Avatar billede heyho Nybegynder
22. september 2004 - 23:47 Der er 13 kommentarer

Godt teoretisk stof til webdesign?

Jeg søger en masse godt stof om den teoretiske del af webdesign, altså alle de guldkorn man skal have med, og de ting der gør en side til top notch. Det må meget gerne være en masse links til noget rigtig godt stof eller artikler.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:55 #1
Jeg arbejder på sagen ;)
Hold øje med Site Vurdering i slutningen af næste måned...
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:57 #2
ellers:
html: www.w3schools.com www.html.dk
design: bøger om webdesign fra www.grafisk-litteratur.dk
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. september 2004 - 23:59 #3
Men det kommer meget anpå hvilket niveau du er på.
Du må starte fra bundet af. Du kan ikke lave 'top notch' fra starten af.
Avatar billede heyho Nybegynder
23. september 2004 - 00:05 #4
Jeg tænker mere på specifikke artikler, jeg kan sagtens html osv, det er mere hvad man f.eks. skal have med af guldkorn i en rapport til et afgangsprojekt.
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. september 2004 - 00:07 #5
Men du kan få nogle tips fra mig (som bestemt ikke kun er begynder tips):

-Du skal selvfølgelig overholde standarderne som de er defineret af www.w3c.org

-Lav din side om ét emne! Noget som du har stor interesse/forstand på.
Vi har ikke brug for sider som handler halvt om alt muligt. Heller sider som handler helt om ét emne. Tro ikke at din side på noget som helst tidspunkt kan blive det eneste folk har brug for. Så indskrænk dig! "less is more"

-Grafik: Lav skitser i hånden så du er uafhængig af software! Tænk over farver, kontraster, balance, tilhørsforhold i mellem elementerne på siden, læsbarhed.
Funktion/teknik/æstetik.
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. september 2004 - 00:09 #6
Nå ok, ja men det skulle du da bare ha' sagt fra starten af. Så noget er jo ikke lige til at gætte.
Afgangsprojekt - hvor fra? hvor gammel er du?
- altså hvor avanceret skal vi blive.
Og et det meget bredt om webdesign, eller leder du efter et emne eller vinkel?
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. september 2004 - 00:12 #7
Usability er jo spændende: www.useit.com
CSS er også spændende: http://www.roderickhoward.com/cssdirectory/
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. september 2004 - 00:15 #8
Når du siger "top notch" snakker vi så grafik? eller kode? eller begge dele?

Søgemaskiner/søgemaskineoptimering er også rigtig spændende: http://www.eksperten.dk/artikler/index.phtml?users=bufferzone - det er bufferxone skrevet noget om
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. september 2004 - 00:15 #9
sorry bufferzone *_*
Avatar billede heyho Nybegynder
23. september 2004 - 00:15 #10
Det er afgangsprojekt på multimediedesigneruddannelsen, jeg er 28 år gammel.
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. september 2004 - 00:18 #11
Hmm guldkorn? Så skal vi jo lige vide hvad du skriver om...!?
Ellers er min bedste anbefaling at finde et emne og en vinkel på emnet.
Forestil dig din læser. Altså hvem vil du skrive til. Hvad er interessant indenfor dit emne at høre om? Så finder du din vinkel på den måde. Og lad være med at gabe over for meget. Som sagt "less is more"
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. september 2004 - 00:20 #12
Er det fordi du ikke ved hvda du skal skrive om?
Der er jeg jo kommet med nogle forslag. Ellers prøv at sig hvad du kunne tænke dig at skrive om.
Avatar billede heyho Nybegynder
23. april 2014 - 10:30 #13
:D