Avatar billede carstengp Nybegynder
23. januar 2004 - 01:00 Der er 2 løsninger

Trådløst netværk. Bluetooth eller alm. accesspoint?

Jeg har lige købt bærbar computer. der er indbygget bluetooth og infrared. Jeg har desuden en ADSL opkobling fra TDC med en skod-speedstream router, som jeg overvejer at udskifte snart.

Min plan var at anskaffe en router (accespoint) så jeg kan bruge den bærbare uden "reb" herhjemme.

Men jeg må indrømme at det er en jungle med alle de forskellige forbindelsestyper og udstyr, der findes.

Jeg vil gerne vide hvad der er den bedste/billigste løsning.
Kan det svare sig at anskaffe en bluetooth accesspoint router, så jeg kan bruge den bluetooth funktion der allerede er i min bærbare... Eller er det billigere at købe en alm. trådløs router + et trådløst netkort.

Er der fordele/ulemper ved at bruge bluetooth frem for alm.?

Vil gerne høre fra nogen, der har erfaring med ovenstående...

Carsten
Avatar billede ricky Nybegynder
23. januar 2004 - 01:35 #1
ulempen ved Bluetooth er at det er meget langsomt og at rækkevidden ikke er så stor. Du er klart bedst stillet med WLAN. Du skal 'bare' vælge noget 'g' = 54Mbit = 25-30Mbit i praksis - det er et minimum hvis du vil kunne streame fra en anden maskine og overføre filer i rimelig hastighed.
Avatar billede smiske Nybegynder
23. januar 2004 - 02:13 #2
Der er logisk nok fordele og ulemper ved begge dele, men, jeg vil helt klart anbefale dig at købe et acces point og også et trådløst netkort hvis ikek det er indbygget i din bærbare allerede.
Ulempen ved Bluetooth er at den har en max rækkevidde på 10 meter, et acces point vil typisk have et sted mellem 50 og 100 meter indendørs.  Og derudover skal man så fraregne (fra begge dele) den afstand der ryger fra når signalet skal igennem evt. vægge osv.

Har selv lige købt et trådløst accepoint/switch/router fra Linksys, de knap 800 kroner jeg gav er godt givet ud.  Så det kan kun anbefales :-)
Det trådløse netværk (ikke bluetooth) vil koste dig lidt mere, men er efter min mening helt klart de ekstra penge værd.

//Henrik :-)