Avatar billede therevelation Nybegynder
28. marts 2004 - 04:45 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

lagkage stykke - matematisk betegnelse

jep et lille nemt spørgsmål for en matematiker *ss*

eks : du har en lagkage (cirkel) og deler i 16 stykker, hvad er den matematiske betegnelse for sådan en lille fætter *ss*
det er ikke størrelsen jeg leder efter, mener bare den form heder noget *s*

therevelation
Avatar billede hadaps Nybegynder
28. marts 2004 - 08:22 #1
det er et udsnit
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
28. marts 2004 - 09:49 #2
jeg siger "sektor" eller "segment"
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
28. marts 2004 - 09:56 #3
sektor (latin): afdeling; område. Matematisk betegnelse for en plan figur, der begrænses af en kurve og to hinanden skærende rette linjer, f.eks. et cirkeludsnit, eller et legeme, begrænset af krumme og plane flader, f.eks. et kugleudsnit.
Fra "Lademan Multimedia" leksikon
Avatar billede roenving Novice
28. marts 2004 - 12:44 #4
Så cirkeludsnittet må være det rigtige, når både hadaps og claus.arndt har det med !-)
Avatar billede therevelation Nybegynder
28. marts 2004 - 18:18 #5
det var segment jeg ledte efter *s* men cirkeludsnittet er nok det bedst betegnede da et segment er en mere bred betegnelse :) smid et svar claus så deler jeg dem :)
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
29. marts 2004 - 06:59 #6
Jeg tror nu nok segment er mere når du skærer en lige linje af fra en cirkel, men det dækker måske over flere ting. Cirkeludsnit er nok det bedst dækkende udtryk.
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
29. marts 2004 - 07:00 #7
Det sidste skulle være et svar, undskyld.