Avatar billede hansen2000 Nybegynder
04. juli 2004 - 17:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af en VPN-forbindelse

Hej piger og drenge,

Hvordan laver jeg et lille program, som kan oprette en forbindelse via VPN.

Jeg har brug for, at selv kunne oprette den og ikke blot forbinde via en eksisterende forbindelse.

Kan ikke finde ud af hvilket component jeg skal benytte...

Mange tak for alt hjælp!

-hansen
Avatar billede n30thaone Nybegynder
05. juli 2004 - 04:26 #1
Hvad er VPN? Hvis det bare er en protokol, kan du vel bruge winsock til at sende/modtage data, og så finde en defination på VPN andetsteds... Hvis du ikke vil bruge andre end standard controls kan du også accesse windows sockets selv med API - dette er dog en tand sværere
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
05. juli 2004 - 12:18 #2
VPN er Virtual Private Network, som benyttes af mange virksomheder, så medarbejderne kan sidde på hjemmefra og ha' adgang til alt hvad de også har i virksomheden - meget sikkert.

Men det er tilsvarende til når du opretter forbindelse via DUN(Dail Up Networking), som bruger når du kalder op til cybercity/tdc/osv via modem...

Så spørgsmålet kan ændres - hvordan kan jeg lave en DUN, for så burde man kunne ændre den til VPN.

Jeg har ikke brug for at kommunikere via protokollen, blot lave den og koble op til den(at koble op har jeg fundet en løsning på)
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
05. juli 2004 - 12:19 #3
undskyld mine mange stavefejl - er lige stået op :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. juli 2004 - 12:45 #4
Du kan lave VPN forbindelser med mange forskellige komponenter. F.eks. har XP indbugget understøttelse for IPSec der er beregnet til vpn tunneler. Sidder du på en xp maskine kan du etablere vpn med alle andre XP maskiner, eller maskiner med andre IPSec klienter i transportmode og du kan etablere forbindelse til alle vpn gatewayes der understøtter IPSc (jeg har aldrig set en der ikke gør dette.)

De fleste windows maskiner understøtter PPTP der er en Microsoft VPN protokol. denne kan du også bruge.

Prøv at gå på http://www.microsoft.com/technet og søg på VPN samt dit operativ system, f.eks. Windows 98 + VPN så finder du med stor sandsynelighed beskrivelser på hvordan det sættes op.

Hvis du nu bruger linux, så kan du f.eks. kikke på FreeSwan derer en VPN gateway. der findes også er hav af forskellige klienter
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
05. juli 2004 - 14:05 #5
den skal forbinde med pptp til en server - og jeg ved godt hvordan det fungere og hvilken protocol den kører, men jeg er ikke så god til VB - derfor jeg stillede spørgsmålet...

men technet er jo ikke et svar - jeg kan ihvertfald ikke finde noget VB kode.

jeg har brug for et program(koden), som kan opsætte indstillingerne for en VPN - jeg skal bruge det, så konsulenterne ikke skal sidde og pille i det.
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
10. juli 2004 - 00:02 #6
blop