Avatar billede bernie Nybegynder
20. april 2004 - 19:26 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

eksperten's karma system (giv din mening)

jeg har siden det karma system kom ikke kunne lide det, selv om nogle syntes man skal se over karma så syntes jeg der kan være for meget ondt med karma, (ved at skrive dårlige ting om ikke passer) ird er jo på stand by pga karma systemet. jeg syntes det skulle fjernes på exp men hvad er jeres mening om karma systemet

det ird har skrevet i hans profil:
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=ird
Avatar billede simonvalter Praktikant
20. april 2004 - 19:31 #1
svjv er ird tilbage og har været det et godt stykke tid.

iøvrigt har denne debat været oppe utallige gange.. kig på ligende spørgsmål i eksperten katagorien.

du kan lige så godt acceptere at karma systemet er kommet for at blive, men det bliver forbedret løbende.
der er feks kommet muligheden for at anmelde karma.
og jeg hørte snak om at karma muligvis vil forælde med tiden.
Avatar billede mugs Novice
20. april 2004 - 19:32 #2
Systemet er både godt og dårligt.
Det er alt for nemt at misbruge, uden at "man kan forsvare sig". Jeg har oplevet at få en 0% karma, uden at brugeren giver sig til kende. Det er muligt, at jeg har fornærmet en bruger, eller har vildledt en bruger med et forkert svar, men det mindste jeg kan forlange er da, at brugeren giver sig til kende og giver en begrundelse.
Men så længe brugeren ikke behøver at sætte sit navn på en karma, er der vist intet at gøre. Så kan alle "knægtene" jo blot skrive hvad der passer dem, og tilfældigt uddele en karma alt efter hvilket humør de er i.
Avatar billede bernie Nybegynder
20. april 2004 - 19:41 #3
blier rart hvis der kommer navne på når de udeler karma
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2004 - 19:48 #4
loadet> ird har ikke været på eksperten siden d. 18/4 - han er stadig aktiv men hjælper ikke længere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2004 - 19:48 #5
bernie> det gør der desværre ikke.
Avatar billede mugs Novice
20. april 2004 - 19:49 #6
18/4 - det er da ikke mere end 2 dage siden.
Avatar billede simonvalter Praktikant
20. april 2004 - 19:51 #7
john_stigers > ok
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2004 - 19:52 #8
næh... men skal altså starte på et tidspunkt, og så er det da totalt ligemeget om han stoppede for 2 el. 30 dage siden - d. 20/5 er det 32 dage siden - vil din kommentar til den tid være "det er da ikke mere end 32 dage siden." ???
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2004 - 19:53 #9
Mit indlæg skal ikke misforstås - kan udtrykke mig en smule hårdt ind i mellem ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. april 2004 - 19:53 #10
Jeg må blankt indrømme, jeg elsker karma systemet, præcist som det er, anonymt og det hele, men jeg tager det heller ikke ret alvorligt.  Jeg tror det er sådan at hvis man stikker næsen frem, på godt og på ondt, og det gør ird jo, på godt og ondt, så får man slået næsen lidt, og det er vel helt fair, man jo ikke tækkes alle.

Den dårlige karma jeg har fået er helt fair ud fra giverens synspunkt, der er ingen person angreb imellem, kun andre menneskers opfattelse af mig, og de har helt låv til at opfatte mig på en anden måde end jeg selv gør.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. april 2004 - 20:07 #11
jeg synes det er ret godt gået at jeg nu har fået en 0 i karma, da jeg ikke har været herinde i et halvt år... forklar dén!
systemet er noget lort
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. april 2004 - 20:53 #12
Rune>Min pointe er netop at os der kender dig, ikke bruger din karma til noget som heldst og jeg tror heller ikke andre bruger den til andet end underholdning. En null karma siger intet, og har dermed ingengang underholdningsværdi. Jeg har det selv sådan.

De positive karmatildelinger er da velkomne og modtages med tak.
de karmatildelinger der ikke kommenteres er jeg ligeglad med, de giver mig intet jeg kan bruge
de dårlige karmatildelinger tænker jeg over idet min grundholdning er at der altid er et skær af sandhed i dem, som jeg selv kan bruge.
De karmatildelinger der er tydeligt uden hold i virkeligheden more mig usigeligt.

Lad være med at tage karma for alvorligt, du kan ikke vinde dem alle, glæd dig over dem du vinder, brug det du kan fra de andre og kom så videre
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. april 2004 - 21:00 #13
ville det ikke være nemmere bare at skrotte systemet når det ikke virker?!
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2004 - 21:14 #14
Karma systemet virker faktisk godt.

Admin har udtalt at der ikke kommer navn på da det kan ende i hævnkarma + man er mere tilbøjelig til at give korrekt karma når der ikke er brugernavn på ;)
Avatar billede mugs Novice
20. april 2004 - 21:21 #15
"karma systemet virker faktisk godt" - Tjaa, det kan man jo godt sige, idet man kan give en karma og den bliver registreret.

Så længe det er muligt at afgive en karma uden at skulle stå ved sine ord, synes jeg nu det er et udueligt system.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. april 2004 - 23:52 #16
Så længe Karma kan afgives anonymt, er det for at tale rent ud af posen:
Lige til at lukke op og skide i.
Ene og alene på grund af den mulighed er jeg blevet totalt ligeglad med hvor mange ulovligheder jeg møder herinde, jeg anmelder det IKKE, for jeg gider ikke svines til anonymt, hvis det er en overtrædelse af reglerne er mit svar på forhånd, "NÅ"
Avatar billede bernie Nybegynder
21. april 2004 - 00:19 #17
fromsej> lige mine ord :)
Avatar billede halifax Nybegynder
21. april 2004 - 01:23 #18
Jeg  giiider  heller ikke anmelde (grove) regelbrud gr. risiko for anonym tilsvining i karma, der så altid stårn der. Til forskel fra hvis tilsvining skete i det spm. der ligger til grund for en anmeldelse. Her vil brugernavn for en svinsk indlæg fremgå + at det spørgsmål er glemt om to??  dage.
Dermed ingen hjælp til CoAdmins/Admin om regelbrud m.v.
Det må Admin så selv om, når han nu vil beholde det.
Jeg stemmer for at sparke det ud på larstyndskidsmark.
Avatar billede popsy Novice
21. april 2004 - 01:26 #19
"Jeg stemmer for at sparke det ud på larstyndskidsmark."
Der bor jeg, hvorfor fanden skal jeg døje med det?

:)
Avatar billede halifax Nybegynder
21. april 2004 - 01:33 #20
popsy - Der fik du mig. Skriger af grin endnu.  *LOL*
Avatar billede popsy Novice
21. april 2004 - 01:34 #21
:)
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. april 2004 - 04:19 #22
jeg kan ikke se hvorfor i ikke vil anmelde regelbrud.... Anmeld misbrug er svjv også anonymt så hvis i ikke blander jer i tråden så er der ikke den store chance for at i får karma igen.
Avatar billede fcs Novice
21. april 2004 - 05:20 #23
Loadet>> Netop, anmeldelser af ulovligheder er jo også anonyme.

Hvordan skulle det kunne gå ud over jer at I anmelder ulovligheder? I kan ko bare lade være med at skrive i spørgsmålet at I anmelder spørger....
Avatar billede fromsej Praktikant
21. april 2004 - 21:55 #24
Så kald det boykot af hele systemet i stedet for, jeg ændrer ikke holdning til den del før anonymiteten er fjernet fra karma.
Avatar billede mugs Novice
21. april 2004 - 22:06 #25
Jeg kan overhovedet ikke forstå hvorfor noget skal være anonymt. Det er da et site for voksne mennesker, der seriøst prøver at få løst et problem hos andre, der måske har mere forstand på emnerne end spørgeren. Eller er det?

Er admin blevet så fikseret på antallet af brugere, at alt skal tages i brug for ikke at genere nogle brugere af hensyn til reklamerne?

Jeg tror det var bufferzone der i et tidligere indlæg skrev noget om underholdningsværdi af en 0% karma. Jeg tog karma-systemet alvorligt, og har i Access kategorien givet nogle stykke til brugere, jeg mener virkelig har fortjent det, enten på grund af deres dygtighed, hjælsomhed eller flid. Jeg har også selv fået nogle stykker.
Een af disse er en 0% karma uden nogen som helst begrundelse. Det er muligt den er retfærdig, det kan jeg ikke vurdere da der ikke er givet nogen begrundelse. Da der ikke er brugernavn på, kan jeg heller ikke referere til et spørgsmål, hvor jeg måske har fornærmet en bruger, eller givet et helt forkert svar.

Så det korte af det lange er: Hvis du ikke vil stå ved dine ord / handlinger, så bliv væk.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. april 2004 - 23:46 #26
Mugs>>Din konklusion er jeg fuldstændig enig i, jeg har en dårlig karma med utilstrækkelig og forkert hjælp, anonym uden et spørgsmålsnummer, der er ikke en jordisk chance for at finde ud af om den er berettiget eller ej, eller for at rette op på det, hvis jeg har lavet en fejl.
Men jeg hælder efterhånden også til den anskuelse at IDG er så medlemsantalsfikserede at de er skide ligeglade med hvordan folk opfører sig, bare de får vist deres side frem, det er en meget beklagelig udvikling og medvirkende til at folk ikke gider bruge så meget tid her mere.