Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:00 Der er 42 kommentarer

DNS - Mailserver - TDC

Hej

Problem: Kan ikke få indgående post på min mailserver.

Opsætning:
Sidder bag en firewall, har åbnet port 25 og 110. Server har Mercury/32 v4 mailserver instaleret. Kan fint sende post med serveren (bruger smart host=mail.tele.dk)

DNS:
Domæne ligger ved gullestrupnet.dk, har brugt deres Helm system til at opsætte dns. Dns er som følger:

Record name        Type        Data
aab2.dk            MX          mail.aab2.dk. [10}
aab2.dk            MX          backup-mx.post.tele.dk. [20]
mail.aab2.dk        A          80.196.238.151

Når jeg sender en mail til fx. test@aab2.dk kommer der ingen fejl...men forsvinder ligesom bare ud i ingenting.

Nogen derude som har en god ide vil jeg da gerne høre...

Mvh
Thomas
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
20. maj 2004 - 22:03 #1
Smart host= smtp.tele.dk
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:04 #2
Korrekt...men uden betydning (skrivefejl) kan jo godt sende mails

Thomas
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:09 #3
og så vil jeg lige henvise til reglerne og til det spøgsmål du har åbent om det samme!
http://www.eksperten.dk/spm/499546
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:11 #4
Jamen i såfald undskylder jeg..kendte ikke reglen.
(prøvede bare at stille mit spørgsmål det rette sted)

Thomas
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:15 #5
ja ja jeg ved at du gjorde det i en god mening :) men nu kan resten også se hvad du har gjort og prøvet!

Men jeg undre mig over at det ikke virker! for det burde det gøre! for når man laver forspørgsler på dit domæne så kommer den rigtige ip-adresse frem! så jeg vil nærmest gætte på det er i din mailserver problemet er!
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:17 #6
hov jeg kom lige til at tænke på noget! du har konfigureret din firewall til at tillade trafik at komme igennem på den port ik?
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:20 #7
NU har jeg lige testet at sende post tildig fra min mailserver! din server afviser at modtage post på den mailadresse du selv har skrevet test@aab2.dk det bliver afvist (rejectet) ligeledet på postmaster!

er du sikker på du har sat din mailserver rigtigt op?
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2004 - 22:20 #8
Et lille spm. er det, det korrekte domæne du skriver ???
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:22 #9
kenp<< man kunne snart tro at det er den som laver problemet

leif<< ja
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2004 - 22:22 #10
Hvis jeg sender til test@aab2.dk får jeg bare host not found !!!!
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:22 #11
ts28 -> jeg tror ikke jeg ved at det er den! for den afviser at modtage posten!
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:25 #12
havde lige en genstart...kunne være derfor den blev rejectet..
i firewallen er der åbnet for port 25 samt 110 til den ip som serveren har.
(har prøvet at give serveren en DMZ, uden det hjalp)
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:26 #13
en udskrift fra min log når jeg forsøger at sende til dig!
20-05-2004 22:21:52 - Requested SMTP connection from 192.168.2.3 [192.168.2.3], ID=294
20-05-2004 22:21:52 - (  294) Connection from trusted IP address 192.168.2.3
20-05-2004 22:21:52 - (  294) 220 smtp.danborg.org ArGoSoft Mail Server Pro for WinNT/2000/XP, Version 1.8 (1.8.5.9)
20-05-2004 22:21:52 - (  294) HELO dmuhatmimno
20-05-2004 22:21:52 - (  294) 250 Welcome, 192.168.2.3 [192.168.2.3], pleased to meet you
20-05-2004 22:21:53 - (  294) MAIL FROM: <ken@danborg.org>
20-05-2004 22:21:53 - (  294) 250 Sender "ken@danborg.org" OK...
20-05-2004 22:21:54 - (  294) RCPT TO: <test@mail.aab2.dk>
20-05-2004 22:21:54 - (  294) 250 Recipient "test@mail.aab2.dk" OK...
20-05-2004 22:21:54 - (  294) DATA
20-05-2004 22:21:54 - (  294) 354 Enter mail, end with "." on a line by itself
20-05-2004 22:21:55 - (  294) Received 442 bytes
20-05-2004 22:21:55 - (  294) Processing server extension 0: C:\Program Files\Server Side Solutions\MailFilter\MailFilter.dll
20-05-2004 22:21:55 - (  294) Processing entry point ProcessFilter
20-05-2004 22:21:55 - (  294) ProcessFilter returned 0
20-05-2004 22:21:55 - (  294) Preprocessing completed
20-05-2004 22:21:55 - (  294) Putting a message from ken@danborg.org, addressed to 1 recipients, to the outbox
20-05-2004 22:21:55 - (  294) Message from ken@danborg.org to 1 recipients has been queued
20-05-2004 22:21:55 - (  294) 250 Message accepted for delivery.
20-05-2004 22:21:55 - (  294) QUIT
20-05-2004 22:21:55 - {  295} START IMAP
20-05-2004 22:21:55 - Requested IMAP connection from 192.168.2.3 [192.168.2.3], ID=295
20-05-2004 22:21:55 - (  294) 221 Aba he
20-05-2004 22:21:55 - Starting delivery thread, ID=296
20-05-2004 22:21:55 - SMTP connection with 192.168.2.3 [192.168.2.3] ended. ID=294
20-05-2004 22:21:55 - {  294} END SMTP
20-05-2004 22:21:55 - {  296} START Delivery
20-05-2004 22:21:56 - [  296] Delivering to test@mail.aab2.dk
20-05-2004 22:21:56 - Active delivery threads (ID=296 start): 0
20-05-2004 22:21:56 - [  296] Attempting to deliver to the domain mail.aab2.dk
20-05-2004 22:21:56 - [  296] Using smart server pasmtp.tele.dk
20-05-2004 22:21:56 - [  296] Trying the server pasmtp.tele.dk: 193.162.159.95
20-05-2004 22:21:58 - [  296] Address test@mail.aab2.dk has been rejected. Will bounce back
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:27 #14
jeg har også prøve at send etil test@aab2.dk lige som du kan se i denne lille udskrift test@mail.aab2.dk
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:27 #15
bliver stadigvæk afvist
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2004 - 22:28 #16
kenp -> Kan du få en IP hvis du prøver at pinge mail.aab2.dk ???
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:30 #17
ja det kan jeg godt!

Men det er ikke det du skal gøre for at få at vide om det passer sammen med hans domæne så skal du lave en nslookup aab2.dk eller nslookup mail.aab2.dk
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:30 #18
men hans router/firewall blokere for ping.
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2004 - 22:34 #19
Yes, det så jeg. Jeg kan så oplyse at blandt andet Worldonline samt Orange ikke kender den endnu !!! :-(
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:34 #20
C:\>nslookup aab2.dk
*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server:  UnKnown
Address:  192.168.0.1

Non-authoritative answer:
Name:    aab2.dk
Address:  80.196.238.151

får dette får jeg laver en nslookup
Thomas



C:\>nslookup mail.aab2.dk
*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server:  UnKnown
Address:  192.168.0.1

Non-authoritative answer:
Name:    mail.aab2.dk
Address:  80.196.238.151
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:36 #21
ts28 du får også de svar du skal bruge! den første del forsøger din router at svare på og det kan den ikke finde ud af men non-authoritative answer fortæller dig at det er rigtigt nok at det henviser til din ip-adresse!

Men ts28 sikre dig lige at du har oprettet den bruger på din mailserver som hedder test@aab2.dk og at den ellers er sat rigtigt op for fejlen er ikke på dns, men på din opsætning.
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:37 #22
leif -> nu køre jeg også tdc så måske er det derfor jeg kan gøre det mod hans server.
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:39 #23
løber lige opsætningen igennem...det kan jo snart ikke være andet..
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2004 - 22:39 #24
kenp -> Måske, men hans DNS ligger hos Gullestrupnet, nu prøvede jeg lige at logge på arbejdets server, og der får jeg også fint svar, men ikke hjemmefra !!!
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:41 #25
nu er tiscali og orange jo heller ikke kendt for at være verdens hurtigste med deres dns-opdateringer, så det har måske lidt med det at gøre! men det har jo ihverfald været sat således op i 4 dage (hvis du kigger på det tidligere spøgsmål han har om samme) og det er måske lige lidt i overkanten! (men så er det nok også lige før du ikke kan finde mit domæne heller leif ;) blev nemlgi flyttet for 4 dage siden...)
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:43 #26
ts28 -> når du har løbet den igennem så skriv lige her så tester vi med det samme ;) husk at du nok skal genstarte din mailserver efter du har lavet ændringerne.
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:49 #27
har lige gået mailserver og firewall igennem, test@aab2.dk er oprettet (kan sende til den uden den bliver rejectet, men ikke hente den) port 25/110 er åbnet i firewallen. har genstartet serveren.
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:53 #28
Nu kan jeg fortælle dig at mailen er blevet leveret til din mailserver :) velkommen du har modtaget det første post på din server ;)
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:56 #29
:-( okay så langt så godt..men så er det min mailserver som er problemet, kan ikke hente posten...men bare jeg ved at der er forbindelse til den.. resten kan løses.
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 23:00 #30
tjaaa hvordan du kommer til at hente posten!

tjaa nu ved jeg jo ikke om du forbinder via domæne navnet til den eller via ip-adressen (altså den interne ip-adrsse) hvis så der bliver du nødtil at teste lidt!

jeg ville anbefale at du prøver det med den interne ip-adresse i stedet for domænenavn. for det er ikke alle routeren som understøtter at den skal ud go ind igen.
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
21. maj 2004 - 00:55 #31
MX FAIL MX Category ERROR: I couldn't find any MX records for aab2.dk. If you want to receive E-mail on this domain, you should have MX record(s). Without any MX records, mailservers should attempt to deliver mail to the A record for aab2.dk. I can't continue in a case like this, so I'm assuming you don't receive mail on this domain.
Mail FAIL Connect to mail servers ERROR: I could not find any mailservers for aab2.dk.

Da jeg lavede en dns test på dit domæne
Avatar billede kenp Novice
21. maj 2004 - 09:18 #32
ravsted.dk vi konstaterede i går at ikke alle dns´en var opdateret i går! men jeg kan godt sende til ham!
Avatar billede ts28 Nybegynder
23. maj 2004 - 12:40 #33
Tjaa mystikken breder sig..
Har nu forsøgt med en ny mailserver (ArGoSoft), med samme resultat.
Kan fint sende mails med serveren, men ikke modtage.
Jeg får stadig ingen fejl når jeg sender mails til den, det virker som at mails
bliver sendt til den uden problemer...men ak ingen mail på serveren.
Samme DNS som i starten af denne tråd.
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
23. maj 2004 - 12:46 #34
Kunne jeg ikke foreslå dig at få en anden DNS udbyder, f.eks gratisdns.dk
Avatar billede ts28 Nybegynder
23. maj 2004 - 12:50 #35
hehe vil snart give dig ret i at det ville være den nemmeste løsning efterhånden.
Synes dog bare at det skulle være muligt at få det til at virke med den nuværende dns udbyder.
Avatar billede leif Seniormester
23. maj 2004 - 12:57 #36
Undskyld ts28, gad vide om du bare skulle lade være med at rode med egen Mailserver !!!!

Nå, du siger du har skiftet mailserver, har man mulilghed for at lave en fx. VNC connection så man kan se opsætningen af serveren ???
Avatar billede ts28 Nybegynder
23. maj 2004 - 13:03 #37
leif<< Well det kan da godt være men på den anden side er det vel også frivilligt om du vil hjælpe en mand som nu gerne vil have sin egen mailserver stående, ik??

Kan da åbne en pc anywhere connection hvis du gerne vil hjælpe...
Avatar billede leif Seniormester
23. maj 2004 - 13:13 #38
Jeg har PC anywhere 9.2, hvis du har MSN så er det lpj81@hotmail.com
Avatar billede kenp Novice
23. maj 2004 - 13:25 #39
ja jeg skulle også til at forslå en anden udbyder af dns....

men hvis de rer problemer med argosoft kan jeg godt hjælpe med opsætningen af den.
Avatar billede ts28 Nybegynder
23. maj 2004 - 16:02 #40
har besluttet mig for at flytte dns til gratisdns.dk, deres opsætning er da til
at finde ud af..
så afventer lige situationen indtil imorgen.
men takker for hjælpen indtil videre.
Avatar billede ts28 Nybegynder
26. maj 2004 - 16:55 #41
Og så kom det til at virke...;-)
Efter et skift til gratisdns og opsætning af samme virker det uden problemer.
Takker mange gange for hjælpen, eneste problem er vel hvem som skal have de 60 point??
Avatar billede kenp Novice
26. maj 2004 - 20:26 #42
hvis der er andre som skal have poitn kan du jo bede dem om at ligge et svar.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester