Avatar billede steffen2408 Nybegynder
20. juni 2004 - 18:08 Der er 37 kommentarer og
2 løsninger

Konfiguration af router nødvendigt??

Er det nødvendigt at konfigurere sin router (D-Link DI-604)første gang man tilslutter den?? har nemlig ingen forstand på det lort... så jeg tænkte på om det overhovedet var nødvendigt hvis man bare kunne sætte lortet op og tilslutte de forskellige com... og på den måde dele vores inet forbindelse... kan man det?
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
20. juni 2004 - 18:27 #1
come on!!
Avatar billede ahave Nybegynder
20. juni 2004 - 18:58 #2
Det kan du sikkert med routerens standard indstilling, hvis du sætter computerne til DHCP.
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
20. juni 2004 - 19:02 #3
DHCP??
Avatar billede kenp Novice
20. juni 2004 - 20:42 #4
ja hente ip-adresse automatisk! (hvis altså det er det din adresser sikkert bliver)
Avatar billede harthimmer Nybegynder
20. juni 2004 - 22:38 #5
Hvad nu hvis han vil spille over internettet??
Avatar billede webrex Nybegynder
20. juni 2004 - 22:41 #6
Det er meget sandsynligt, at man bare kan tilslutte routeren uden at udføre videre konfiguration, hvilket jeg har oplevet mange gange!
Avatar billede harthimmer Nybegynder
20. juni 2004 - 22:43 #7
Men han skal vel åbne nogle porte?
Avatar billede kenp Novice
20. juni 2004 - 22:45 #8
harthimmer -> det er ikek det han har spurgt om vel!
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:49 #9
"hvis altså det er det din adresser sikkert bliver" hvad vil dette sige??
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 00:29 #10
og hvorn ved man om man har onboard netkort?? - eller det har måske intet at sige når man skal forbinde de to com?? - eller om det skal være samme "type" netkort??
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 08:10 #11
nej det har ikke noget at sige om det er et onboard og du behøver ikke have 2 ens netkort!

det med "hvis altså det er det din adresser sikkert bliver" hvad vil dette sige??" vi ved jo ikke hvem din udbyder er så vi kan jo ikke udtale os nærmere.
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 14:08 #12
k, nogen af jer der har eller har haft sådn en router, altså en D-Link DI-604, som kunne fortælle mig om de har været nød til at konfigurerer deres router for at få det til at virke, eller om de som jeg har hørt mange har gjort med netop denne router, altså bare sat lortet til og så er de com som nu er tilsluttet den på nettet??

ville da også være rart hvis i kunne fortælle mig hvorn jeg åbner porte på lortet, hvis det skulle blive aktuelt??
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 14:14 #13
Dem jeg har sat op på en tdc adsl linie var det bare at slukke modem, også sætte routeren til også starte hele systemet op.
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 14:19 #14
er du på nettet, har du prøvet at sætte det op?
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 14:24 #15
Ja jeg er på, men har nogen af jer været nød til at åbne porte på denne router for fx. at kunne bruge MSN (skrive, sende osv.), p2p programmer, og spil, eller er de porte der skal bruges der åbne som default??
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 14:31 #16
jeg har ikke måttet åbne for noget! det er kun spil og enkelte p2p programmer som er nødvendige (dog skal du åbne for msn hvis du ksal modtage filer men ikke sende)
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 14:43 #17
1: er det alle spil der skal åbnes for?
2: hvilke p2p programmer skal der åbnes for?
3: hvorn åbner jeg de porte?? en lille step by step guide ville være perfekt ;)
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 14:51 #18
1: nej mest kun hvis det er dig som skal hoste
2: emule ved jeg at der skal man!
3: log ind i routeren (http://192.168.0.1) under avanceret og virituel server, indtast port og lokal ip, apply og reboot
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 15:05 #19
1: "lokal ip" jeg har vidst det man kalder dynamisk ip, så når der står indtast lokal ip, kan jeg jo kun indtaste den ip jeg har pt. hvad så nå min ip skifter, vil jeg så skulle ind og åbne samme porte på med den nye ip, eller er det ikke nødvendigt?

2: ved du om man skal åbne noget for at bruge Kazaa Lite og Overnet, hvis man skal hvilke porte er det så der skal åbnes??

3: hvilke porte skal åbnes for at kunne skrive, sende filer, modtage filer osv. gennem MSN?
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 15:39 #20
1: du vil opdage at du ikke skifter ip når den først er kommet på! kun hvis du har slukket routeren i længere tid.

2: ikke til kazaa om du skal med overnet ved jeg ikke!

3: du skal kun åbne 1 port for at modtage filer! ikke for at sende eller skrive m.v.
læs flere af dem her http://www.microsoft.com/danmark/security/protect/ports.asp
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 15:40 #21
(kun det om port nr)
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 15:54 #22
link virker ikke :( der står heller ikke hvorn man åbner den port på deres hjemmeside, men der står dog til alle andre programmer ala MSN (ICQ og hvad de ellers hedder)...

kan du ikke linke til en anden side hvor porten jeg skal åbne står??
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 15:55 #23
glemte noget... du siger man ikke skal åbne for nogen porte for at bruge Kazaa, men gælder det også Kazaa Lite (som jeg bruger)??
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 16:12 #24
ja det er det samme!

Det står der da! jeg skrev minivejledningen MSN Messenger Microsoft TCP 6891-6900 Kræves kun ved filoverførsler.
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 16:18 #25
ja, men linket virkede jo ikke før nu ;)

1: skal jeg åbne alle porte fra 6891-6900 eller kan jeg nøjes med bare at åbne en af portene mellem 6891-6900??

2: hvad står TCP for??
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 16:20 #26
3: ved du om TS (Teamspeak) eller VT (Ventrilo) skal ha åbnet porte for at virke??
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 16:21 #27
1: ja (du kan evt. gøre det under special applikation, så skal du ikke angive en ip)
2: det er det det meste af nettet køre på ;)
3: nej
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 16:32 #28
1: "special applikation, så skal du ikke angive en ip" der er det min ip du hentyder til at jeg ikke behøver at skrive ik?

2: men det er altså bare at åbne EN port mellem 6891-6900, så skulle jeg kunne modtage og det hele i MSN, og så kan jeg så vælge enten at bruge punktet special applikation eller bare gøre det på den anden måde nå jeg skal åbne porten?

3: jeg kan huske du sagde at ip'en kun skiftede hvis jeg havde haft routeren eller var det mit "modem" slukket?

4: nå jeg nu engang har fået åbnet de porte her, og måske en dag mister strømmen eller lign. og routeren eller modemet slukker og først blir tændt efter nogle timer fx. vil jeg så skulle starte helt forfra med at åbne porte med den nye ip som jeg har fået pga. strømsvigtet?
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 16:36 #29
1: ja
2: alle porte! skal ind om du gør det under viritual server eller special applikation
3: ja
4: nej kun ændre det til den nye  ip du evt ha fået.
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 16:42 #30
1: er det routeren eller mit "modem" der skal slukkes før jeg får en ny ip?

2: "nej kun ændre det til den nye  ip du evt ha fået." er det ikke det samme som at skulle starte forfra, eller kan jeg finde de porte jeg har åbnet inde i routeren (http://192.168.0.1)?? - hvis ja hvor ligger de, eller er det noget jeg skal søge efter??
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 16:54 #31
hvad med nu bare at sætte dne til m.v! der følger jo altså en manual med!
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 16:59 #32
okay, sorry... du skal ha MANGE tak for hjælpen!!! et sidste spm: har du selv denne router (D-Link DI-604), hvis ja hvad synes du ellers om den??
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 17:17 #33
nope har den ikke selv, da jeg bruger trådløst! men har sat den op flere steder, og de fungere upåklageligt.
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 17:44 #34
k, men igen mange mange tak for hjælpen!!
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 17:51 #35
hey!! jeg mangler lige svar på denne her:

1: er det routeren eller mit "modem" der skal slukkes før jeg får en ny ip?
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 18:03 #36
hvis det er lokalt så er det router! hvis det er på wan så er det modem.
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 18:12 #37
lokalt??
WAN??
Avatar billede steffen2408 Nybegynder
21. juni 2004 - 21:34 #38
??
Avatar billede kenp Novice
21. juni 2004 - 22:50 #39
har altså andet at lave end at sidde her!

WAN - offentlig ip
lokalt - LAN - Lokal ip