Avatar billede konens Nybegynder
02. februar 2004 - 17:00 Der er 15 kommentarer

kolorte Suzuki - hjælp!

Hej jeg fik en samurai næsten smidt i nakken. Den havde stået stille længe og motoren havde sat sig. Jeg fik så hevet cylle og top af og det så nu ellers fint ud. Det  var krumtappen der ikke kunne rykke sig. Den fik jeg da banket fri.

Nå på med cylle og top igen og prøve lykken.

Jeg kan bare ikke få den til at starte!

Jeg har prøvet fgl:

Rense kaburator
tjekke tænding (den slår fint over selv med elektroden i lodret position så det skulle være ok)
Givet den "starthhjælp" - det der på dåse man sprøjter i luftfilteret
- og i øvrigt givet den ny gear-olie og tændrør

Når jeg så sætter en top på en boremaskine på svinghjulet og drejer den så tænder den kun nogle enkelte gange... sådan prut prut og så alligevel ikke....

Hvad ville i ryge på nu så?
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 17:08 #1
Tjek om dysen er stoppet!
Bliver tændrøret vådt??
Avatar billede konens Nybegynder
02. februar 2004 - 17:13 #2
Dysen er ikke stoppet og ja tændrøret bliver vådt!
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 17:16 #3
hvis tændrøret bliver vådt får den benz ja men måske formeget af gangen!
Hvis der er gnist på og den får bezn luder det sært ja. Sikker på gnisten er stor nok til at tænde det benzin?? Prøvet at skifte tændrøret?
Avatar billede konens Nybegynder
02. februar 2004 - 17:22 #4
Ja, men det sjove er at de få gange den tænder, er det når jeg giver den chooker!

Min far lærte mig en gang at hvis man kunne brække elektroden helt op og den stadig kunne slå gnisten over så var tændigen fin!

- har lige købt nyt tændrør og sat i det gav ingen forskel
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 17:25 #5
Husker ikke helt om der er platiner i sådan en svend, men er der det kan hunden være begravet der!

Min far lærte mig at man skulle starte ved tanken, og så arbejde sig frem *G*
Avatar billede konens Nybegynder
02. februar 2004 - 17:28 #6
Der er elektronisk tænding på den...!
Avatar billede ird Praktikant
02. februar 2004 - 17:29 #7
Hm ja en trist ting :)

Tjekket luftfilteret ikke er stoppet...Har lidt forsøgt at ringe til en ven der har en men har tager ikke tlf
Avatar billede daxthevaks Nybegynder
02. februar 2004 - 17:53 #8
Sikker på at der ikke er kommet vand ned i benzinen (kan jo nemt ske hvsi den har stået længe)..?
Og har du prøvet med noget kaborator sprit..? det hjælper også emget nu her da det er koldt..
Og er der en god komprition på den..? (staver af lort til i know *GG*)
Og når du træder på kickstarteren kan du så mærke luften komme ud af udstødningen..?

/Mvh Daxthevaks
Avatar billede yxos Nybegynder
02. februar 2004 - 22:17 #9
Når den har stået stille længe så er pakningerne over og under cylinderen sikkert ikke meget værd mere. Jeg tror også du mangler kompression. Normalt vil olien så pisse ud ved pakningerne, men hvis den slet ikke vil igang kommer det sikkert slet ikke så langt op.
Jeg ville splitte den ad igen, og pakke den ordenligt.
Et nyt pakningssæt koster nogen hundrede kroner, så måske du hellere vil prøve med flydende pakning i første omgang for at se om det er det.
Er du sikker på at knastkæden sidder korrekt? Da du splittede den ad første gang mærkede du vel op hvor den sad så du kunne sætte den på samme sted?
Hvis den sidder helt forkert vil du gå på ventilerne første gang du træder på kickstarteren, men hvis den kun sidder et enkelt hak skævt kan den måske nok køre rundt uden at gå på, men du får ikke nogen køn motorgang... Eller måske slet ingen!
Avatar billede konens Nybegynder
02. februar 2004 - 23:25 #10
hmmm du ved måske noget jeg ikke ved...

Kompression er muligvis svaret da jeg ikke fik undersøgt det i dag. Bør nok pakkes om - kan alm flydende pakning klare varmen? - de så ellers fine ud dem som sad der...

Men nu bliver det nok sort for mig: Hvad er "knastkæden" - og ventiler? (troede kun der var ventiler i dækkene på sådan en:) )
Avatar billede yxos Nybegynder
02. februar 2004 - 23:40 #11
Så vidt jeg ved er en Samurai en firtaktskværn fra firsene så vidt jeg husker.... Eller hyr?
Når du piller toppen af vil du ikke være i tvivl. Det kan simpelt hen ikke lade sig gøre hvis det er en firetakter fordi knastkæden går hele vejen op igennem cylinder og topstykke, og rundt om de to(?) knastaksler. Knastkæden skal på en firetaks lempes af knastakslerne som skal trækkes sidelæns ud.
Nå, Uanset om det er en totakts eller en firetakts, så skal pakningen være iorden. Blå Hylomar var det jeg i sin tid brugte. Jeg ved ikke om det stadig findes. Hos enhver knallert/MC biks vil de have det du skal bruge.
Avatar billede konens Nybegynder
02. februar 2004 - 23:57 #12
Den eneste gamle firtakter jeg kender til er nu fra Honda ;)
Avatar billede yxos Nybegynder
03. februar 2004 - 15:54 #13
Den jeg tænkte på var Suzuki Katana.
Nå, nu ved vi at du har en totakter. Daxthevax foreslog osse at du skulle prøve kompressionen. (Honda Dax var forresten osse firtakter:-) Har du prøvet det? Den skulle gerne prutte ud af udstødningen selv når den ikke tænder. Hvis du sætter hånden for udstødningen skulle du gerne kunne mærke nogen kraftige "luftklumper". En kompressionstest ville være nummer ét, men jeg forstår lissom at det helst ikke må koste noget.
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 12:29 #14
Mon her kom feedback omkring problemet ?
Avatar billede ird Praktikant
13. april 2004 - 14:25 #15
Fik du tid til at smide lidt feedback her snart eller lukke spørgsmålet??