Avatar billede simona Nybegynder
10. april 2004 - 20:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder: WAB DLL-filen blev ikke fundet?

Hver gang jeg skal sende mails eller vil ind i mit adressekartotek, så kommer der en besked som lyder således:
>>Der opstod en fejl under forsøg på at åbne Windows-adressekartoteket. WAB DLL-filen blev ikke fundet<<

Hvad betyder det? Hvad kan jeg gøre?

Jeg kan ikke sende mails af denne grund!

Ps. Hvis opgaven er svær, så giver jeg naturligvis flere points!
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. april 2004 - 21:08 #1
simona.wab er den fil, som Outlook Express bruger til adressekartoteket. Du mangler åbenbart en dll-fil.

Nu benytter jeg ikke Oulook Express, men kan du ikke afinstallere den og geninstallere den fra http://windowsupdate.microsoft.com/?
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. april 2004 - 21:18 #2
Hvis du gendanner MSIE til den oprindelige version og opdaterer til MSIE V6.0 på http://windowsupdate.microsoft.com/, får du Outlook Express igen
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. april 2004 - 21:19 #3
Avatar billede simona Nybegynder
11. april 2004 - 08:17 #4
Hej Steen
Problemet er at der pt. ligger både en masse emails og kontaktpersoner som jeg IKKE får lov til at eksportere..af ovennævnte grund.
Jeg vil meget gerne prøve at redde disse hvis det kan lade sig gøre..og det kan det jo ikke hvis jeg bare afinstallerer osv.
Er der andre bud?
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 09:53 #5
Jo, du kan sagtens afinstallere og geninstallere, uden at dine kontaktpersoner og mails går tabt. Men for en sikkerheds skyld skal du tage backup af din wab-fil og dine mapper. Søg efter *.wab (simona.wab?) og Inbakke (kan ikke huske filtype-betegnelsen). Når du har fundet den mappe, hvor din Indbakke, Sendt post m.m. ligger i, kan du kopiere den og lægge den tilbage efter endt geninstallation.
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 09:56 #6
C:\Documents and Setting\simona\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En-lang-række-bogstaver-og-tal\Microsoft\Outlook Express\Indbakke.dbx

Hele denne mappe, som indeholder alle dine mails, skal du tage en kopi af. Plus din WAB-fil.
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 09:59 #7
C:\Documents and Setting\simona\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En-lang-række-bogstaver-og-tal}\Microsoft\Outlook Express\Indbakke.dbx

- hvis du har Windows 2000 eller Windows XP. Men søg under alle omstændigheder efter mappen, og kopier HELE indholdet med ALLE dine mapper (SAMT WAB-filen) over et sikkert sted.

Afinstaller

Geninstaller

Læg det hele tilbage på deres respektive pladser.
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 10:12 #8
For lige at gå med livrem og seler, så skal du ikke FLYTTE dine mapper tilbage, så du ikke har din backup længere, men KOPIERE backupen over. Skulle et eller andet gå galt, har du altid din backup.
Avatar billede simona Nybegynder
11. april 2004 - 16:56 #9
Hej igen Steen
Jeg har gjort alt det du siger (og ganske rigtigt var der intet som forsvandt), men programmet mangler stadig den fil som hedder "WAB DLL", og problemet er derfor ikke løst!
Det virker ikke som om denne fil er knyttet til selve programmet!?
Avatar billede simona Nybegynder
11. april 2004 - 18:32 #10
Jeg har selv lige fundet et andet spørgsmål med samme problem, og prøver det lige! ;o)
http://www.eksperten.dk/spm/352802
Avatar billede simona Nybegynder
11. april 2004 - 19:18 #11
Det virker slet ikke! :o(
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 20:07 #12
Du har gendannet MSIE fra tidligere version (Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Tilføj/Fjern programmer) og opdateret igen fra http://windowsupdate.microsoft.com/?
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 20:18 #13
Det BURDE virke, hvis du fjerner den nuværende version af MSIE, og får den opdateret til version 6.0 fra http://windowsupdate.microsoft.com/ igen. Der BURDE ikke være nogen ben i det. Du er sikker på, at du har gjort det korrekt (man kan ikke gøre det forkert :o))?
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 20:18 #14
Har du søgt efter wab.dll på dit C-drev?
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 20:20 #15
Alternativt kan du - hvis det er helt ad H til - geninstallere din Windows og opdatere fra http://windowsupdate.microsoft.com/. Så får du det helt sikkert rigtigt. Men det er jo ikke "bare lige", det tager jo lidt tid :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
11. april 2004 - 20:24 #16
Inden du gør mere, så prøv lige (HUSK BACKUP):

1. Start-knappen -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Tilføj/Fjern Programmer
2. Klik på Tilføj/Fjern Windows-komponenter
3. Fjern fluebenet fra Outlook Express
4. Gå til http://windowsupdate.microsoft.com/ og geninstaller
Avatar billede simona Nybegynder
12. april 2004 - 08:40 #17
Hej Steen

Ja jeg søgte efter wab-dll på min maskine og jeg fandt den! Men tror den var gået i stykker eller lign.
Jeg opgav efter at have prøvet det sidste og reinstallerede systemet igen - og ja det er en meget stor opgave at begive sig ud i, for ikke at nævne at det er den sidste man vælger!

Jeg giver dig de 30 pointes fordi du brugte din tid på problemet, og tusind tak for det :o)
Men desværre blev der jo ikke fundet nogen decideret løsning!

Kh
Simona
Avatar billede steen_hansen Forsker
12. april 2004 - 10:05 #18
wab.dll kan sagtens blive beskadiget, og en afinstallering/geninstallation af Outlook Express burde kunne klare det. Ærgerligt, at det ikke lykkedes, men godt, hvis du har fået styr på det nu.

Takker for point :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. april 2004 - 10:00 #19
Lidt nyttig baggrundsviden til en anden gang: http://support.microsoft.com/?kbid=270670
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester