Avatar billede jettjackson Nybegynder
08. august 2004 - 11:45 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Skrivebordet er låst fast

Hej eksperter.

Jeg sidder ved min vens computer og forsøger at få den til at virke. Jeg kan starte op og befinder mig på skrivebordet, men jeg kan ikke aktivere nogen programmer overhovedet. kun i fejsikret tilstand.

Hvis jeg forsøger går maskinen i stå og der er ingen fejlmeddelelser. efter nogen tids venten kommer den klassiske blå skærm op og fortæller mig at systemet er optaget og at jeg skal trykke en tast for at vende tilbage til windows (98) som selvfølgelig ikke virker, og jeg må genstarte.

jeg har for nyligt (da den virkede) installeret norton AV 2003 inkl. nye opdateringer i forbindelse med at jeg reparerede den sidst. dengang havde den samme problem, men viste mig en fejlmelding som jeg kunne forholde mig til. det viste sig at være en virus. Norton har sidenhen fundet flere vira men har enten slettet dem eller sat filerne i karantæne. Så jeg aner ikke hvad jeg har med at gøre denne gang.

help!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. august 2004 - 11:49 #1
.. har du INTERNET forbindelse rullende imens? Evt. ta' stikket ud før opstart...
Avatar billede jettjackson Nybegynder
08. august 2004 - 11:50 #2
okay...hvad gør det?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. august 2004 - 11:50 #3
Der ska' nok være noget 'snavs/virus' i spanden...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. august 2004 - 11:51 #4
Det med intet INTERNET gør at der ikke kommer noget udefra og driller/instalere under opstart.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. august 2004 - 11:53 #5
[Start][Kør][Msconfig][Fanen START] - afklik 'mistænkelige' elementer ... Genstart
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. august 2004 - 11:55 #6
"kan ikke aktivere nogen programmer overhovedet" - er det med musseklik på skrivebordet du bruger ?

Prøv også programmer i STARTmenuen/programmer - uden at bruge musen !!! (WindowsTasten) + piletaster
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. august 2004 - 11:55 #7
Gå i fejlsikret tilstand, og klik start | kør, skriv msconfig og tryk enter.
På fanebladet start fjerner du hakket i samtlige processer og trykker anvend. Genstart og se om det hjalp på problemet. Hjalp det skal vi blot have fundet synderen, og det kan gøres på flere måder. Men vend lige tilbage med et resultat.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. august 2004 - 11:56 #8
majsmarken > Glemte at opdatere, så jeg fik skrevet det samme som du *s*
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. august 2004 - 12:01 #9
<tonnybrandt>: I "fejlsikret tilstand" vil der da ikke være noget særligt i msconfig/start da den netop ikke skal starte disse ting - eller husker jeg forkert ?

PS: WindowsTasten + R  starter 'kør' boxen med det samme...
Avatar billede jettjackson Nybegynder
08. august 2004 - 12:06 #10
jeg er nødt til at smutte snart. tonnybrandt>> hvad gør jeg hvis din ide virker?
Avatar billede jettjackson Nybegynder
08. august 2004 - 12:11 #11
jeg prøvede i normal tilstand men windows reagerer stadigvæk ikke. Jeg tror det er et EI relateret problem.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. august 2004 - 12:25 #12
majsmarken > Der er ikke noget særligt med msconfig i fejlsikret tilstand. Den viser præcis det samme som i normal tilstand, idet den blot aflæser reg. base, links i start folderen og linier i ini filer.

jetjacksom > Din sidste kommentar forstod jeg ikke. Har du prøvet msconfig tricket ?
Avatar billede jettjackson Nybegynder
08. august 2004 - 12:27 #13
ja. men windows er stadigvæk ukampdygtig.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. august 2004 - 12:27 #14
Kan den reagere NOGET SOM HELST på (WindowsTasten) + piletaster ?
Avatar billede jettjackson Nybegynder
08. august 2004 - 12:27 #15
jeg smutter lige... jeg håber at være online om en halv time. jeg skal lige flytte min computer
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. august 2004 - 12:29 #16
Ok, så prøv dette. Når starter windows 98 vises på skærmen under opstart, trykker du F8 og vælger kun kommando prompt i menuen.
Så fyrer du denne kommando af:
scanreg /restore
og trykker enter.
Du får nu 4 datoer som du kan vælge at sætte reg.basen tilbage til. Vælge en der ligger før dette startede. (hvis du kan)
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
08. august 2004 - 21:37 #17
Avatar billede jettjackson Nybegynder
10. august 2004 - 16:48 #18
hej igen.

jeg har nu fundet synderne.

Det er virus:

Bloodhound.exploit.6  og

downloader.trojan

Jeg har læst mig til at bloodhound ikke er så nem at fjerne. Kender i en god løsning?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2004 - 17:04 #19
Hvis Bloodhound.exploit.6 er fundet i temporary internet files skal du ikke være så bekymret over den.
Her er en side fra MS om de patche du skal lægge på:
http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms04-013.mspx

Derudover vil jeg råde dig til:

Gå ind her og hent Spybot og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm

1. Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer.
2. Opdater Norton på liveupdate til nyeste virusdefinitioner.
3. Slå systemgendannelse fra. Det gør du her: klik start | indstillinger |kontrol panel | system, fanebladet systemgendannelse
4. Genstart computeren i fejlsikker tilstand og scan computeren med Norton antivirus.
genstart.
5. klik start | kør, skriv msconfig og tryk enter. Sæt krydserne ind igen hvis du stadig har krydserne fjernet. Sig nej til at genstarte.
6. Udpak Hijackthis og smid filen i en mappe, oprettet kun til den. Kør filen, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den. Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2004 - 17:05 #20
Du ksal ikek sætte systemgendannelse på igen før vi har kigget på HiJackThis loggen, og fortalt dig hvad du skal gøre.
Avatar billede jettjackson Nybegynder
10. august 2004 - 17:16 #21
Okay...men jeg har win98. der er vel ikke system gendannelse. og jeg kan ikke bruge mit internet..læs ovenfor.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2004 - 18:52 #22
Sorry, jeg blandede 2 spørgsmål sammen :(

Kan du overhovedet gøre noget i fejlsikret tilstand ?
Hvis du kan, så start den op i fejlsikker tilstand, og gå ind i msconfig og sæt krydserne ind igen, som du fjernede tidligere.
Dernæst downloader du hijackthis på en diskette (på en anden computer) og kør den på (fejl) maskinen i fejlsikker tilstand.
Gem loggen på disketten og kopier den herind i et indlæg. Vi burde kunne se downloader.trojan i loggen.

Bloodhound virus'en skal du ikke pt tage dig af.
Avatar billede jettjackson Nybegynder
10. august 2004 - 20:48 #23
Okay gutter...det forholder sig nu således at jeg sad og rodede med startup inde i regcleaner og fandt ud af at der var et eller andet program der startede op fra windows/system/ hver gang ved opstart. Jeg fjernede filen og registreringen og nu virker computeren igen. Hijack virker ikke. den mangler en dll. fil: MSVBVM60.dll. Hvad gør jeg der?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. august 2004 - 20:54 #24
Du kan downloade ms vb runtime her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;290887
(det er det der mangler)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. august 2004 - 22:25 #25
Generelt: Alternativ startop checker:
http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml
Avatar billede jettjackson Nybegynder
12. august 2004 - 15:16 #26
smid et svar
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. august 2004 - 16:25 #27
Her kommer ihvertfald et svar fra mig ..