Avatar billede spkirlu Nybegynder
21. juli 2004 - 23:31 Der er 8 kommentarer

Overførsel af lysbilleder til .jpg

1) Hvorledes overfører jeg lettest gl. lysbilleder
til .jpg-filer ?

2) Ville man tilsvarende kunne overføre sort-hvid negativer til .jpg-filer ?
Avatar billede nogetfx Nybegynder
21. juli 2004 - 23:39 #1
Du skal enten have haft i en scanner, der understøtter det dias, hvis du selv vil købe er de ikke specielt dyre. Fx har jeg selv denne:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12765

Ellers FX så kan du vel høre din lokale fotomand, har dog ingen anelser om priser.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
22. juli 2004 - 08:39 #2
Hvis du har et digitalkamera, skal være et spejlrefleks med udskiftelig objektiv, kan du købe et dia-duplikerings "dims" at sætte på kameraet.
Soligor fremstiller en, koster omkring €150 og har bestillingsnr. 47899 ....husk T2-ring der passer til dit kamera, importeres til DK af KØFI.
Avatar billede mattbaker Nybegynder
22. juli 2004 - 22:44 #3
Hmm, det letteste er nok at scanne dem ind... Og ja du kan også scanne s/h... Det er forskellige indstilinger i indscanningen du skal gøre bruug af... Positiver og S/h plejer de at hedde...
-Matt
Avatar billede le_bon Nybegynder
23. juli 2004 - 13:29 #4
fotograf >> Dias'ene/Negativerne skal ikke duplikeres, men DIGITALiseres. Det kan du ikke med en diasduplikator. ;o)

spkirlu >> Hvis du ikke gider sidde i timevis og scanne (og ikke gider købe en scanner til formålet), så kan det godt betale sig at aflevere dine dias til en fotohandler. Mener ikke det er så forfærdeligt dyrt, slet ikke hvis du har dine dias i strimler.
Optimalt ville være en filmscanner, de gør arbejdet hurtigt og i bedste kvalitet, men de er også dyre! Fra 5000,- og opefter. - Så der skal du virkelig være vild med at scanne billeder før det kan overvejes. ;o)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
23. juli 2004 - 13:38 #5
le bon-> med et digitalkamera af en vis kvalitet, kan du sagtens lave virkelig gode digital billeder via det system jeg omtalte!

...hvorfor skulle du ikke kunne gøre det???

Jeg har selv lavet flere tusinde på den måde for kunder, og i meget høj kvalitet, og meget hurtigere end med en filmscanner.

Begrænsningen nåes når du skal lave meget højopløste billeder, men her snakker vi altså om billeder som skal op i over 20MB pr. stk. eller deromkring
Avatar billede le_bon Nybegynder
23. juli 2004 - 14:04 #6
Neeejjj, sorry mange gange, jeg så ikke du mente et DIGITALkamera, den havde jeg aldrig tænkt over....supersmart! Det må være næsten ligeså godt som en filmscanner, eller?

Sorry igen! c",)
Avatar billede ahave Nybegynder
23. juli 2004 - 18:04 #7
Jeg vil give nogetfx ret. En scanner er den nemmeste løsning og resultatet bliver helt ok. Jeg har selv gjort det med en: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40011 . Og resultatet er upåklageligt.
Avatar billede fray Nybegynder
06. september 2007 - 19:20 #8
Hej spkirlu,

Du kan købe dig en fin scanner til både dias og negativer her: http://www.deltashop.dk/group.asp?group=61&sub=61

Se f.eks. på den der hedder OpticFilm 7300 - Den er kanon til private.. og hvis du vil have lidt mere software og automatisk fjernelse af snavns og ridser, skal du kigge på en af dem der hedder 7500..