Avatar billede kaew Nybegynder
26. juni 2004 - 15:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ekstern Harddisk beskyttet med kodeord?

Hey!

Er der nogen der ved, om man kan sætte kodeord på sin harddisk?
Der skal være kode på selve drevet, så hver gang jeg plugger den ind på en computer, skal man indtaste et kodeord for at se mapperne på selve drevet.

Håber i kan hjælpe, Robin  :)
Avatar billede wise Seniormester
26. juni 2004 - 16:49 #1
Det kræver vist at du bruger et eller andet program der krypterer alle data på disken og kræver kode for at dekryptere. Som udgangspunkt understøtter hverken NTFS eller fat kodeord i en sikker form..
Jeg mener der var noget der hed pgpdisk der kunne det, men ellers prøv tucows. Jeg har ikke prøvet nogle af den i praksis...
Avatar billede strych9 Praktikant
26. juni 2004 - 17:33 #2
Hej Lasse =)

pgpdisk er vist begrænset til 4gb, men fungerer fint og ligner til forveksling en almindelig partition. Et par fordele ved den er at data aldrig kommer på disken i ukrypteret form, og derfor ikke kan genskabes blot ved at kigge på gamle/slettede spor på disken.
Tillige er krypteringen stærk og krypteringsnøglen gemmes ikke noget sted på disken. Derfor er pgpdisk yderst besværlig at brute force dekryptere, og hvis du glemmer dit password så er der ikke nogen hjælp at hente. Det er et tveægget sværd så at sige.
pgpdisk fungerer på den måde at du skal skrive et password til den krypterede partition når du starter computeren, og herefter fungerer det transparent som et helt almindeligt windows drev. Bare husk at en pgpdisk partition er max 4gb i størrelse.
Avatar billede buddy45 Juniormester
26. juni 2004 - 19:35 #3
Avatar billede kaew Nybegynder
26. juni 2004 - 23:23 #4
.