Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 15:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

(chmod) hvad er det

jeg har hentet et script, og med scripet var der fortalt hvordan man fik det til at virke !men ved ikke hvad chmod er ??
sådan her stod det:

Her er en trin for trin guide til opsætning af
Mailliste v. 1.0.

1.1 Skift rettighederne (chmod) på filen mails.txt
    til 666.

2.1 Upload filerne via FTP og du burde være kørende :)

plz. hjælp mig til at få det til at virke !!!
Avatar billede jaw Nybegynder
02. juli 2004 - 15:42 #1
CHMOD er de rettigheder du har til dine mapper og/eller filer på din server. CHMOD 666 betyder at du kan læse og skrive (read & write).

Man kan i PHP få den til at sætte CHMOD på dine mapper, men jeg bruger normalt selv bare en FTP-klient, hvor du i de fleste kan markere en mappe -> CHMOD -> hakke af hvad det skal stå til...

Håber det hjælper :)
Avatar billede jaw Nybegynder
02. juli 2004 - 15:43 #2
Måske det her også kan give et lille hint: http://dk2.php.net/chmod ?
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 15:53 #3
men hvordan skifter jeg rettighederne på filen mails.txt???
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 15:56 #4
Avatar billede jaw Nybegynder
02. juli 2004 - 15:58 #5
Du uploader det på dit domæne. I din FTP-klient markerer du remote-filen (mails.txt) og højre-klikker og ser om der er noget der hedder "CHMOD" eller noget i den stil. Det synes jeg selv er det nemmeste måde.

Alternativt skal du bruge funktionen chmod() :

<?
chmod("mails.txt", 666);
?>
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 16:02 #6
prøv at hente filen og se om du kan få den til at virke kan nemlig ikke
Avatar billede jaw Nybegynder
02. juli 2004 - 16:03 #7
Det kan jeg sagtens, men det kan være afhængig af opsætningen på dit webhotel. Nogen tillader ikke at man CHMOD'er.

_Husk_ at det skal være remote - altså filen skal ligge på serveren når du prøver...
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 16:06 #8
mit webhotel er www.freesub.dk
Avatar billede jaw Nybegynder
02. juli 2004 - 16:07 #9
Jeg ved ikke... Kan du finde det i din FTP-klient?
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 16:11 #10
jeg har ikke nogen FTP-klient, jeg skal bare uploade mine ting direkte på siden
Avatar billede jaw Nybegynder
02. juli 2004 - 16:13 #11
Ohhh, så ved jeg ikke lige hvordan det gøres... Du kan prøve med chmod() funktionen, men jeg tvivler på at den vil funke...
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 16:16 #12
kan du så anbefale et andet gratis webhotel det tilbyder denne funktion
Avatar billede jaw Nybegynder
02. juli 2004 - 16:19 #13
Nej, jeg har aldrig brugt gratis webhoteller :/ Men et sted hvor du kan uploade med en FTP-klient vil jeg mene...

Men lad spørgsmålet stå lidt endnu, kan være der kommer nogen der ved mere om CHMOD end mig...
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 16:21 #14
okay jeg lader det stå.... imens prøver jeg at kigge lidt efter Webhoteler.. så fis du lige ville tage et kik her ind lidt senere ville det være fint
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 16:33 #15
til jaw: har fundet et nyt webhotel... www.frip.dk og de under støtter FTF og hvordan bruger man det så??
Avatar billede penzil Nybegynder
02. juli 2004 - 16:39 #16
lukker
Avatar billede jaw Nybegynder
02. juli 2004 - 16:40 #17
oooooookey... fair nok, men så stopper jeg bare med at bruge min tid på at lede efter en fin tutorial der kan forklare hvordan du bruger FTP, ikke?