Avatar billede hacky Nybegynder
15. juni 2004 - 16:24 Der er 3 kommentarer

Loop i flash

Hej alle:P

Jeg er asp programmør, jeg er nu begyndt at lege lidt med flash. Jeg har været ved at se på de designs der er på template monster. Men næsten alle fede templates indeholder flash menu.

Jeg går meget op i cms/administrationssystemer, og derfor vil jeg ind imellem have nogle problemer med menuen.

Den skal simpelthen lave et loop i flash/actionsscripts, kan dette lade sig gøre? Og hvordan?

//Kasper Ulvedal
Avatar billede _k Nybegynder
15. juni 2004 - 16:44 #1
Gætter på at du vil kunne lave flere menupunkter end dem der umiddelbart ligger i de templates du har set på?

Du kan sagtens lave dynamiske menuer i Flash baseret på loops af både den ene og anden art (mener du egentlig ikke løkker?). Problemet du imidlertid utvivlsomt vil støde ind i, er at mange af de templates du finder ikke oprindeligt er designet til at være dynamiske. Det betyder at du med fordel kan redesigne dem.

Hvis du leder efter et mere specifikt svar, så smid evt. et eksempel (måske i form af et link?).
Avatar billede hacky Nybegynder
15. juni 2004 - 16:53 #2
Hej K,

Jo, det er netop dette jeg søger... Det er betingelser og løkker...

Det kunne f.eks. være et template som dette: http://www.templatemonster.com/website-templates/5471.html jeg ville bruge funktionen i. (Dette er kun et eks.)

Kan du fortælle mig, hvordan jeg kan gøre det?

Altså, lave et loop i menuen... Ved ikke om jeg kan bruge asp, eller om jeg skal bruge actionsscripts...

//Kasper Ulvedal
Avatar billede _k Nybegynder
16. juni 2004 - 10:06 #3
Jeg gentager lige, at kompleksiteten af din dynamiske menu vil være meget afhængig af kildekoden for de filer du kommer til at arbejde med. De templates der er på templatemonster ser imidlertid forholdsvis professionelle ud, hvorfor de ganske givet vil være fornuftige at arbejde videre med.

I dit eksempel vil du forholdsvis simpelt kunne lave venstremenuen dynamisk. Tricket er, at lave et movieclip som kan gøre det ud for alle menupunkter. Animationen er den samme, så det der skal udskiftes er teksten på hvert menupunkt samt dets reference (kald til en underhjemmeside?).
De oplysninger du skal bruge for at skabe menuen kan du hente ind fra en seperat asp-/php-/xml-/tekst-side, som konstrueres (f.eks. dynamisk) kun til dette formål.

De metoder du får brug for, er duplicateMovieClip eller attachMovieClip til at kopiere menupunkterne ud, samt loadVars til at hente oplysningerne ind i din film. Kig på dem, og vend gerne tilbage med flere spørgsmål.