hjemmeside                                        http://www.aida32.hu
    Rapport Type                                      Hurtig rapport
    PC                                                DELTA
    Generator                                        Soeren
    Operativ System                                  Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)
    Dato                                              2004-01-22
    Tid                                              16:34

--------[ Opsummering ]-------------------------------------------------------------------------------------------------

    PC:
      Operativ System                                  Microsoft Windows XP Professional
      OS Service Pack                                  Service Pack 1
      Internet Explorer                                6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)
      PC navn                                          DELTA
      Bruger Navn                                      Soeren
      Logon Domain                                      DELTA

    Motherboard:
      CPU Type                                          Intel Pentium II, 360 MHz (3.5 x 103)
      Motherboard Navn                                  Abit BH6  (2 ISA, 5 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
      Motherboard Chipset                              Intel 82440BX
      System Hukommelse                                128 MB  (SDRAM)
      BIOS Type                                        Award Modular (01/07/99)
      Kommunikations Port                              Kommunikationsport (COM1)
      Kommunikations Port                              Kommunikationsport (COM2)
      Kommunikations Port                              Printerport (LPT1)

    Grafik Kort:
      Grafik Kort                                      S3 ViRGE/DX (86c375) (ViewTop Titan 2000)
      3D Acclerator                                    S3 ViRGE/DX
      Monitor                                          Standardskærm

    Multimedie:
      Lyd Kort                                          Creative SB 16 Audio Adapter

    Lager:
      Floppy Drev                                      Diskettedrev
      Disk Drev                                        QUANTUM FIREBALL EX6.4A  (6 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/33)
      Optisk Drev                                      DVS DVD-ROM DSR-520H

    Partitioner:
      C: (NTFS)                                        6142 MB (1217 MB fri)

    Inddata:
      Keyboard                                          PC/AT udvidet PS/2-tastatur (101/102 taster)
      Mus                                              Microsoft PS/2-mus

    Netværk:
      Primære IP Adresser                              192.168.0.105
      Primære MAC adresser                              00-10-A7-07-2F-0F
      Netværks Adapter                                  Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC  (192.168.0.105)

    Ydre Enheder:
      Printer                                          Automatisk HP DeskJet 820Cxi på OFFICE3

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners.
Avatar billede kappel Nybegynder
22. januar 2004 - 17:27 #12
-> el_barto
dvs. at APG 8x giver 8 gange 133MB/sek
Og dermed afhænger det af bundkortet?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2004 - 17:37 #13
Ja, det nytter jo ikke at smide et 8 x AGP kort i hvis bundkortet kun kan trække 2 x AGP. Så udnytter du det jo langtfra fuldt ud.
Avatar billede kappel Nybegynder
22. januar 2004 - 17:47 #14
hvordan finder jeg ud af hvor meget et bundkort kan klare?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2004 - 18:05 #15
Kigger i manualen :)

Eller tester med et program som f.eks. Aida http://www.aida32.hu
Avatar billede spunk13 Nybegynder
22. januar 2004 - 19:51 #16
Valget er faldet på AGP modellen. Jeg håber det er okay at jeg vælger at vente med at give point, indtil jeg modtager kortet og har testet det.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2004 - 09:37 #17
Så lige et 64 MB AGP kort i TDB butikken til 99 kr!
Avatar billede spunk13 Nybegynder
02. februar 2004 - 13:20 #18
Jeg fik PCI-udgaven som var på 64mb, og det kører uden problemer ved 1024 x 768.