Avatar billede vesterby Nybegynder
30. juni 2004 - 13:57 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Kan 2 computere se hinanden via router

Hej
Jeg har lige fået sat min nye router til (se ? http://www.eksperten.dk/spm/514406 )
Det er en linksys trådløs BEF11S4
Mit ? lyder kan de to pc'er jeg har sat til den, se hinanden og kan man flytte filer imellem dem via routeren.
Hvis ja: Hvordan gør man ??
vesterby
Avatar billede penzil Nybegynder
30. juni 2004 - 14:07 #1
Du højre klikker på den mappe du vil have en af de andre computere skal kunne have muglighed for at hente og vælge enten deling og sikkerhed eller eneskaber og stætter et flueben det hvor der står om du vil dele den mappe !

nemt ikke
Avatar billede vesterby Nybegynder
30. juni 2004 - 14:10 #2
Hvordan kan jeg se den anden pc, feks i stifinder eller denne computer
Avatar billede portnoy Nybegynder
30. juni 2004 - 20:58 #3
Du skal først og fremmest sørge for at begge pc´ere er på samme workgroup, og på samme subnet. Så burde du kunne se "den anden" pc, i Mine Netværkesteder, eller hvad det nu hedder på dansk.
Hvis du så vil flytte filer fra den ene til den anden, så gør som penzil siger.
Avatar billede vesterby Nybegynder
30. juni 2004 - 21:01 #4
subnet??
Avatar billede portnoy Nybegynder
30. juni 2004 - 21:07 #5
Hvis du giver begge dine pc´ere faste ip adresser, skal de være på samme subnet. Men det ville du vide hvis du selv havde givet dem faste ip adresser.
Så hvis dine pc´ere får deres ip adresser fra routeren, så behøver du ikke tænke mere på det.
Avatar billede vesterby Nybegynder
30. juni 2004 - 21:14 #6
de får , tror jeg nok deres ip fra routeren
men jeg kan ikke se dem
og ja jeg har fast ip
Avatar billede portnoy Nybegynder
30. juni 2004 - 21:22 #7
Du har en fast ip adresse på din WAN side, altså på din yderside af routeren. Men du kan godt have faste ip adresser på de pc´ere du har stående derhjemme.
Prøv at åbne en command promt (Start -> Kør skriv cmd) Skriv ipconfig, og se efter hvad der står under ip adresse, subnet og default gateway.
Avatar billede vesterby Nybegynder
30. juni 2004 - 22:32 #8

Avatar billede portnoy Nybegynder
30. juni 2004 - 22:40 #9
Ok, så burde der ikke være noget i vejen for at du kan flytte filer fra den ene til den anden.
Følg hvad penzil beskriver. Når det er gjort, så åbn din Stifinder, Tools, Map Network Drive, under Folder skriver du navnet eller ip adressen på den pc du gerne vil i kontakt med. F.eks \\192.168.1.101\folder_du _vil_kopiere_til
Så burde du kunne se folderen som et netværksdrev.
Avatar billede zenze Nybegynder
01. juli 2004 - 00:35 #10
Det vigtigste er er du får delt dine drev eller mapper, når du har sørget for at brugere er oprettet på begge PC'er og at de er i samme arbejdsgruppe.
Deling:
Højreklik på drevet, du vil dele -> Gå ned i "deling og sikkerhed" -> klik på teksten "Hvis du forstår risikoen, men ......" -> Sæt hak i "Del denne mappe på netværket" og "Tillad netværksbrugere at ændre mine filer"
- Så er du kørende!
Du kan "Mappe" netværksdrevet ved at gå ind Stifinder -> Funktioner -> Opret forbindelse til netværksdrev. Gør du det, så vises det aktuelle drev på din anden computer både i Stifinder og under Denne Computer.
Avatar billede vesterby Nybegynder
01. juli 2004 - 18:26 #11
Jeg kan stadigvæk ikke se den anden pc, men jeg kan vist nok pinge den
Avatar billede vesterby Nybegynder
01. juli 2004 - 18:44 #12
Pinger 192.168.1.101 med 32 byte data:

Svar fra 192.168.1.101: byte=32 tid<1ms TTL=128

Ping-statistikker for 192.168.1.101:
    Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
    Minimum = 0ms, Maksimum = 0ms, Gennemsnitlig = 0ms
Avatar billede portnoy Nybegynder
01. juli 2004 - 18:58 #13
Lad mig lige høre hvilket styresystem du kører?
Avatar billede zenze Nybegynder
01. juli 2004 - 19:07 #14
Hvis du har sikret dig at brugere er oprettet på begge PC'er og at de 2 maskiner er i samme arbejdsgruppe, så prøver du at søge på den anden computer i start -> computere eller personer. Her skriver du navnet på din anden computer.
Avatar billede vesterby Nybegynder
01. juli 2004 - 21:23 #15
portnoy:xp pro på begge pc'er
Avatar billede vesterby Nybegynder
01. juli 2004 - 21:26 #16
zenze: hvad mener du med brugere
Avatar billede zenze Nybegynder
01. juli 2004 - 21:50 #17
Der er navnet du logger ind med, når Windows starter - også kaldet Bruger ID.
Avatar billede zenze Nybegynder
01. juli 2004 - 21:52 #18
D-e-t er navnet ..... Stavning eller kaos:0)
Avatar billede vesterby Nybegynder
01. juli 2004 - 21:52 #19
nu virker det ??
jeg gik ind i lan forbindelse på min egen pc og vingede
klient program til netværk
og
fil og udskriftsdeling
af
og vupti så var den der
jeg kan nu se de mapper jeg har delt og jeg kan se de to pc'er
Avatar billede vesterby Nybegynder
01. juli 2004 - 21:53 #20
jeg kørte også en guide der hedder opret netværk
Avatar billede zenze Nybegynder
01. juli 2004 - 22:38 #21
Elementært! - Troede faktisk at du havde installeret det allerede. WinXP installerer pr. default klienten TCP/IP, men har du først isat netværkskort efterfølgende er det måske ikke blevet installeret.
Læg et svar og tag point selv.
Avatar billede vesterby Nybegynder
05. juli 2004 - 07:50 #22
ok