Avatar billede bouggi Nybegynder
24. marts 2004 - 20:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

kan modtage post internt ikke eksternt

Hejsa Eksperter

Jeg har installeret Mdaemon mailserver på en intern win 2000 kørende som server..

Men et eller andet må jeg have gjort forkert, da vi kun kan sende modtage post internt og ikke eksternt post.

Eksternt mener jeg post sendt ude fra nettet eller fr venner og bekendte.

vi har købt domæne samt fået en dns pegning ud til serveren. men stadig virker det ikke.

Nogen der sidder inde med oplysninger der kan hjælpe til at jeg får mailen til at køre

Bouggi
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 20:45 #1
hvis du har tdc så sakl du huske at have du mx records!
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 20:45 #2
samt bruge tdc´s mailserver som udgående (smart server)
Avatar billede bouggi Nybegynder
24. marts 2004 - 21:30 #3
og mx records det er..
Jeg er totalt nOOb til det her..

Troede at det var lige til at installere putte mit domæne navn ind.. men det var det så ikke..
Hvis du kan give en lidt mere udførlig forklaring

Bouggi
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 21:37 #4
en mx record siger hvor den kan finde mailserveren! og hvis du har TDC som udbyder så skal du have oprettet 2! en som går til din mailserver (alt efter hvad den hedder mv.) også en som er til TDC backup mailserver.
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 21:37 #5
men hvem ahr du som udbyder og hvem styre din dns?
Avatar billede bouggi Nybegynder
24. marts 2004 - 21:38 #6
ok..

og hvordan gør jeg det
Avatar billede bouggi Nybegynder
24. marts 2004 - 21:41 #7
Har TDC som udbyder
Hmm styrer mit DNS..

Formoder at det er dk hostmaster
domænet er købt hos Dandomain
Avatar billede bouggi Nybegynder
24. marts 2004 - 21:46 #8
har lige kigget..
umiddelbart vil jeg sige at det er dandomain der har mine DNS
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 22:21 #9
så er det dandomain som skal sætte din dns op med de rigtige mx records!
Avatar billede bouggi Nybegynder
24. marts 2004 - 22:41 #10
ok..
men hvad var det så med tdc backup mx
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2004 - 22:44 #11
Den skal de også sætte ind :) for ellers vil du ikek kunne modtage posten hjemme hos dig selv direkte på din server
Avatar billede bouggi Nybegynder
24. marts 2004 - 22:58 #12
ok.. jeg taker.. ser frem til at få det til at virke
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
25. marts 2004 - 13:09 #13
Hvis du har den stående på en ADSL hos TDC, Stofa (og sikkert andre), skal du som nævnt ovenfor have en MX record der peger på din egen server og også en der peger på en relay server hos din udbyder. Der har været store problemer med spam mail sendt fra private fejlopsatte mailservere og derfor har man som regel lukket for port 25 så det kun er en enekelt server hos TDC (eller hvem du nu har) der har lov til at sende post til dig. Derfor skal deres server stå som sekundær modtager og de sender den så videre til dig. Dette system giver dig også et par dages gatis backup hvis din mailserver skulle brage ned.
Avatar billede bouggi Nybegynder
25. marts 2004 - 14:52 #14
havde fat i dandomain som  herfra hjalp med at få puttet en mx 20 record ind..
Mailen kommer sprøjtende nu..

kenp.. smid lige et svar da det jo var dig der kom ind på hvad der var galt..
Avatar billede kenp Novice
25. marts 2004 - 14:53 #15
Det gør jeg :)