Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2004 - 13:52 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Egen server - hvad nu

Jeg har et par småfirmaer som webhotelkunder som jeg har hjulpet på nettet med hjemmeside osv. Nu sker der så det, at de hellere vil 'forlove' sig med mig end med dem de pt. har webhotel, mail og DNS hos... Det kræver jo at jeg får min egen server. Hvad er de første overvejelser jeg skal gøre mig, næstefter valg af rack-udbyder?
Avatar billede cpccorp Juniormester
11. februar 2004 - 18:28 #1
Hvorfor begive jeg ud i "store" omkostninger når der findes, forskellige mulighder, nogle udbydere har det man kaldet multidomainhosting, og andre igen kan man lave reseller-aftaler med
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2004 - 18:34 #2
Ja, ser du - det er faktisk sådan det netop hænger sammen... Det er i princippet samme udbyder, men med mig bag rattet om man så må sige - min overvejelse går nu på, hvilke ting jeg skal indstille mig på hvis serveren skal være min egen... Hardwareinvestering, software, opsætning, konfiguration, softwarelicenser ... osv... Jeg aner det ikke, kun overfladisk...
Avatar billede cpccorp Juniormester
11. februar 2004 - 18:57 #3
Når man tænker egen server, så er det en kostbar affære, har prøvet, stoppede da Microsoft krævede mere for samme "ydelse", nu har jeg forhandlet mig frem til en reseller-aftale der gør at jeg kun skal tage mig af det administrative og jeg tjener faktisk penge!!!
Avatar billede freekyzone Nybegynder
11. februar 2004 - 19:01 #4
Alt efter hvad dine kunder kræver, og hvor store de er og hvormange besøgende de har - +okmj siderne er download-site, så kan du have en computer til at stå hjemme på din adresse, på cybercitys linie og bruge Gratis.dns som DNS server...

Det er det billigste og nemmeste i starten...

Rack server hos host er monster-dyrt...  det koster 600 - ???.???.??? om måneden eksl. moms.

Så start hjemme ved dig selv hvis de ikke er store..
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2004 - 19:04 #5
Som sagt - spørgsmålet om udbyder og pris er sekundært, jeg er mere nervøs for Hardwareinvestering, software, opsætning, konfiguration, softwarelicenser ... osv... Jeg aner det ikke, kun overfladisk...
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2004 - 19:07 #6
Altså om jeg overhovedet kan finde ud af det...
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2004 - 19:11 #7
Men det var nu ikke noget helt skidt forslag du kom med dér - på trods af at det ikke var det spørgsmålet handlede om...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
11. februar 2004 - 19:40 #8
okay.
Om du kan finde ud af rack, ved jeg ikke. Kan du sætte en alm server op med win 2000 server eller lunix, så kan du også sætte en rack op...
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2004 - 19:45 #9
Jeg har aldrig arbejdet med win2000 eller linux, eller andet serversoftware.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
11. februar 2004 - 19:47 #10
Okay... Ja så er det trælst :-)

Så skal du nok forsøge dig på en alm gammel PC.
Der er mange guider rundt om på nettet, alt efter om du vælger den ene slags UNIX eller det andet.

Win 2000 server er næsten lige ud af landevejen, mens UNIX/Linux er mere unikt at sætte op.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2004 - 19:57 #11
Hvad koster indkøb og drift af Win 2000? Hvis nu det var at man var lærenem...?
Avatar billede kenp Novice
12. februar 2004 - 09:10 #12
køb af win2k server omkring 6000,- + strøm + internet! samt lige noget tid til at vedlige holde det hele tiden! men så skal du også have noget software til at lave mailhosting, samt evt. ftp så man kan oploade hjemmesider m.m. så omkring 10000,- i software.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2004 - 10:37 #13
Ja, se nu begynder det at ligne et svar jeg kan forholde mig til. Er der nogle stabile alternativer til win2k. Og hvor langt kan man presse den hvad angår FREEWARE. Jeg skal have de mest traditionelle features, hosting, mailserver, webmail, php, asp, cgi, - you name it...
Avatar billede kenp Novice
12. februar 2004 - 10:50 #14
hvis du skal have alternativer til win2k så er det linux! med apache som webserver og mailenable som mailserver (mener den er til linux) men du vil få et problem det er at apache ikke er god til at køre ASP og IIS ikke er god til at køre PHP, men skulle kunne lade sig gøre

men i princippet hvis det er nogle meget lidt besøgte sider du hoster! så ville du kunne køre det på en XP pro eller en alm win2k maskine! da de begge har IIS inbygget men kan dog kun klare 10 connections på en gang! og der ved også en ftp som man kan bruge! også kan man faktisk få et PHP ad-on til iis så du kan køre php også! og som mailserver kan du få argosoft som freeware.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2004 - 11:02 #15
Det vil altså sige at indtil at jeg får brug for 10+ connections, vil jeg kunne klare mig med en investering i XP-Pro - resten kan være freeware, og en MASSE timers indlæring i hvordan pokker man sætter den slags op til at fungere... Måske man skulle sætte den første måned af til det... ;-) Nu skal det måske lige siges at der jo selvfølgelig også er en langsigtet plan med dét hér, samtidig med at det er et område eg finder temmelig interessant - og det hjælper jo lidt på indlæringsevnen...
Avatar billede kenp Novice
12. februar 2004 - 11:07 #16
ja det er korrekt! eller du kan ligge apache webserver på (gratis) så vil du kunne have mere end 10 connections. så vil investerignen se således ud

Styresystem (du vælger selv)
Apache webserver (gratis)
argosoft freeware (gratis)
FTP-program (kender ikke nogle gratis)

Apache og argosoft kan køre på alle styrestystemer og det kan de fleste ftpservere jo også.

Men med hensyn til upload så skal du jo ikke hoste det på en 128 eller 256 forbindelse ;) jeg vil anbefale mindst 512 gerne mere, men det kommer jo an på hvor tunge siderne er!
Avatar billede kenp Novice
12. februar 2004 - 11:10 #17
ups glemte lige at skrive med apache så er du ikke begrænset med de 10 forbindelser samtidig :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2004 - 11:21 #18
Jeg kommer på en 2.4 GB linie, i så fald at jeg bruger rackserver, så det skulle vist ikke blive noget problem... Men alternativt, hvis jeg sætter det op bag en  "privatforbindelse" som i har foreslået, og så taler vi vel, 1-2 GB. Vil Tiscali bruges i den sammenhæng, eller er Cybercity det eneste der holder?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2004 - 11:23 #19
Hvad angår MS Windows XP Professional er der flere muligheder ser det ud til:
- w/SP1 Comprehensive Kit, Medium
- w/SP1a (Dansk) 1 bruger
- w/SP1 (Dansk) 2 processorer
- w/SP1a (Engelsk) 2 processorer
- w/SP1a (Engelsk) 1 bruger

(kilde: edbpriser.dk)
- HVad skal jeg vælge?
Avatar billede kenp Novice
12. februar 2004 - 11:27 #20
du vælger den du vil betale ;) det gør ikke den store forskel!

Mener du ikke Mbit forbindelse? og når man snakker server så skal du ikke tænke download (jo lidt) men mere på opload.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2004 - 11:34 #21
Jeg mener 2.4 GB Backbone - på rackserver... Og Mbit på eksempelvis Tiscali eller Cybercity... Så jo, jeg skrev vist lidt forkert ... ;-)
Avatar billede kenp Novice
12. februar 2004 - 11:55 #22
godt så ;) men cybercity vil være et godt valg.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2004 - 12:02 #23
Hmmm, eneste ting der gør mig nervøs i den sammenhæng er driftsikkerheden, kan kunderne være tjent med at blive hostet på den måde, jeg behøver selvfølgelig ikke ligefrem at invitere dem hen og besøge serveren, men er der nævneværdige sikkerhedsforanstaltninger, eller driftsmæssige spørgsmål der skal tages højde for ved sådan en Cybercity-løsning?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2004 - 12:09 #24
Både Tiscali og cybercity's max-upload er på 512 Mbit... Er det virkelig nok?
Avatar billede kenp Novice
12. februar 2004 - 12:34 #25
om det er nok kommer jo an på hvormange sider det er og hvor tunge de er!

men når man snakker drift! så skal du jo tænke på backup løsninger, alternativ strømforsyning osv.!
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester