Avatar billede ingenting Nybegynder
17. september 2004 - 09:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvor sikker er Twofish algoritmen

Jeg har lige anskaffet programmet PGP Disk (http://www.pgp.com/products/desktop/disk/techspecs.html).

Dette har jeg brugt til at kryptere min ene harddisk med, hvor jeg har benyttet Twofish algoritmen. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor sikkert den egentlig er?

Min nøgle (password) er på 24 tegn indeholdende store bogstaver, små bogstaver, tal, og specialtegn.

Vil det være muligt at cracke den? Evt. nogle der kender til nogle gratis brute force værktøjer som jeg kan sætte på prøven?

Den siden jeg har smidt et linkt til viser de 3 algoritmer som PGP disk kan benytte. Hvilken af disse vil i mene er stærkest?

Noget helt andet. Jeg har spekuleret på om hvis man afinstallere PGP disk, hvad sker der så med den krypterede enhed, vil man så have direkte adgang til denne, for så er det jo ikke meget bevendt?
Avatar billede zynix Nybegynder
17. september 2004 - 09:56 #1
her er lidt info om twofish...
http://www.schneier.com/paper-twofish-paper.html

umidbart ville jeg sige at AES var den stærkeste, men er ikke sikker...
den kan gå op til 256 bit, som PGP osse selv skriver, men jeg er ikke sikker, har ikke rodet så meget med dem...

med hensyn til det med at afinstallere selve programmet, så siger mine erfaringer mig at hvis man fjerner selve programmet og glemmer at gemme sine crypto keys, så er der ikke så meget at gøre...
jeg har ikke lige leget med PGP, men med det jeg brugte lavede den fil som fyldte det harddiskens størelse var...
som den så "mountede" som et drev hvor alt var krypteret...

med twofish og en 24 char kode skulle det nok ta nogen 1000 år på en almindelig computer at bruteforce...
Avatar billede norbert Nybegynder
23. september 2004 - 13:47 #2
http://www.eksperten.dk/toplist.phtml?sort=Ude&order=DESC&start=0
Han har over 3400 point ude, så du skal nok ikke regne med at høre mere fra ham.
Avatar billede zynix Nybegynder
23. september 2004 - 16:26 #3
nøh, sikkert ikke...
jeg er egenlig ligeglad *G*
samler ikke på points...
Avatar billede ingenting Nybegynder
23. september 2004 - 19:32 #4
zynix: smid lige et svar!!
Avatar billede zynix Nybegynder
24. september 2004 - 06:37 #5
oki :o)