Avatar billede bb_maze Nybegynder
20. april 2004 - 23:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rover, spirit eller?

Hejsa

Jeg er ved at skrive en rapport om robotter, og kommer her ind på robotten som er på Mars lige nu... Men hvad for en robot er det der er deroppe nu? Er det spirit, rover eller rover 2? Har kigget på den officielle side, og kan ikke lige gennemskue det..

På forhånd tak

HYGGE
Avatar billede bb_maze Nybegynder
20. april 2004 - 23:31 #1
Og hvad med Opportunity? Er det en robot? Eller "bare" en raket?

HYGGE
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
21. april 2004 - 06:46 #2
Opportunity er den anden rumsonde. Det kaldes både sonden og Roveren. De er begge to på Mars endnu. Her kan du se images:
http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/images.html
Avatar billede bb_maze Nybegynder
21. april 2004 - 08:23 #3
Altså: Er Opportunity og spirit to ens robotter med hjul på som ligger og fræser lidt rundt oppe på Mars? Det er svært med de billeder, da det er billeder af selve Mars, og ikke selve robotterne.

HYGGE
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
22. april 2004 - 06:46 #4
Ja, maze, Spirit og Opportunity er projektnavne for de to missioner fra Jorden til Mars inklusive landfartøjet (Rover). De to vehiclerer er så vidt jeg ved ens. De blev ja også planlagt sammen og sendt afsted til lidt forskudte tidspunkter til forsk. locations på marsoverfladen.
Her kan du læse mere om Rover:
http://marsrovers.jpl.nasa.gov/mission/spacecraft_surface_rover.html
Der findes sikkert også andre hjemmesider også på dansk om emnet (søg hos google), men dette er den officielle. I øvrigt er alle movies og animationer fri for download (een med roveren). Du må søge lidt på hovedsiden:
http://marsrovers.jpl.nasa.gov/mission/
Held og lykke, Klaus
Avatar billede bb_maze Nybegynder
25. maj 2004 - 14:18 #5
Tak for hjælpen! :D

HYGGE