Avatar billede staalanden Nybegynder
11. september 2004 - 14:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Købsloven

Go'dag,

Nu er min Samsung E700 gået i stikker for 2. gang på 1 måned, og den er lige blevet sendt til reperation..

Hvis den går i stykker ingen, kan jeg så få pengene retur?
Vil gerne have bevis på at jeg kan, evt en lov
Avatar billede juventus Nybegynder
11. september 2004 - 15:10 #1
Jf. købelovens §49 må køber (dig) lade sig nøje med ombytning eller reperation vil sælger tilbyder dette. Det må dog ikke medfører omkostninger for dig, fragt eller lignende. Der er dog grænser der ikke er præcist defineret i købeloven omkring hvormange forsøg de får til udbedre skaden. Der siger forbrugerombudsmanden, alt efter købesum, to til tre gange hvorefter køber kan kræve købet hævet.
Avatar billede x-lars Novice
11. september 2004 - 17:27 #2
Hvis vi går ud fra, at du er forbruger - altså ikke erhvervdrivende - er det snarere købelovens § 78 og 79, du skal henholde dig til.

Efter disse bestemmelser, er det dig, der vælger, om du vil have en en ny telefon (omlevering) eller om du vil acceptere sælgers forsøg på at få den repareret. Det er sælger, der skal bevise, at det vil urimeligt dyrt eller svært for ham at omlevere. Dette vil være meget svært at bevise, når der er tale om en hyldevare som en mobiltelefon.

Inden for de første 6 måneder gælder der en formodningsregel, der siger, at hvis du finder en fejl inden for de 6 første måneder, skal man gå ud fra, at fejlen også var der ved købet, og at der derfor er solgt en defekt vare. Det er sælger, der skal bevise det, hvis han mener, at fejlen er opstået bagefter.

Print loven og artiklen på disse link og tag dem med ned i forretningen.

Købeloven: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030023729-REGL

Artikel: http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
Avatar billede staalanden Nybegynder
12. september 2004 - 11:45 #3
jeg takker til jer begge, smid et svar :)
Avatar billede x-lars Novice
12. september 2004 - 12:38 #4
Lad os høre, om det virker?
Avatar billede x-lars Novice
19. december 2005 - 14:00 #5
Lukketid?