Avatar billede egenfeldt Nybegynder
04. marts 2004 - 16:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Access performance: Antal brugere og records.

Hej Alle,

Har tidligere været diskuteret det her men kunne ikke helt finde det svar jeg havde brug for. Håber nogle kan være behjælpelige. Er meget i tvivl om hvor meget en access database kan bære af brugere, records og tabeller.

Jeg har på nettet set forskellige estimater af pålidelighed og antal brugere fra 10-50 samtidige brugere. Det er jo en verden til forskel.

http://dbforums.com/arch/106/2002/11/544294
http://www.mammobase.com/DataBaseEngines.htm

Mine spørgsmål er:
1). Hvor mange samtidige brugere kan er realistisk med en access database
2). Hvor mange records kan den rumme. Taler vi tusindvis eller et par hundretusind? Hvor meget komplicerer antallet af tabeller
3). Jeg antager at en samtidig bruger definieres fra det tidsrum hvor database åbnes til den lukkes? Dvs. et web-site skal normalt have ret mange brugere for at det samtidig antal er højt
4). Hvor svært et det at konventere access database til Microsoft SQL eller MySQL?

Håber nogle kan være behjælpelige.

Mvh Simon
Avatar billede mugs Novice
04. marts 2004 - 16:16 #1
1. Det afhænger helt af hvordan db er skruet sammen, og hvad de enkelte brugere skal / må foretage sig. Så noget eksakt svar kan ikke gives. Jeg har db med 15 samtidige brugere uden problemer. Jeg mener Microsoft hævder 25 samtidige brugere, men det har jeg aldrig set i praksis.

2. Der er ikke nogen grænse. Grænsen går ved db størrelse og det er ca 2Gb. Kører du med sammenkædede tabeller gælder de 2Gb for HVER db.

3. Access er en desktop database, og er kun velegnet til relativt få brugere. Men læs pkt. 1

4. ?
Avatar billede jkrons Professor
04. marts 2004 - 16:16 #2
1) Problemet er, at der ikke kan gives et præcist svar på diine spørgsmål. Jeg har en database, som stort set "dør" når der er mere end 4 brugere på, og jeg har en anden, som kører upåklageligt med omkrign 45 brugere. Det kommer helt an på databasen og bruge af den.

2) Jeg har en enkelt database med omkring 80.000 records. Den kører udmærket.

3) Hvis A logger på inden B er logget af, er de samtidige mens de begge er på.
Avatar billede mugs Novice
04. marts 2004 - 16:19 #3
En anden gang spørgsmålet var oppe, prøve jeg for sjov at lave en lille db. Den rummede ca. 20 mill. poster inden den gik ned. Da fyldte den 2 GB. Jeg vil vove det postulat, at Access kan behandle et ubegrænset antal poster, medens størrelsen af db er den begrænsende faktor.
Avatar billede jkrons Professor
04. marts 2004 - 16:20 #4
Mugs-> Enig.
Avatar billede mugs Novice
04. marts 2004 - 16:23 #5
Hej jkrons :o)

I mit svar skal pkt. 1 være 255 samtidige brugere og ikke 25.
Avatar billede jkrons Professor
04. marts 2004 - 16:25 #6
myuugs-> Det er jeg klar over, men det tror jeg kun er et rent teoretisk maksimum
:-) Det jeg var enig i, var det med at sørrelsen er begrænsningen.
Avatar billede jkrons Professor
04. marts 2004 - 16:26 #7
Sorry, onu "stammer" jeg på tasterne :-(
Avatar billede mugs Novice
04. marts 2004 - 16:28 #8
jkrons -> Jeg mener også at Microsoft påstand om 255 samtidige brugere er lidt vel optimistisk. Men jeg vil da ikke forsværge det, da det er et spørgsmål om hvad brugerne skal foretage sig.

Sorry, onu "stammer" jeg på tasterne :

Nææhhh -> du er blot ved at være gammel :o)
Avatar billede jkrons Professor
04. marts 2004 - 16:30 #9
mugs-> Ja alderen begynder at trykke :-)
Avatar billede egenfeldt Nybegynder
04. marts 2004 - 16:32 #10
Tak for svarene. Jeg er klar over at det ikke er helt enkelte men jeres kommentarer er stadig meget anvendelige. Det lyder som om jeg ikke behøver at være så bekymret med mine databaser som ikke fylder ret meget og kun har et par brugere ad gangen.

Takker, mange gange.

Mvh Simon