Har hurtigt bixet en animation samme så du kan se om det er det du vil have:
www.cs.auc.dk/~ge3k/hjul.movdet eneste der er animeret er z-positionen af dækkende,
venstre dæk er animeret med en "waveform controller" og højre med en "noise controller"
(var for doven til selv at animere bump på vejen)
cylinderen der sidder i hvert dæk er linket til dækket.
Støddæmperne er "bundet" sammen med dækket via en "expression controller"
det er denne "expression controller" du skal have lavet.
Denne løsning er meget simpel, og virker derfor ikke altid,
Før du starter skal du skrive højden på din støddæmperne ned når den er så udstrakt som den må være.
altså MAX længde mellem cylinder 1 og culinder 2.
Derefter skal du sørge for at z positionen på dine dæk er 0 (z=0)
(bliver beskrevet senere hvorfor)
(tryk på dit dæk og så på F12 og vælg z=0, og få derefter resten af bilen til at passe med dine dæk)
okay i gang:
Tryk på din støddæmper, gå ind i "track View" (højre klik på din støddæmper og vælg "curve editor...")
Din støddæmper vil nu være "rullet ud"
Tryk nu på +'et foran "Object(Spring)" spring = navnet på dit hjul
Højreklik så på "Free Spring Height" og vælg "Assign controller"
vælg så "Float expression"
et nyt vindue vil dukke op.
ud for "name" skriver du et tilfældigt navn f.eks. "venstrehjul"
derefter trykker du på:
"Create"
"Assign to controller"
et nyt vindue kommer så frem hvor du trykker på +'et foran: (+'et skal være i en cirkel IKKE en firkant)
"Objects"
"Torus01" navnet på dit venstre hjul
"Transform"
derefter trykker du på
"Z position" og vælger "OK"
Til højre i dit "Expression controller" vindue (under ordet "Expression")
Skal du skrive den formel som bestemmer hvor udstrakt din støddæmper i forholdt hvor på z aksen dit hjul befinder sig
Skriv f.eks:
"10 - venstrehjul"
10 = den højde på støddæmper du skrev ned i starten
venstrehjul = den variabel du lige har lavet.
da denne formel for beregning af udstrækningen af din støddæmper er meget simpel, vil det betyde
at der vil ske underlige ting hvis dine hjul bevæger sig langt væk fra "grundfladen" i 3dmax (Z=0)
Håber det var til at forstå/følge, orkede ikke at skrive en udførlig guide igen :(
men spørg endelig hvis der er problemer
Ge3k