Avatar billede iceyblue Nybegynder
08. juli 2004 - 14:40 Der er 10 kommentarer

Kan router nå igennem rækkehus

Hejsa....

Jeg sidder og skal til at købe en trådløs router med access point...

Jeg har kigget på denne NetGear 108Mbit router : http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240281

Mit spørgsmål er nu, kan denne router række igennem et rækkehus med 4 husstande. Dvs. routeren skal kunne gå igennem 3 stk murstens vægge, som vel er ca. 30cm tykke + nogle "normale" vægge som findes inden i hver husstand...den samlede afstand er en 20-25meter...

Ja, det er selvfølgelig klart at signalet vil blive svægget meget for hver meter...men det skal ikke benyttes til internt netværk...men udelukkende til at dele en 2Mbit internet forbindelse...

Vi siger i - kan den klare det?

Jeg har tænkt på at benytte, disse trådløse USB 2.0 54Mbit netkort : http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240277

Håber MEGET i kan give mig et godt svar eller andre tips!

Mvh. IceyBlue
Avatar billede hcm Nybegynder
08. juli 2004 - 14:50 #1
Du kan evt. se om du kan laane (eller koebe med returret) udstyret saa du kan teste om det rent faktisk virker.
Hvorvidt din opstilling vil virke afhaenger af mange ting, bl.a. materialet i muren.
Hvis du bor i Aarhus omraadet kan jeg paa det varmeste anbefale elsborglink.dk (Nej, jeg har ikke noget med dem at goere) De er meget hjaelpsomme.
Avatar billede AnyFellow Mester
08. juli 2004 - 14:52 #2
Om routeren kan klare det, er der nok ingen der kan svare på med sikkerhed. Sandsynligheden for at det vil virke er nok ikke overvældende stor i det sidste rækkehus, men det afhænger af præcis hcilke mure der er imellem.

Beton med armering har bestemt ikke en god indflydelse.

Mit råd ville være at købe routeren via postordre (et eller andet sted der er til at stole på), da man altid har returret sådan et sted fra.

Så kan du teste om det virker, og hvis ikke, så returnere routeren.
Avatar billede hcm Nybegynder
08. juli 2004 - 14:59 #3
Et svar, hvis du kunne bruge mit input...
Avatar billede AnyFellow Mester
08. juli 2004 - 15:11 #4
Også et svar herfra, hvis der var noget du kunne bruge.....
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2004 - 15:13 #5
køb udstyr med mulighed for xterne antenner og vælg så antenner med høj db de fåes op til 18db ,dette vil nok løse problemet
Avatar billede iceyblue Nybegynder
08. juli 2004 - 15:18 #6
JetDirect >> xterne antenner ...? er det noget som kan kobles sammen med det udstyr jeg har tænkt mig at købe...? eller skal jeg købe en anden router med indbygget access point og netkort?
Avatar billede ierikk Nybegynder
08. juli 2004 - 15:50 #7
Gør som hcm foreslår køb hos elsborglink
vi er her 5 naboere der kører med deres udstyr, 4 rækkehuse og 1 villa, afstand fra mig (router plac) og den er længst væk er der ca 50 meter
det er dejlig at være 5 til at betale for 1 adsl
Avatar billede hr.usb Nybegynder
08. juli 2004 - 16:34 #8
Du kan helt sikkert ikke få den rækkevidde med det udstyr du nævner.
Køb en router med udskiftelig antenne, så kan du altid montere en antenne med større forstærkning.
Og hvis du en kan få sender/modtager antenne udendørs vil det hjælpe på signalstyrken.
Og husk at det ikke er nok at sende med et kraftigt signal. Modtageren skal også kunne sende signalet retur.
Her er en mulighed router med udskiftelig antenne
http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5957&vare_id=322843
og har du en router eller kan låne en kan du med denne måle signalstyrken
http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5957&vare_id=325368
Avatar billede hcm Nybegynder
08. juli 2004 - 16:37 #9
En ide er ogsaa at bruge en baerbar med traadloest netkort, samt programmet netstumbler. Her kan du se sendestyrke og forstyrelser. Det kan goere det nemmere at identificere hvor et evt. problem er
http://www.netstumbler.com/download.php?op=viewdownload&cid=1&orderby=hitsD
Avatar billede manhatten Nybegynder
31. juli 2005 - 10:44 #10
Mig bekendt på ADSL forbindelser ikke deles af flere husstande jf. kontraktbetingelserne men hvis der er nogen der har lavet særaftaler eller der kender nogle abbonementer hvor der er tilladt er jeg da interesseret for så har jeg da måske også en nabo eller to at dele med.