Avatar billede stiegl Nybegynder
06. juni 2004 - 13:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Dual-chanel vs. non dual-chanel??

Hej Eksperter.

Jeg står og skal ud og købe nogle ram. Jeg vil gerne have 512 mb.

Jeg har lige købt en P4 Northwood på 3,2 Gz samt dette bundkort:
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=865GM2-LS&class=mb
Jeg regner med at købe en stor hd med SATA.

Det jeg er i tvivl om, er hvorvidt jeg skal købe dual-chanel eller bare én hel blok med 512 mb...
Er det en der kan forklare mig princippet bag dual-chanel. Jeg har forstået det sådan, at hvis jeg f.eks. køber 2 x 256 mb ram 400 mz pc3200. Så fordobles hastighed. Altså pc3200 blir til pc6400, så altså rammene kan overføre 6,4 gb/s. Er dette rigtigt?
Er der nogen, der har erfaringer med Dual-chanel ram, og kan man overhovedet bruge dem til noget, eftersom SATA stadig er meget langsommere...

Derudover er der så nogle bestemte mærker, man hhv. "SKAL" købe og IKKE købe!?

Mvh Stiegl
Avatar billede stiegl Nybegynder
06. juni 2004 - 13:29 #1
Det pcen skal bruges til er bearbejdning af video og grafik. Så altså den skal kunne yde en del...
Avatar billede ird Praktikant
06. juni 2004 - 13:30 #2
For at køre dual skal du have 2x512 f.eks og så skal de bare i de rigtige RAM sokler
Avatar billede ird Praktikant
06. juni 2004 - 13:31 #3
Dit bundkort understøtter fint dual :)

Hvis du vil så tæt på SATA som muligt skal du have Western's raptor diske.

Glem alt om det SATA det er i bund og grund kun PATA..

Nuværende SATA diske virker på samme måde som en pata. Mellem selve disken og bundkortet har interfacet/controlleren bare fået en chip der konverterer signalet fra standard pata til sata. Sata interfacet kan overfører data hurtigere, men disken er jo oprindelig en pata disk, så hastigheden når ikke derop.
Ydermere bruger cpu mere kraft på at konvertere signalet, hvilket giver et ydelsestab.
der findes endnu ikke findes en disideret SATA. Det er controlleren der gør det at man tror det er en SATA. Husker ikke det hele, men det var noget med controlleren forminskede CPU ydelsen et eller andet *G*

Men som jeg citere " En real SATA findes ikke endnu, men Raptor er det man i dag forbinder med SATA"
Western´s raptor er det tætteste, hvis ikke fuldt ud, SATA.
Avatar billede ird Praktikant
06. juni 2004 - 13:57 #4
Thx for karma and you are velkomm :)
Avatar billede stiegl Nybegynder
06. juni 2004 - 14:00 #5
Okay. Tak for gennemgangen af SATA diske.
Kan nogen nu forklare mig princippet bag dual-chanel Ram, og hvilke jeg skal købe??
Avatar billede ird Praktikant
06. juni 2004 - 14:02 #6
Et paste der forklare det ganske fint :)

Teoretisk hastighed:
ATA - 133
SATA - 155
Og så slipper du for de store grimme IDE kabler
For at forklare Hyper Treading kan du forestille dig en 3sporet motorvej hvor bilerne (data) bare køre igennem og bliver behandlet, i stedet for gammel teknologi (som du selv har) kan betegnes som en 1sporet motorvej.
Avatar billede ird Praktikant
06. juni 2004 - 14:03 #7
RAM som corsair er et velkendt og meget godt mærke. Har haft mange fra corsair og har på intet tidspunkt haft problemer med dem
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2004 - 14:05 #8
ird >> Jeg tror du har opfattet spørgsmålet forkert. Brugeren spørger om dual-channel ram i forhold til alm ram. Ikke noget om Sata hhv Ide.

Eller er det mig der opfatter et eller andet forkert ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2004 - 14:07 #9
Sorry, kan godt se nu at du uddyber det at brugerne vil købe en Sata hd. Helt fint *s*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2004 - 14:17 #10
Der er en forklaring om Dual channel memory og dets fordele her fra nvidia:
http://www.nvidia.com/object/feature_dualddr.html

Og ja, ifølge artiklen ovenfor har du ret i at dual channel fordobler båndbredden og dermed vil det "virke" som om der er dobbelt hastighed. Dette gælder selvfølgelig kun i optimale situationer. Ligger de data der skal behandles på den samme ramklods, vil det svare til alm ddram, så du skal ikke forvente at en dual channel konfiguration er dobbelt så hurtig som en "single" konfiguration, men den er ihvertfald hurtigere.

Sata er jo "fjernlager" og selvom det ikke er ligegyldigt hvor hurtig det er, har det ikke rigtigt noget med Ram og dual channel at gøre.
Jo hurtigere ram, jo bedre bliver din cpu udnyttet fordi den ikke skal stå og vente på data.

Jo der er nogle bestemte mærker man skal købe: Køb et mærke som er anbefalet af producenten af dit motherboard. Så risikerer du ikke at stå med noget ram som ikke vil køre i dit motherboard.
Avatar billede ird Praktikant
06. juni 2004 - 14:42 #11
Jeg regner med at købe en stor hd med SATA.--> ville bare lige forklare ham det IKKE er SATA :)
Avatar billede stiegl Nybegynder
06. juni 2004 - 16:51 #12
til dig ird
Jeg synes det er svært at blive klog på hvad du siger omkring SATA hd.

"Men som jeg citere " En real SATA findes ikke endnu, men Raptor er det man i dag forbinder med SATA"
Western´s raptor er det tætteste, hvis ikke fuldt ud, SATA."

Du siger at raptor er det tætteste man kan komme på en SATA disk, og så konkluderer du næsten at den er en SATA disk. ER den eller er den IKKE, og hvorfor er den kun "tæt" på at være SATA?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2004 - 17:09 #13
Jeg vil nødigt blande mig, men da SATA er et udtryk for interfacet, så er en disk der tilsluttes et SATA kabel, en SATA hd per definition. At den samme disk kan fås med 2 forskellige interfaces, SATA og PATA (ide) er jo blot et udtryk for at man har et produkt som man gerne vil sælge til både SATA og PATA brugere, samt at man såvidt muligt bruger så mange ens komponenter i de 2 diske som muligt for at nedbringe produktionsomkostninger.

Her er hvad "http://www.whatis.com" siger om SATA:
Serial ATA

Serial ATA (Serial Advanced Technology Attachment or SATA) is a new standard for connecting hard drives into computer systems. As its name implies, SATA is based on serial signaling technology, unlike current IDE (Integrated Drive Electronics) hard drives that use parallel signaling.
SATA has several practical advantages over the parallel signaling (also called Parallel ATA or PATA) that has been used in hard drives since the 1980s. SATA cables are more flexible, thinner, and less massive than the ribbon cables required for conventional PATA hard drives. SATA cables can be considerably longer than PATA ribbon cables, allowing the designer more latitude in the physical layout of a system. Because there are fewer conductors (only 7 in SATA as compared with 40 in PATA), crosstalk and electromagnetic interference (EMI) are less likely to be troublesome. The signal voltage is much lower as well (250 mV for SATA as compared with 5 V for PATA).
Avatar billede ird Praktikant
07. juni 2004 - 07:27 #14
Til jer begge to

Jeg vil holde 100% på at en SATA som I opfetter den IKKE er en rigtig SATA.
Det jeg siger er at en raptor er det tætteste man i dag kommer på SATA.
Dog skulle de meget snart være på gaden de rigtige.
Kan kun sige ring til hardware shoppen nær jer, så vil I få det bekræftet :))
Avatar billede stiegl Nybegynder
07. juni 2004 - 20:04 #15
Okay. Jeg tror jeg vil vente lidt med at købe en SATA hd så.

Men jeg vil godt lige vende tilbage til Rammene. Hvad nu hvis jeg køber 512 mb non dual-chanel ram f.eks. af mærket Kingston, og jeg så senere køber den samme slags. Er det så Dual-Chanel? Og hvad nu hvis det ene er af mærket Kingston og det andet Samsung??? ER det så også Dual-chanel?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. juni 2004 - 20:38 #16
Hvis du kigger på Mærkevare ram på f.eks http://www.shg.dk vil du se at Dual ram altid sælges i sæt af 2 stk og at der står "matched pair".
Derfor risikerer du at rende ind i problemer hvis du forsøger dig med 2 forskellige mærker eller blot ram hvor du køber single klodser i 2 omgange.

Teoretisk burde du kunne gøre det, men jeg tror du render ind i problemer med at få det til at spille.
Avatar billede stiegl Nybegynder
08. juni 2004 - 19:42 #17
okay. Tak. I har begge svaret rigtig godt på mine spørgsmål.

lig et svar hvis i vil ha point.

Mvh Stiegl
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juni 2004 - 20:56 #18
Jeg siger aldrig nej, så her er et svar fra mig *s*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 19:04 #19
Takker for point :)