Avatar billede allanholmdk Nybegynder
14. april 2004 - 18:47 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Valg af bærbar

Hej Alle

Jeg har overvejet at købe denne : BlueSolutions Q-Note 460 bærbar. http://www.computeronline.dk/servlet/VisVare?vareID=95575
Men er i tvivl om det er et godt køb da jeg ikke kender mærket. Den har jo nogle ok data, dog med det minus at det ikke er en Mobil processor der sidder i. Grafikkortet kender jeg heller ikke meget til. Håber der er nogle der vil hjælpe. Er desperat efter at få en bærbar igen. Solgte min gamle da en kolega kunne skaffe en KANON billig Compaq, men det blev aldrig til en sk..
Havde en Targa XP 1400 før.
Avatar billede ird Praktikant
14. april 2004 - 18:49 #1
http://www.eksperten.dk/artikler/133

læs min sammensatte guide om emnet
Avatar billede ird Praktikant
14. april 2004 - 18:51 #2
Kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til.

Grafik
SIS M 650+ SB 962 3D grafikkort 4x AGP VGA System Shared memory optil 64 MB DDR RAM. Instilles i BIOS -->meget skidt til grafiske ting og såil.

Dell 8600 er faktisk en lille fin sag til billig penge http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=dk&l=da&s=dhs

Men ville ikke selv vælge Dell. Synes de bruger for meget krudt på at reklamere for deres vare istedetfor at bruge tiden på deres hardware.

Ville helt klart tage Asus som flere er inde på. Dels fordi der laver nogle solide maskine, men topkvalitet. Designet er flot og kvaliteten på kabinettet er også super.

Ligeledes skal det siger Fujitsu Siemens ligeledes laver super maskiner.
Acer vil jeg holde mig fra. nok er den lille og smart, men deres support er ikke noget værd. Koncentere dig om mærker som Asus, Fujitsu Siemens, IBM og DEll

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen. Hør den igang, mærk på kvaliteten, se den bruge et par programmer, løft den.

Skal jeg selv vejlede dig omkring en god maskine til en god pris er det helt klart  Asus M6800N
Den er bygget op over Intels nye Centrino technologi, som giver kraftig ydelse og lang batteri tid. Desuden har den ATI´s nye M10 grafikchip Radeon 9600 med 64 Mb DDR ram, som er markedets hurtigste grafikchip pt., og den kan fåes med både 15,4" Wide screen WXGA og traditionel 15,1" SXGA.
Den udmærker sig yderligere med en vægt på kun 2,7 kg, og mulighed for 2nd batteri i multibay.
En lille sag som 2400 modellen fra Asus er også værd at kikke på. Dog skal du gøre helt op med dig selv hvad du skal bruge den til iden du handler
Men gør dig selv en kæmpe tjeneste og lad være med at handle over nettet, hvis du er ny indenfor området med bærbare.

Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.
Det du skal er at gøre op med dig selv hvad du skal bruge den til (hvilket du har)
Er det til grafik baseret programmer og spil( sevom bærbare ikke kan anbefales til bærbare) eller er det alm brug som skole o.s.v.. Skal den bruges til grafik og spil, skal du bruge flere penge end de 8-9000 kroner. De nyeste grafikkort fra ATI bla. 9600 modellen kan godt klare de fleste spil. en centrino fra 1.4 og op til 1.7 er et super valg.

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

et super valg efter min erfaring :) men nok en del over det du havde påtænkt dig at bruge på den :))
Her er "mine råd" til køb af bærbare:
Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Men læs den guide jeg linker til. Den burde give dig et godt overblik :)
Ellers hjælper jeg gerne mere. Du kan også kontakte mig på ICQ, hvor jeg gerne yder den support du ønsker...Dette er selvfølgelig gratis, og skal ikke have indflydelse på point uddelingen på E
Avatar billede ird Praktikant
14. april 2004 - 18:52 #3
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)

Hvis du vælger super dyret :)

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen. Hør den igang, mærk på kvaliteten, se den bruge et par programmer, løft den.

Skal jeg selv vejlede dig omkring en god maskine til en god pris er det helt klart  Asus M6800N
Den er bygget op over Intels nye Centrino technologi, som giver kraftig ydelse og lang batteri tid. Desuden har den ATI´s nye M10 grafikchip Radeon 9600 med 64 Mb DDR ram, som er markedets hurtigste grafikchip pt., og den kan fåes med både 15,4" Wide screen WXGA og traditionel 15,1" SXGA.
Den udmærker sig yderligere med en vægt på kun 2,7 kg, og mulighed for 2nd batteri i multibay

Første prioitet er helt sikkert, gør op med dig selv hvad krav, ønsker og hvad pengepungen siger :))
Avatar billede ird Praktikant
14. april 2004 - 18:57 #4
http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?c=1849&n=3162&b=45092&m=dkk&cu=dkdhs&l=da&s=dkdhs&store=dkdhs&sbc=dkdhsinspn&v=d

kan fåes lige omkring 10000 og en langt bedre maskine end den du kikker på :)
Men self ikke noget ved at bruge en formue hvis ikke dine krav er så store.

Er den bare til lekier, surf på nettet og den dur er den første nok
Avatar billede ird Praktikant
14. april 2004 - 19:00 #5
Kan se du er ny på eksperten så velkommen til :)
For at få den bedst mulige start i dette forum, bør du gøre dig selv/eksperten en tjeneste og læse lidt her
http://expfaq.1go.dk/?id=1#vejledning_til_nye_brugere
Avatar billede allanholmdk Nybegynder
15. april 2004 - 08:40 #6
Tak for svaret. Jeg regner ikke med at skulle spille så meget på den, det bruger jeg den stationære til. Den skal bruges til, tja resten. Lave hjemmeside www.allan-holm.dk, navigation med GPS adapter i bilen, se lidt film,kærestens lektier m.m.
Har sat mig for at jeg kun vil bruge de 8000,- på den, og i den prisklasse er det kun celeron processor der er at vælge imellem. Og alså så lige den her.
Avatar billede allanholmdk Nybegynder
15. april 2004 - 08:40 #7
Tak for svaret. Jeg regner ikke med at skulle spille så meget på den, det bruger jeg den stationære til. Den skal bruges til, tja resten. Lave hjemmeside www.allan-holm.dk, navigation med GPS adapter i bilen, se lidt film,kærestens lektier m.m.
Har sat mig for at jeg kun vil bruge de 8000,- på den, og i den prisklasse er det kun celeron processor der er at vælge imellem. Og alså så lige den her.
Avatar billede ird Praktikant
15. april 2004 - 08:46 #8
Så går den fint an :)
Avatar billede allanholmdk Nybegynder
15. april 2004 - 08:52 #9
Hvad med denne her, er det et bedre køb?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65633
Avatar billede ird Praktikant
15. april 2004 - 08:55 #10
Lidt af det samme, men hvis du er i den prisklasse alligevel så brug da 2000 mere og få noget der rykker og er fremtidssikret!
Avatar billede allanholmdk Nybegynder
15. april 2004 - 09:38 #11
Ja det er godt nok en jungle. Men det er sandt at jeg skal holde mig fra celeron og AMD ikke?
Jeg ville gerne give de ca 2000,- mere og få, som du siger en fremtids sikret maskine men budegget siger max 8000,- og jeg skal bruge en nu. Og den er vel heller ikke helt bagud, alså den bluesolution :-)
p.s. Hvordan giver jeg dig point for din hjælp? :-)
Avatar billede ird Praktikant
15. april 2004 - 09:55 #12
Du skal markere mit navn i boksen til venstre og trykke acceptere.

Fremtidssikret er centrino :))
Avatar billede ird Praktikant
15. april 2004 - 10:04 #13
Var lige forbi din hjemmeside og så du spiller Mohaa *G*
Mit klart favorit spil :))
Avatar billede allanholmdk Nybegynder
16. april 2004 - 08:00 #14
Hej jrd

Så skulle jeg måske nakke dig i mohaa en dag :-)

Hvad siger du til denne asus http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusL4500R

Den er jeg sku blevet lidt varm på...
Avatar billede ird Praktikant
16. april 2004 - 08:04 #15
Morn

Du kan ikke nakke mig i mohaa :)
Nu er du oppe i den pris hvor jeg helt sikkert siger du skal tage den Dell eller denne http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N
Asus er min klart favorit maskine indenfor bærbare :)
Grafikkortet er ikke ret godt i den du linker til, og den har pixelfejl på skærmen
Avatar billede allanholmdk Nybegynder
16. april 2004 - 09:15 #16
Hvad mener du med pixel fejl, det er vel kun i høje opløsninger?

Og nej du kan ikke nakke mig i mohaa :-))))
Avatar billede ird Praktikant
16. april 2004 - 10:36 #17
spiller mohaa dagligt så er i træning *G*

Nej skærme kan godt have fejl ved lave opløsninger.
Det finder du udaf ved at sætte dig til rette ved svinet, Derefter rejser du dig op og stiller dig i en vinkel til maskinen så du kikker skævt ind på den.
Kan du se hvad der sker på skærmen er den ok
Avatar billede ird Praktikant
18. april 2004 - 09:28 #18
Hvordan står sagen til??
Avatar billede allanholmdk Nybegynder
19. april 2004 - 08:55 #19
Hej du.

Har afventet den før omtalte kolega med compaq maskinen hen over weekenden, men har ikke hørt en sk.. :-(
Så i denne uge må jeg bestemme mig. Den asus 4500R som du siger kan have pixel fejl, har den seperat grafikkort, vidst også kaldet dedikeret grafikkort?
Jeg arbejder hos TDC og kan købe en webtech note 8000 for godt 10,000. Har desværre ikke noget link men den ser ud som følgende : 2,8 ghz p4, 512 ram, 60 GB harddisk 15"sxga, dvd rw, 64 mb ati m 9000, wlan m.m.
Hvad siger du, kender du det mærke og nu kan jeg se de har fjernet asusén fra laptop4you...
Avatar billede allanholmdk Nybegynder
19. april 2004 - 15:00 #20
Har nu bestilt den ASUS L4500R. Fik den med 512 MB ram til 10,600,-
Avatar billede ird Praktikant
26. maj 2004 - 09:18 #21
Fik vi det løst eller skal vi arbejde lidt mere :)

Var mit svar nok kan du markere mit navn i boksen til venstre og trykke acceptere