Avatar billede _michael_ Nybegynder
25. marts 2004 - 07:56 Der er 4 kommentarer

hvis ikke tal, hvordan

Mit spørgsmål går kort og godt ud på, at jeg har nogle variabler, der skal tælles sammen.
Men nogle af variablerne, der er med i sammenlægningen er sommetider ikke tal.
Findes der en eller anden php-kommando, der hurtigt kan tjekke om variablen er et tal eller noget andet.

Sådan lidt ala if ($minvariabel != tal) {$minvariabel = 0}

Og den store forkromede:

Hvordan lægger man variabler sammen, som eks. indeholder komma'er... eks hvordan lægges 19,124 og 20,876 sammen?

ja, jeg er lidt grøn til php. :(

Hilsen
Michael
Avatar billede kornfreak Nybegynder
25. marts 2004 - 08:10 #1
if (!is_numeric($minvariabel))

  $minvariabel = 0;
}

Der var den første iallefald =)
Avatar billede detox Nybegynder
25. marts 2004 - 09:58 #2
Så kan du bruge str_replace:

$tal1 = '19,124';
$tal2 = '20,876';
$tal1 = str_replace(',', '.', $tal1);
$tal2 = str_replace(',', '.', $tal2);
echo $tal1 + $tal2; // 40
Avatar billede _michael_ Nybegynder
25. marts 2004 - 18:24 #3
I er geniale. :)

Hvad så, hvis jeg har et tal, der bliver gemt i en regulær .txt-fil og gerne vil have, at dette tal, kan komme med i regnestykket. Jeg går ud fra, at det skal konverteres, men hvordan gør jeg det?
Avatar billede detox Nybegynder
25. marts 2004 - 20:10 #4
Der behøver du ikke gøre noget specielt, php konverterer selv til tal når du bruger det i et regnestykke.