Avatar billede intell Nybegynder
22. september 1999 - 10:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

baggrundsbillede

Hvordan sørger man for at et baggrundsbillede ikke gentager sig horisontalt?

Det er særligt et problem når den side jeg arbejder med bliver set i en skærmopløsning på 1024x768 og IKKE 800x600 som jeg egentlig fremstiler den i.

Hvordan sætter man størrelsen på det vindue HTML-siden skal ses i?
Avatar billede hobbez Nybegynder
22. september 1999 - 11:33 #1
Du skla ikke sætte baggrunden som normalt, men skal i stedet lave et stylesheet:

<style type="text/css">
<!--
body {  background-image:  url(GRAFIK.GIF); background-repeat: repeat-x}
-->

Der findes en måde at lave 'watermarks' på (i f.x. Frontpage) men denne metøde understøttes kun i Internet Explorer.

Ovennævte metode skulle understøttes af alle browsere der understøtter CSS (version 4 og nyere).

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med spørgsmål 2, men;

Nederst i din Dreamwaever editor har du i to felter der viser hhv. størrelse og downloadtid. Du kan klikke på størrelsen og vælge hvilke browseropløsning du vil have editoren til at vise.

Under EDIT >> PREFERENCES >> STATUS BAR kan du tilføje flere opløsninger.

Håber det er det :o)

/Rob

Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 14:18 #2
du tager billedfilen og sætter en masse tom plads ude til højre, fx 2000 pixels ekstra til højre for billedet,... det gør ikke filen større, da det er en stor gentagelse... det kan gøres i PSP
Avatar billede hobbez Nybegynder
22. september 1999 - 17:35 #3
Ud fra Cyberesben's svar bliver jeg lidt i tvivl om hvad du mener med 'horisontalt'.

Du kan ændre 'repeat-x' til 'repeat-y' eller 'no-repeat', afhængig af hvor og hvordan du vil have grafikken gentaget.

Cyberesben's metode giver ikke helt samme effekt som CSS-metoden, så prøv dem begge og se forskellen.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 19:03 #4
hvad mener du med at den ikke giver samme effekt? er formålet ikke at baggrunden skal være i venstre side og så skal resten være ensfarvet?
Avatar billede hobbez Nybegynder
22. september 1999 - 20:08 #5
Tja, for det første kan CSS metoden bruges til både horisontal og vertikal gentagelse.

For det andet så vil baggrundsbilledet efter din metode blive gentaget. Hvis dit baggrundsbillede er X pixels HØJT vil billedet blive gentaget for hver X pixels, hvis siden er lang.

Med CSS metoden kan man undgå at det bliver gentaget, uanset om grafikken kun er 20 pixel høj, og siden (på grund af indholdet) er 7 skærmbilleder lang.

Som jeg skrev; Prøv det og se forskellen :o)

/Rob
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. september 1999 - 21:02 #6
hobbez, man kan selvfølgelig også filføje en masse tom plads under bg billedet...

med min metode virker det bare også i andre end de browsere der tager CSS
Avatar billede hobbez Nybegynder
23. september 1999 - 01:19 #7
Cyberesben >> Det er korrekt, men så ender du med et baggrundsbillede på 2000+ * 5000+ pixels.

Men ja, din metode virker også i ikke CSS-browsere, hvis man bare forstørrer grafikken til ovennævnte kæmpestørrelse (og grafikken lidt større - ca. 8 K)
Avatar billede intell Nybegynder
29. september 1999 - 13:14 #8
Tak til både Cyberesben og hobbez. I har begge den rigtige ånd til dette site!

Igår fik jeg tid til at forsøge at få styr på mit problem. Jeg havde printet det allerførste svar fra hobbez ud den 22.09.99 og arbejdede alene ud fra det. Mit spørgsmål var på daværende blevet delvist misforstået. Men det var helt tydeligt at et godt svar lå i css-mulighederne. Ønsker i at se resultaterne af jeres svar og akademiske diskussion kan i besøge sitet det meget enkle site: www.netkon.dk

Et stort tak til jer begge - hobbez får de 15 point, hvilket skal ses i forhold til omstændighederne! Tak fra Intell!