Avatar billede tommyv Nybegynder
30. januar 2004 - 17:20 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

TDC har lukket forbindelse uden varsel. Må de det

Hej

Jeg har en veninde, som har fået et problem med TDC. Hun har en ADSL-forbindelse hos dem, og har fornyligt oplevet, at maskinen var blevet lidt langsom. Efter en scanning af maskinen viser det sig, at hun har virus. Hun renser den med diverse antivirus værktøjer, og nu skulle hun angiveligt ikke have mere virus på maskinen.

Så sker der det, at hun pludselig ikke kan komme på internettet. Hun kontakter TDCs kundeservice, som forklarer hende, at de har spærret hendes ip-adresse (uden at have givet hende et varsel) fordi hun har spammet deres servere. Må de godt det?? Nu vil de nemlig have hende til at underskrive en tro- og love erklæring på, at hun ikke vil gøre det igen...
Avatar billede donwang Nybegynder
30. januar 2004 - 17:24 #1
Prøv at læse betingelserne igennem! Så finder du nok ud af det :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
30. januar 2004 - 17:24 #2
ja det må de da godt. Når du opretter en forbindelse så skriver du under alt muligt med misbrug, så de er helt sikkert dækket ind.
Selv om du måske ikke ville blive dømt i retten for at have lavet misbruget selv, så bryder du stadig en aftale du har med dem.
Avatar billede simonvalter Praktikant
30. januar 2004 - 17:27 #3
hvilket efter min mening er helt iorden, hvis det stod til mig så skulle folk der er koblet op på nettet og ikke gør noget ud af at opdatere deres computere, have firewall,antivirus etc have et medansvar og kunne idømmes bøder, hvis det har stået helt galt til... men det bliver nok ikke foreløbigt ...
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2004 - 17:31 #4
http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/vilkaar/pdf/vilkaar_bredbaand.pdf

Punkt 14.B - f.eks. stykke K: "Kunden medvirker til spredning af virus."

Så de har ikke gjort noget forkert ved at lukke hendes linie.
Avatar billede carstengp Nybegynder
30. januar 2004 - 17:48 #5
Stofanet sender op til 4 advarsler ud før de lukker en forbindelse. De burde følge TDC's eksempel. Stofa's net sender meget mere l.o.r.t ud på den konto...
Avatar billede tommyv Nybegynder
30. januar 2004 - 17:55 #6
loadet>> Jeg synes nu ikke det er helt i orden. Man burde da i det mindste komme med en advarsel, eller evt. kontakte personen før man lukker forbindelsen. Der er jo ingen andre steder, at fonbindelsen til strøm, vand og deslige bliver lukket uden forudgående advarsel...

Men jeg kan se ud af det hele, at de har retten på deres side... Er der nogen af jer der gider at smide et svar? :-)
Avatar billede simonvalter Praktikant
30. januar 2004 - 18:40 #7
tommyv >> hvordan skulle de ellers sætte en stopper for misbruget lige nu og her, du kan ikke forvente at de skal ringe personen op ... bede dem tage computeren af internetttet og fjerne virus. det er ikke deres problem at man ikke kan finde ud af at holde computeren fri for virus... personen er måske slet ikke hjemme eller har ikke forstand på det. på den her måde tvinger de brugeren til at sætte sig ind i det eller få nogen til at klare det for sig. det kan ikke være tdc's problem at forklare hvordan man slipper for virus.
Avatar billede simonvalter Praktikant
30. januar 2004 - 18:41 #8
men ja det er surt, jeg har selv prøvet det.. men det var af andre årsager ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
30. januar 2004 - 18:41 #9
jeg var godt nok så heldig at jeg fik en personlig opringning af sikkerheds afdelingen.
Avatar billede fcbent Nybegynder
30. januar 2004 - 19:42 #10
det lyder ikke rimligt!!
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2004 - 20:08 #11
Man kan diskutere længe om det er fair eller ej, men set fra TDC's synspunkt, så er det jo det eneste de reelt kan gøre for at forhindre virus'en i at sprede sig mere end højest nødvendigt ;)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
30. januar 2004 - 20:58 #12
Syntes faktisk også det er fint at TDC har lukket forbindelsen..
Dog lige en sidebemærkning (har selv TDC) -- finder det problematisk at de ikke spørger om man har firewall/antivirus beskyttelse når man bestiller en hurtig forbindelse...
Man kan bestille flere forskellige pakker hos dem - både med OG UDEN firewall/antivirus. Det burde være en selvfølge, at sælger med det samme spørger hvorfor man ikke vil have deres firewall/antivirus pakke, hvis man bare bestiller forbindelsen alene. De gør for lidt ud af at informere hvor vigtigt det er, at PCén er beskyttet.

Hvis man som mange - ikke er klar over hvor stor risikoen er,når man kører uden hvis man har en hurtig forbindelse, hvordan kan de så vide at både skal have firewall/antivirus OG huske at opdatere deres OS....
Avatar billede svaneparken Nybegynder
30. januar 2004 - 21:18 #13
Fint,fint med disse oplysninger om TDC, lukker fordi man ikke kan finde ud af at have
en firewal på eller skal købe en evt. fra dem, ha,ha, har i længere perioder haft problemer med TDC og deres digitale signatur, den virker kun hvis man lukker for den
så kan man godt komme ind og Tænk hvis jeg nu fik en virus ind medens jeg lukkede ned,skal de så have lov til at lukke ned, nej det er ikke/skal være "normale menneskers" problem at man skal huske alle disse ekstra sikkerheder, det må være udbyderens opgave at løse, ligesom de problemer vi har med Windows og deres sikkerhed, vi burde alle anlægge sag mod dem for manglende sikkerhed i deres system så kan "de lære det" kan de. Bare en lille kommentar.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
30. januar 2004 - 21:26 #14
;) jeg har nu ikke nogen problemer med TDC, syntes bare ikke det er ok at de ikke informerer deres kunder om den risiko de løber. Kan dog ikke forestille mig at andre udbydere opfører sig anderledes - men ved det ikke .p
Det de jo lever af, er jo at sælge ;=)

Jeg har ikke selv valgt deres pakkeløsning, har selv opsat og konfigureret firewall og antivirus. Dog syntes jeg det er fint at kunderne (hos TDC), har muligheden for at købe pakken. Man kan jo ikke forlange, at samtlige brugere selv kan finde ud af at konfigurere firewall osv. Der burde dog være regler for hvornår man kan købe en forbindelse uden sikkerhedspakke og hvornår man skal købe den. Ex. kunne forevise at man selv har licenser osv.....
Avatar billede svaneparken Nybegynder
30. januar 2004 - 21:31 #15
Undskyld til de små fejl, der måtte være i mit tidligere indlæg, jeg mener med den mængde af spam,virus og hacker angreb så må og skal det være dem der er udbyder og sælger af systemer, der skal løse problemerne og ikke os alm. mennesker, nørderne kan  godt finde ud af at bruge diverse anti programmer. Hvorfor skal udbyderne løse problemerne? Fordi de ved godt hvilken pris de skal tage for deres ydelser, men glemmer tit at det ikke er alle der kan følge med inden for denne branche.
Slut
Avatar billede svaneparken Nybegynder
30. januar 2004 - 21:40 #16
Til Susanne!
De sælger en antivirus/firewall pakke som de ikke selv ved hvordan den virker, eks,
digital signatur som skulle være 100% sikker kan kun virke hvis man kobler antivirus/firewall fra. Og atter nej der skal ikke være nogen regler for hvornår eller kunne vise evt. licenser osv. Se dog på marked for progammer ang. dette, eks.
Spamfighter,Adware,Spybot og hele Microsofts NYE politik omkring sikkerhed.
Derfor TDC skal bare levere varen og hvis der skulle opstå problemer omkring sikkerheden, SÅ er det deres problem og kun deres.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
30. januar 2004 - 21:53 #17
>>svaneparken - ok det sgi problematisk, hvis de ikke selv ved hvordan deres av/firewall virker... Det er ved at udvikle sig til en helt TDC hetz ;) Det lyder da helt utroligt - er du sikker på du har talt med de rigtige personer omkring en løsning på dit problem ??

Tja selvf. skal udbyder levere varen så den almindelige bruger kan føle sig sikker. Men er godt nok ikke enig i dine betragtninger om at udbyder skal være ansvarlig for hele sikkerheden, hvis man som kunde kun køber båndbredde/opkobling S****

Selvfølgelig findes der en række gode gratis værktøjer til bekæmpelse af spam, ad-, malware osv.,(bruger selv 2 af dem du nævner + flere), men din PC er altså ikke beskyttet nok, bare fordi du har installeret disse prg. samt har et opdateret OS. Det er en falsk tryghed så det vil noget ;)
Avatar billede svaneparken Nybegynder
30. januar 2004 - 22:19 #18
Ad.1 nej det er ikke en hetz mod TDc
Ad2. Ja og de har erkendt det/fejlen.
Ad.3 Jo og selv TDC snakker om at man måske skulle overveje at lægge de vitale ting på en central server SÅ Normale mennesker slipper for at tage stilling til ovenstående problemer, hvorfor tror du Microsoft er begyndt at tænke så meget på sikkerheden,(se debatten omkr. sikkerhed i harwaren i stedet for softwaren.
Ad.4 Nej min PC er ikke beskyttet 100% OG KAN ALDRIG være beskyttet sålænge udbyderne ikke har erkendt AT de små PC bruger er fuldstændig magteløs overfor angreb. De kan i dag yde bedre sikkerhed, hvis de ønsker det, men selvfølgelig koster
det lidt ekstra. Jeg tror kunderne godt vil betale det ekstra hvis de kunne være 100%
sikker på at de fik den rigtige vare og at udbyderen stod inde for ansvaret. OG
GOD WEEKEND
Slutter hermed min deltagelse i debatten.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
31. januar 2004 - 15:16 #19
;)
Avatar billede tommyv Nybegynder
31. januar 2004 - 17:28 #20
Jeg lukker hermed spørgsmålet. Mange tak for hjælpen :-D
Avatar billede simonvalter Praktikant
31. januar 2004 - 18:01 #21
det var så lidt :)