Avatar billede skiis Nybegynder
06. oktober 2004 - 10:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

XP SP2 fryser når jeg printer

Hej

Jeg har haft flere printere installeret. Efter jeg afinstalleret et par af dem er det gået helt galt. Nu fryser min XP SP2 hver gang jeg forsøger at udskrive eller rebooter automatisk. Jeg har forsøgt at fjerne alle driver, vha. serverenskaber under menuen filer i Printerinstillinger, og herefter geninstallere dem. Ligeledes har jeg forsøgt at kører en "sfc /scannow" for at genskabe evt. manglende filer. Jeg mangler tilsyndeladende filer men jeg får af vide at den XP professional jeg har i mit CD rom drev ikke er den rigtige. Uvist af hvilken årsag. Nogen forslag?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2004 - 11:04 #1
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

HUSK endvidere at alle updates og Service packs forsvinder ved en Repair, de skal installeres efterfølgende.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.

Kilde: Resten
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2004 - 11:05 #2
Husk at installere SP2, eller SP1.

jeg har hørt at der skulle være problemer med SP2.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. oktober 2004 - 23:36 #3
Nææh - du forsøger først at se i dit spoolbibliotek, om der ligger rester af gamle dokumenter.

Dem finder du som standard i C:\WINDOWS\System32\spool\PRINTERS - eller kig under fanebladet "Avanceret", hvor du også fandt driverfanebladet.

Stop din spooler ("net stop spooler" fra en kommandoprompt).

Slet de filer du finder i stien.

Start spooleren igen (net start spooler)

Installer din printer, og se om ikke det har hjulpet.

Ellers skriver du, og så forsætter vi med en ordentlig uddrivelse af driverfiler (du sletter nemlig ikke nødvendigvis alle driverfiler på den måde du har gjort).
Avatar billede mcnally Praktikant
07. oktober 2004 - 11:07 #4
hvorfor installere sp2 hvis alt kørte fint før?
Avatar billede skiis Nybegynder
07. oktober 2004 - 20:18 #5
Hej alle sammen.

Man startet jo som regel med det det er lettes for der er ingen grund til at gå i gang med det helt store hvis der findes en let løsning. Det viste sig at Ole Madsen var på rette spor. Der var ingen filer i C:\WINDOWS\System32\spool\PRINTERS men derimod i C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVER. Dem slettet jeg og herefter geninstalleret jeg mine printer driver og nu spiller det bare igen.  Mange tak for hjælpen alle sammen. Det er lykken når man ikke skal reinstallere. Til Mcnally - ja hvorfor installere sp2 hvis alt kørte fint....en gang imellem gør man nogle skøre ting.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. oktober 2004 - 21:46 #6
:-) Så var du jo netop længere fremme end jeg skrev. Det var jo netop mit "step 2" - så godt du selv fandt ud af det.

Af en eller anden grund sletter windows ikke altid alle driverfiler. Og i gode gamle Windows NT4, var der ingen "Slet driver" funktion, så der var det ud og slette manuelt hver gang...
Avatar billede skiis Nybegynder
20. oktober 2004 - 12:32 #7
Hej Ole

Jeg så lige at du ikke har lukket gruppen endnu. Hvis du sender et Svar kan jeg give dig pointene.

Mvh

Mark
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. oktober 2004 - 21:34 #8
Her kommer et svar :-)

Hvad er spørgsmålet så? ;-)