Avatar billede konens Nybegynder
31. januar 2004 - 00:49 Der er 18 kommentarer

spg ang arbejde

Hej jeg har gået arbejdsløs i et ½ år men er nu blevet tilbudt et job.

Jeg er uddannet Salgsassistent. Jobbet er på en grillbar og er et som AF har anvist da jeg for nogle år tilbage stod 2-3 år på grillbar i min studietid og derfor er kvalificeret til jobbet umiddelbart.

MEN: PT er jeg medlem af HK, og grillbar hører ikke under dem. Skal jeg så skifte fagforening eller hur?

I starten er jobbet deltid (frem til påske) - hvem skal så supplere op? (skal HK eller RBF?)

Endvidere kunne jeg tænke mig at høre om evt regler for aflønning i min situation da jeg synes at det jeg bliver tilbudt er ret lavt; 90/time.

Det er så uanset tid på døgnet, lør-søn og helligdage, der bliver kun tale om 1 uges sommerferie og i den dur.

JEg har ikke skrevet under på noget endnu, men kan jeg evt nægte at tage et sådant job / kræve en overenskomst - eller hvad det nu hedder - overholdt?

- Vil A-kassen give mig karantæne såfremt jeg ikke ønsker at acceptere den slags vilkår?

Chefen på stedet virker flink nok - men påpeger at sygedage, sommerferier over 1 uges varighed, samt 0 indflydelse på placering af denne, endvidere risiko for "tilkaldevagter" arbejdsuger på + 50 og meget andet påregnes. Endda enkelte arbejdsdage som vil være længere end 14 timer....

Grillen er placeret et sted hvor alle københavenere passererer i sneglefart på vej til sommerhus ( pga mange biler og kun 1 vejbane) - så jeg ved at når vi først når påske - og sommerferie bliver der drønhamrende travlt... hvad mener i?
Avatar billede willsonn Nybegynder
31. januar 2004 - 01:10 #1
Kan desværre ikke hjælpe dig, da jeg ikke er inde i reglerne og lovene på området, men fuck en lortesituation at havne i. Jeg føler med dig :o)
Hvis du ikke undgår den grillbar, er det eneste råd fra mig, at jeg synes du skal søge må lys og lygte efter noget bedre. Det er vist den letteste vej ud af de der "anviste" jobs. Se i annoncer, skriv uopfordrede ansøgninger, stem døre osv. - der er næsten ingen jobs der er værre end det du dér beskriver, så alt andet bør have din interesse.
Held og lykke med det...
Avatar billede goaul Praktikant
31. januar 2004 - 05:06 #2
Stil alle de spørgsmål til din fagforening. Det er da det du har dem til !!
Good luck *S*
Avatar billede Hitman Praktikant
31. januar 2004 - 09:55 #3
Ja, jeg kan heller ikke hjælpe dig med et svar, men jeg kan da give dig et godt råd (synes jeg)

Du siger du er uddannet salgsassistent. Hvorfor ikke hente en ansøgning i Bilka. Der kan du rimelig nemt blive ansat, da du ER uddannet salgsassistent. Desuden (hvis du er egnet), kan du nemt blive elev eller trainee. Mulighederne er mange i Bilka. Desuden ser det godt ud (for andre arbejdsgivere i detailhandlen), hvis du har arbejdet i Bilka. Specielt hvis du er uddannet elev i Bilka. Det er en af de bedste uddannelser inden for detailhandlen, da Dansk supermarked bruger så mange resourser på deres elever.....såååeee Bilka er ikke et helt dårlig forslag :O)
Desuden behøver du så heller ikke at skifte fagforening :O)

Håber det bedste for dig....held og lykek med det

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede konens Nybegynder
31. januar 2004 - 10:16 #4
Ja det lød da som et forslag! - problemet er bare at den nærmeste bilka er 80-90 km væk ;(
Avatar billede Hitman Praktikant
31. januar 2004 - 10:55 #5
Ja, så kan jeg godt se at det nok ikke er den mest optimale løsning.

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede goaul Praktikant
01. februar 2004 - 01:27 #6
konens>> Du giver udtryk for du ikke ønsker at skifte fagforening !! Ergo må du være godt tilfreds med den du har !! Så brug da din fagforening !!
Jeg ville med garanti ikke tvinges i sådant et arbejde, så jeg ville søge råd, der hvor jeg har betalt for at få det !!
Avatar billede goaul Praktikant
01. februar 2004 - 01:29 #7
Ikke bare fordi jeg har betalt for det, men også fordi det er dem der kender alle svarene.
Avatar billede yian69 Nybegynder
18. februar 2004 - 23:10 #8
Jeg vil give goaul ret fordi, det du spørger om, med henblik til de krav grillbaren stiller dig og at, det er AF, der har henvist dig, er ikke ensbetydende med, du ikke kan forlange at få en ordentlig ansættelsekontrakt. Du skal ikke være bange for at få karantæne, fordi du benytter dig af overenskomsten, om det så er, RBF eller HK. Fagforeninger er til for at, håndhæve dine rettigheder! Mit råd er, gå til din f.forening, forklar din situation og lá dem være behjælpelig!
Avatar billede backside Nybegynder
07. april 2004 - 01:44 #9
...og sørg for at få din ferie, du har ret til mere end en uge.
Avatar billede goaul Praktikant
07. april 2004 - 02:02 #10
lukketid :)
Avatar billede backside Nybegynder
07. april 2004 - 10:06 #11
Der er vist mange det er lukketid for, du har en hel del uafsluttede spørgsmål.
Avatar billede goaul Praktikant
08. april 2004 - 04:32 #12
backside> hvad har du gang i??

Tjek venligst mine sidste 3 spørgsmål, så vil du kunne se at svar er accepteret hhv. 4/4 og 5/4. Jeg har dermed ingen åbne spørgsmål!
Avatar billede backside Nybegynder
08. april 2004 - 10:22 #13
Nu er det jo heller ikke dig der har oprettet dette spørgsmål.
Avatar billede backside Nybegynder
08. april 2004 - 11:20 #14
konens>> Der er vist mange spørgsmål det er lukketid for, du(konens) har en hel del uafsluttet spørgsmål.

Var det bedre goaul?  ;)
Avatar billede goaul Praktikant
08. april 2004 - 18:53 #15
backside> meget bedre :)

Når man (du-backside) skriver du, lige efter én (jeg) har skrevet lukketid, så opstår der misforståelser. *GG*
Avatar billede Hitman Praktikant
14. april 2005 - 00:01 #16
Lukketid?? :O)
Avatar billede backside Nybegynder
14. april 2005 - 07:43 #17
Nu er det ca. 10 md siden konens har været aktiv sidst, der sker sku nok ikke mere fra den side af.  ;)
Avatar billede Hitman Praktikant
15. april 2005 - 00:32 #18
Det kunne der være noget om :O)