Avatar billede jakobsynder Nybegynder
12. september 2004 - 18:39 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Forslag til ny PC.

Hejsa,

Jeg står og skal investere i en ny PC.
Jeg er lidt ude af trit med hardwareudviklingen, så jeg håber at kunne få lidt hjælp herinde evt. med nogle forslag til specs m.m.

Hovedfokus må være:
Støjsvag
Grafisk stærk

- Da den skal stå tændt de fleste af døgnets timer, og benyttes til hovedsageligt grafisk udvikling, men også spil osv.
Derfor skal der naturligvis være en hurtig og stabil processor i, samt et topnotch grafikkort - og en super harddisk og ram osv :-)

Jeg har egentlig ikke "andre krav" end ovenstående, så der behøver ikke nødvendigvis være DVD-brænder, kabinet med ufolys og indbygget kaffemaskine osv.

Læs: effektivitet frem for lir :-)

Desuden vil jeg egentlig helst have leveret en færdig kasse - jeg  burde kunne samle skidtet selv, men er doven og vil hellere have de eventuelle garanti-fordele der er ved pakkeløsningen.

Jeg havde forestillet mig noget i retningen af 10-15.000 kr. (eksl. skærm) - men afhængigt af, hvor meget mere man får for pengene, ved at smide de sidste ekstra slanter.

På forhånd mange tak, for tips / tricks eller direkte forslag.

Mvh. Jakob
Avatar billede freehelp Praktikant
12. september 2004 - 18:52 #1
snakker vi Intel og socket 478:

RAM: 4x af dem her
http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=32428578
eller nogle billigere PC3200 RAM

Bundkortet understøtter dog kun PC3200 - men med lidt smarte ting får du det nemt til at trække PC4000. Finder gerne et alternativ?

Harddisk
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40197

Eller også skal du have rigtige SATA diske som disse

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=52039 lille i GB men hurtigere får du det ikke til ordenlig pris. Så skal du i scsi diske

Bundkort: Markedets pt bedste!
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=39457

CPU
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37646

Grafikkort med suveræn artich cooler
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541

vil du spendere flere penge på grafikkortet er det sådan et du skal have

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88957

eller

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=89247

Det er cremen indenfor VGA i dag!

Har ikke fundet en samlet da jeg først lige ville finde lidt guf
Avatar billede freehelp Praktikant
12. september 2004 - 18:54 #2
Eller er der denne fra Shg

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=375328

Også en slem fætter med kanon sager
Avatar billede freehelp Praktikant
12. september 2004 - 18:58 #3
Skift evt den CPU ud jeg linker til med denne http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67016

du giver begrænset for de sidste MHz
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
12. september 2004 - 19:35 #4
Mange tak for dine idéer. Det gav lidt indblik.
Nu sidder jeg og tænker, for jeg vil egentlig gerne have service i hoved og r*v, om Dell er meget dyre i forhold til kvaliteten?
De har jo sådan nogle onsite service-pakker, hvor de dukker op efter 1. arbejdsdag hvis noget går galt. (skidtet skal bare køre problemfrit)
Jeg prøvede hurtigt at samle et tilbud på deres site, som ser således ud:

Standard komponenter:
Intel® 925X Express chipsæt med ICH6-R
Indeholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem
Unikt kabinet med 460W PFC strømforsyning
Front I/O porte : 2x USB 2.0, IEEE1394 (FireWire), hovedtelefoner, mikrofon
Oplyst frontplade med 7 farvevalg <-- tale om lir??? :-)
Ekstra køling og varmestyrede blæsere
Integreret RAID controller med Intel® Matrix Storage teknologi
Integreret Gigabit Netkort

Operativsystem:
Microsoft® Windows® XP Professional - Anbefalet af Dell (+ DKK 738 kr)

Service:
1 års On-Site-service, næste arbejdsdag (-DKK - 1.081 kr)

CompleteCare:
1 års CompleteCare (+ DKK 374 kr)

Processor:
Intel® Pentium® 4 Processor 540 med HT teknologi (3.2GHz, 800MHz FSB, 1MB cache)

RAM:
Specialtilbud: 1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [2x512]

Harddisk:
Septembertilbud: 320GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x160GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurst™

Grafikkort:
256MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 XT med DVI/VGA - TV-out via S-video port og dual monitor support - Anbefalet af Dell (+ DKK 3.113 kr)

Dual Monitor Support:
DVI-VGA adapter (+ DKK 250 kr)

Optisk enhed:
16x DVD-ROM

Lydkort:
Creative Labs Sound Blaster® Audigy™ 2 (Dell) digitalt lydkort, PCI, Dolby Digital 5.1 og IEEE1394

Dell Picture Studio:
Dell Picture Studio Standard Edition

Tastatur:
Dell QuietKey tastatur, standard PS/2

Mus:
Dell PS/2 mus med scroll wheel

Software:
Microsoft® Works 7.0

Sprog på operativsystem og software:
Engelsk

- Eller deromkring :-)
Det beløber sig til 17.606 kr. inkl. moms og det bliver lidt over 18k inkl. fragt.

Det er lige over de 15.000 jeg diskede op med, men er det det værd? De reklamerer med at skidtet er ekstra støgsvag pga diverse foranstaltninger, men kan andre levere lignende til betydeligt billigere penge?
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
12. september 2004 - 19:50 #5
Den fra shg du linker til, er jo egentlig næsten lige så dyr, men specs er vel ikke bedre?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
12. september 2004 - 19:52 #6
Hejsa
Hvis du vil have det hele samlet fra forhandleren, så kan du få dine ting samlet hos shg.dk.

Jeg har sammensat et forslag (nogle et tingene er det samme som freehelp omtaler):

Bundkort: ABIT AG8, i915P, Socket 775  1.099,00
CPU: Pentium4 Prescott 550, 3.4GHz, S775  2.149,00
Ram: 2 x Kingston DDR3500, 512 MB HyperX  1.129,00
Grafikkort: Se note nedenfor.
Harddisk: Maxtor DM10 250GB, SATA, 7200RPM, 16MB  1.529,00
Kabinet: Aopen H600B-P4, Black, 350W, Midi  689,00
DVD-brænder: NEC ND-2510A DVD±RW, Black, Bulk  595,00
DVD-drev: LG DVD GDR-8163RBB, Black, Bulk  199,00
Diskettedrev: Floppydrive Alps 3.5", Black  89,00

Pris: 8600 kr.

Ligesom Freehelp, så er jeg glad for HighTech's grafikkort, og da jeg ikke kunne finde en PCI-E grafikkort hos shg.dk, så skal det købes hos en anden forhandler:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99399

Alt i alt ville det koste 12400 kr.

Skipper
Avatar billede egidiussen Nybegynder
12. september 2004 - 19:54 #7
Hej igen
Den pc du har vist fra Dell, den ligner lidt det tilbud som jeg har sammensat en helt del, så du kan selv sammenligne prisen lidt.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
12. september 2004 - 20:28 #8
Hej egidiussen - også mange tak for dit forslag. Det ser slet ikke så dumt ud.
Men jeg skal vel også vælge controller, køler, kabinet (støjsvagt) osv, og det er egentlig mest der jeg kommer til kort, med at få kombineret det ordentligt.
Jeg vil også gerne, som ved Dell spec'en, have diske i RAID. Men hvad skal jeg vælge der?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
12. september 2004 - 21:14 #9
Hejsa
Jeg har forsøgt at tage så støjsvag en løsning som muligt - den største støjkilde i dit tilfælde vil være grafikkortet fordi du vile have høj ydelse.
Jeg er ikke den store tilhænger af RAID af mange forskellige grunde.
Læs evt lidt her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/05/2828494

Hvis du vil have mere vejledning, så træffes jeg på msn: egidiussen2001@hotmail.com
Avatar billede egidiussen Nybegynder
12. september 2004 - 21:17 #10
Desuden bruger Maxtors nye model NCQ - det forbedre ydelsen markant:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2094
Her vurderes Maxline III som ligner Maxtor 10 ret meget.
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 10:16 #11
egidiussen>> Du ved vel ligeså godt som mig at prescott ikke yder mere end en alm P4!!

Den store cache gør den ikke bedre men deimod mere varm
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 10:18 #12
Grafikkortet som jeg linker til tidligere
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541

Er 100% lydløst da den har monteret en passiv køler

Du skal IKKE tage noget dell hardware. Deres support er mere end dårlig så hold dig fra dem.

Skal du have Raid skal du HUSKE diskene skal være 100% ens! ellers virker Raid ikke
Avatar billede egidiussen Nybegynder
13. september 2004 - 10:22 #13
Freehelp: De yder lige pt ca ligeså godt - jeg taler om den rigtige version og ikke den gamle version til socket 478.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
13. september 2004 - 10:39 #14
Det grafikkort larmer ikke, men det har altså ikke passiv køling!
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 11:00 #15
Korrekt ikke direkte passiv men det er 100% lydløst

Læs lige de test omkring prescott så!

Gider ikke mundhugges med dig igen ok.

Det er kun spam og ikke til gavn for opretteren.

Du røg lige på ignorer
Avatar billede egidiussen Nybegynder
13. september 2004 - 11:34 #16
1. øhh - hvad betyder ignorer ?
2. Er det den her test du mener?: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2996
3. Det grafikkort er ikke 100 % lydløst - det larmer en lille smule
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/03/05/8223649
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
13. september 2004 - 11:38 #17
Jeg har sat point antallet op til 120, da jeg har fået en masse god hjælp af egidiussen på MSN.
Jeg vil gerne fordele dem med 100 til egidiussen og 20 til freehelp.

freehelp, vil du lægge et svar?
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 11:41 #18
100 point til egidiussen fordi???

Stop det bavl egidiussen jeg har selv kortet og det er lydløst!!

Jeg ønsker ikke point så giv bare min andel til den kloge
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
13. september 2004 - 11:48 #19
freehelp > Fordi jeg som skrevet har fået en masse god hjælp af ham på MSN.
Links til anmeldelser, benchmarks osv. osv.
Men jeg vil gerne give dig 20 points for din hjælp også.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
13. september 2004 - 12:40 #20
LOL - et grafikkort er jo ikke lydløst bare fordi du ikke kan høre det - andet hardware larmer måske mere,,
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
13. september 2004 - 13:01 #21
freehelp, jeg går ud fra at du ikke har svaret, fordi du står ved din seneste kommentar om at du ikke ønsker point.
Det handler jo ikke om at din hjælp er mindre kvalificeret, det er jeg slet ikke i stand til at bedømme, jeg fik bare en rigtig god vejledning af egidiussen.

-Men jeg accepterer svaret nu. Mange tak begge to.
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 14:03 #22
Underskriv når du giver karma egidiussen!

Måske skulle du lære at dine indlæg ikke altid er korrekte!

Vil hermed for første gang benytte mig af funktionen "ignorer" på eksperten

Velbekomme opretter
Avatar billede egidiussen Nybegynder
16. september 2004 - 22:20 #23
Freehelp: Jeg har en lille tilføjelse - Efter lang tids søgen har jeg fundet bevis for, at OTES køleren på Max3 versionen af Abit IC7, som du siger, ikke larmer, og jeg tænkte du måske var interesseret hvis du skulle få brug for bevis materiale imod andre som er ligeså stædige som mig.
Testen er et video review hos 3dGameMan.com:
http://www.3dgameman.com/vr/abit/abit_ic7max3/video_review.html

Du kan forresten osse finde et review af HIS x800 med IceQ - som Rodney siger: "a kick-ass-product"
http://www.3dgameman.com/vr/his/x800pro_vivo/video_review_03.html
Avatar billede freehelp Praktikant
17. september 2004 - 09:17 #24
Jeg behøver ikke beviser kære mand!

Jeg har selv moteret den i to maskiner - og jeg kan ikke høre den.

Det er sgu da ikke uden grund det er kåret til Verdens bedste bundkort vel!