Avatar billede iubgr Nybegynder
17. februar 2004 - 10:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Datoformat uge-år

Findes det et datoformat som hedder uge-år?
Avatar billede jkrons Professor
17. februar 2004 - 10:36 #1
Nej, det findes ikke. Måske tager jeg fejl, men jeg mener ikke at du i Excel kan formatere en celle til at vise ugenummer.
Avatar billede janvogt Praktikant
17. februar 2004 - 10:36 #2
Næ, beregning af ugenr. i Excel er et problem, for det er forskelligt fra land til land - eller ihvertfald fra område til område.
Avatar billede jkrons Professor
17. februar 2004 - 10:44 #3
Du kan bruge UGE.NR funktionen, men som janvogt siger, regner den desværre ikke rigtigt altid, fordi den er lavet efter den amerikanske måde at beregne ugenumre på, og det er en funktion, ikke et format.
Avatar billede s_h_m Nybegynder
17. februar 2004 - 10:53 #4
Følgende formel giver det ønskede, men det er fortsat ikke en formatering.
Ugenummeret beregnes efter den danske måde.
Det antages at datoen står i A1.

=AFKORT((A1-UGEDAG(A1;2)-DATO(ÅR(A1+4-UGEDAG(A1;2));1;-10))/7)&" - "&ÅR(A1)
Avatar billede bak Seniormester
17. februar 2004 - 12:16 #5
Formatet findes ikke, men du kan da indsætte en extra kolonne med denne formel
=TEKST(UGE.NR(A1);"0#")& "-" &ÅR(A1)
Avatar billede bak Seniormester
17. februar 2004 - 12:17 #6
Bemærk lige at det bliver til et tekstfelt og ikke kan regnes videre på
Avatar billede bak Seniormester
17. februar 2004 - 12:20 #7
Hvis du skal bruge det til sortering (pivottabel) er det smartest at vende det om til år-uge
=ÅR(A1) & "-" & TEKST(UGE.NR(A1);"0#")
Avatar billede janvogt Praktikant
17. februar 2004 - 12:32 #8
Bak, UGE.NR() duer ikke til skandinaviske uge-beregninger.
Avatar billede bak Seniormester
17. februar 2004 - 12:37 #9
Nej Jan, jeg ved godt den ikke er helt ok, men den er da noget nemmere at bruge:-)
=ÅR(A1) & "-" & TEKST(AFKORT((A1-UGEDAG(A1;2)-DATO(ÅR(A1+4-UGEDAG(A1;2));1;-10))/7)&" - "&ÅR(A1);"0#")
Avatar billede janvogt Praktikant
17. februar 2004 - 12:47 #10
Hehe, du har ret :-)
Måske skal iubgr også bruge den i internationale sammenhænge ....
Avatar billede iubgr Nybegynder
17. februar 2004 - 22:18 #11
Bak, det virker efter hensigten. Men kan du forklarer mig hvad "0#" betyder i formlen, det kan jeg ikke gennemskue.

Jeg vil også gerne tildele dig pointene ....
Avatar billede bak Seniormester
18. februar 2004 - 08:00 #12
0# betyder at ugenummeret altid får to cifre fx. 01,02,09,52,  altså et foranstillet nul hvis ugenummeret er en-cifret
Avatar billede bak Seniormester
18. februar 2004 - 08:00 #13
svar