Avatar billede tobler Nybegynder
19. marts 2004 - 11:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Query macro med variabel cellereference og næste celle

Jeg har følgende macro/query hvor jeg henter nogle varedata.

Det jeg har brug for, er at dataen bliver afleveret i cellen til højre for den aktuelle celle, dvs. jeg står i celle A4 og ønsker resultatet i B4 til G4 i dette tilfælde.

Samtidig ønsker jeg at indholdet af den aktuelle celle A4 bli'r brugt som parameter i min søgning: WHERE (LagKart.Varenummer='ASE04') hvor 'ASE04' erstattes med indholdet i den aktuelle celle.

Næste query vil så skulle køre med indholdet i A5, A6 etc.

det hele har jeg tænkt mig at lægge på en knap.

Sub HentData()
    With ActiveSheet.QueryTables.Add(Connection:=Array(Array( _
        "ODBC;DSN=c5_cdat_sys;UID=Supervisor;DBQ=c:\gbs\c5data.dat;CODEPAGE=1252;DIRS=c:\gbs;UID=Supervisor;NAMECASE=Unchanged;DISPLAYNAME=DI" _
        ), Array("CT;HIGHASCII=TRUE;BLANKISNULL=FALSE;DEBUG=FALSE;")), Destination:=Range("B4"))
        .CommandText = Array( _
        "SELECT LagKart.Varenummer, LagKart.Varenavn1, LagKart.Varenavn2, LagKart.Varenavn3, LagKart.Kostvaluta, LagKart.Kostpris  FROM LagKart LagKart  WHERE (LagKart.Varenummer='ASE04')")
        .Name = "Query c5 varenummer_3"
        .FieldNames = False
        .RowNumbers = False
        .FillAdjacentFormulas = False
        .PreserveFormatting = True
        .RefreshOnFileOpen = False
        .BackgroundQuery = True
        .RefreshStyle = xlInsertDeleteCells
        .SavePassword = True
        .SaveData = True
        .AdjustColumnWidth = True
        .RefreshPeriod = 0
        .PreserveColumnInfo = True
        .SourceConnectionFile = _
        "C:\windata\Excel\Diverse\ODBC_test\Query c5 varenummer_3.dqy"
        .Refresh BackgroundQuery:=False
    End With
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
19. marts 2004 - 12:15 #1
Sub HentData()
    With ActiveSheet.QueryTables.Add(Connection:=Array(Array( _
        "ODBC;DSN=c5_cdat_sys;UID=Supervisor;DBQ=c:\gbs\c5data.dat;CODEPAGE=1252;DIRS=c:\gbs;UID=Supervisor;NAMECASE=Unchanged;DISPLAYNAME=DI" _
        ), Array("CT;HIGHASCII=TRUE;BLANKISNULL=FALSE;DEBUG=FALSE;")), Destination:=Activecell.offset(0,1))
        .CommandText = Array( _
        "SELECT LagKart.Varenummer, LagKart.Varenavn1, LagKart.Varenavn2, LagKart.Varenavn3, LagKart.Kostvaluta, LagKart.Kostpris  FROM LagKart LagKart  WHERE (LagKart.Varenummer='ASE04')")
        .Name = "Query c5 varenummer_3"
        .FieldNames = False
        .RowNumbers = False
        .FillAdjacentFormulas = False
        .PreserveFormatting = True
        .RefreshOnFileOpen = False
        .BackgroundQuery = True
        .RefreshStyle = xlInsertDeleteCells
        .SavePassword = True
        .SaveData = True
        .AdjustColumnWidth = True
        .RefreshPeriod = 0
        .PreserveColumnInfo = True
        .SourceConnectionFile = _
        "C:\windata\Excel\Diverse\ODBC_test\Query c5 varenummer_3.dqy"
        .Refresh BackgroundQuery:=False
    End With
End Sub
Avatar billede tobler Nybegynder
19. marts 2004 - 12:41 #2
Fint kabbak, første del virker perfekt.

Har du også et bud på, hvordan Activecell skal skrues sammen her: WHERE (LagKart.Varenummer='ASE04'), hvor ASE04 erstattes med en form for ActiveCell.
Avatar billede tobler Nybegynder
19. marts 2004 - 16:25 #3
Jeg fandt selv løsningen på anden halvdel, godt nok efter mange forsøg: WHERE (LagKart.Varenummer='" & ActiveCell.Value & "')

Lægger du et svar, og mange tak for hjælpen.
Avatar billede kabbak Professor
19. marts 2004 - 17:02 #4
Godt du fandt ud af resten, har ikke været ved pc'en siden middag.
Avatar billede kabbak Professor
24. marts 2004 - 10:08 #5
tak for pointz ;-))