Avatar billede birgittejensen Nybegynder
26. januar 2004 - 09:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Putte opskrifter i orden

Er der nogen, der kender et færdiglavet program, hvor man vil kunne skrive sine opskrifter ind, og samtidig være i stand til at søge på ingredienser lidt ligesom "tøm køleskabet"?
Avatar billede trer Nybegynder
26. januar 2004 - 10:12 #1
Du kan prøve at søge på www.SourceForge.net - muligvis kan du finde noget gratis der.

Et andet sted at prøve er tucows.com.
Avatar billede isk Nybegynder
27. januar 2004 - 17:36 #2
Jeg har ledt efter et sådan program i ca. 2 år og har ikke selv kun finde det på dansk eller udenlandsk.
Så jeg er i gang men at udtænke et sådan program så hvis du har nogle gode ideer så send dem til mig det skal non profit.

isk_zwarmir@ofir.dk
Avatar billede trer Nybegynder
27. januar 2004 - 22:37 #3
en struktur til opskrifter i en database er ret simpel. Du skal adskillige ingredienserne fra selve vejledningen - dvs. 2 tabeller - og lave en mange-til-mange releation mellem dem.

således

ingredienser (
  id int identity(1,1) primary key,
  navn varchar(200),
  betegnelse varchar(50)
)

data i denne tabel kunne være
1, chili, stk
2, tomatpasta, dåse
3, oksekød, gram
4, hvidløg, fed

så laver du opskriftstabellen:

opskrifter(
  id int identity(1,1) primary key,
  navn varchar(200),
  vejledning text
)

data ex er
  1, chili con carne, switch løg og chili, tilsæt oksekød
  2, hvidløgsbrød, smør brød med chili og olie, rist gyldne

mange til mange relationen er en tabel der ser således ud

ingr_til_opskrift(
  ingrediens_id int,
  opskrift_id int,
  maengde int
)

data i den kan så se sådan ud
  1,1,3
  2,1,1
  3,1,500
  4,1,1
  4,2,3
  1,2,1

når du så joiner de tre tabeller får du ud følgende:

chili con carne,
3 stk Chili
1 dåse tomat pasta
500 gram oksekød
1 fed hvidløg
switch løg og chili, tilsæt oksekød

hvidløgsbrød
3 fed hvidløg
1 stk chili
smør brød med chili og olie, rist gyldne

Din tøm køleskabet funktion er nu ret simpel. Du lister simpelthen alle ingredienser og lader brugeren vælge dem han/hun ønsker. Så bruger du de data til at slå op i mange til mange relationen, og vupti - du har nu id på samtlige opskrifter der matcher.
Avatar billede trer Nybegynder
27. januar 2004 - 22:40 #4
I øvrigt kender jeg faktisk et firma der sælger et opskriftsprogram med ingrediensstyring til professionelle køkkener. Men det er måske at skyde lidt over målet...
Avatar billede krydset Nybegynder
27. januar 2004 - 22:43 #5
Jeg kan lave et i php til jer, i skal bare have jere egen webserver at kunne køre det på, ellers er der microsoft acces
Avatar billede trer Nybegynder
01. februar 2004 - 20:06 #6
Hvad sker?
Avatar billede birgittejensen Nybegynder
02. februar 2004 - 09:56 #7
Lyder ganske spændende krydset! :o)
Avatar billede krydset Nybegynder
02. februar 2004 - 14:25 #8
Ikke alligevel, min puter er død i øjeblikket, og kan ikke sidde og lave det til jer i skolen. Håber i finder noget :-(
Avatar billede birgittejensen Nybegynder
02. februar 2004 - 17:05 #9
helt ok :o)Lukker spørgsmålet og leder videre