Avatar billede richardjensen Seniormester
16. oktober 2004 - 12:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kommandoliste savnes

Start - Kør - kommandoer,og hvad sker der så  ??
I Windows(xp) kan man klikke start , kør, og få mulighed for at indtaste div. kommandoer og få udført funktioner, man ellers ikke har umiddelbar adgang til. Men det er ikke så ligetil at gætte, hvad man skal indtaste og hvad det medfører. Er der f.x. på nettet adgang til en liste over kommandoer og hvad de bevirker ?
( Måske er stedet her ikke rette plads til spm. - men er der bedre stad ? - så undskyld og belær mig !)
Vh. Richard
Avatar billede fromsej Praktikant
16. oktober 2004 - 12:05 #1
Åbn kommandoprompt, skriv help og tryk <Enter>
Så kan du se alle kommandoer.
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. oktober 2004 - 13:42 #2
Straks jeg så din komm. følte jeg mig helt flov - det er jo ganske enkelt.
Men glæden varede kort, - der fremkommer et rekangulært billede på skærmen - jeg mener, der er nogle tekstlinier på sort baggrund -men kun i et meget kort glimt - så det ikke er muligt at læse noget.
Skal der ændres indstilling ell. lign. for at fastholde - eller måske gemme som fil ?
Vh. Richard
Avatar billede john.doe Nybegynder
16. oktober 2004 - 14:39 #3
start -> kør -> cmd tryk enter.
skriv derefter help tryk enter.
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. oktober 2004 - 15:20 #4
Jo, - det hjælper altsammen, fremkomne tekst er nu læsbar, - og man føler sig næsten hensat til 'forgangne DOS-tider', - det er jo stort set de kendte fra DOS.
Endda tilbud om forklaring - bare man indtaster kommandoen -( man ikke kender !! )
Men jeg mener, der er et (ukendt ) antal kommandoer, som kan give adgang til nogle spec.-funktioner. Fx. var der her i Eksperten fornylig  et svar med 'dxdiag' - og på hotline fik jeg engang tip om at bruge et par kommandoer, så jeg kunne komme ind og foretage nogle nødvendige korrektioner.
Måske er disse 'system/prg. -specifikke', og ikke at finde i samlet liste ?
Vh. Richard
Avatar billede webmasterdk Praktikant
16. oktober 2004 - 17:31 #5
Jeg tror det ricard er ude efter, er alle kommandoer som man kan skrive i kør, fx som:
regedit, msconfig og jeg skal give dig ;)

Richard > Jeg tror du får svært ved at finde en sådan decideret liste...
Problemet er at der findes et utal af kommandoer dertil, og du udføre næsten alle exe filer i dit system på den måde....
prøv at trykke windowstast+f og skriv *.exe i søge feltet...
Det giver en masse svar, hvoraf mange kan skrives deri.
Og mange andre ikke kan.
Men det skal ikke absolut være exe filer.
Du kan også fx skrive boot.ini (afhængig af din windows version) og så ændre i din boot config (frarådes!)

Selv bruger jeg tit kør kommandoen (windowstast+r), jeg bruger den sammen med programmer som word, lommeregneren og notepad.

Håber det gav mening ;)
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. oktober 2004 - 21:09 #6
webmasterdk:> du har rigtig fat i mit spørgsmål, - og desværre har du nok ret i, at den ønskede liste ikke findes.
Du får tak og point, - og tak til fromsej og john.doe for kommentarer.
God weekend
Richard
Avatar billede fromsej Praktikant
16. oktober 2004 - 22:46 #7
Velbekomme, og god weekend til jer alle.*S*
Avatar billede webmasterdk Praktikant
16. oktober 2004 - 23:23 #8
Jeg takker for point ;)
Og lige måde :)
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:32 #9
Jeg har en (ret gammel ) håndbog fra 1994 fra Industriens Forlag, der hedder "PC-Teknik Alt i 1" (jeg har også en ny udgave som jeg desværre har lånt ud). I den er der 34 sider der omhandler DOS Commands, så det er muligt at finde oversigter. Du ka' måske låne den på biblioteket !?
Mvh.  Mikael
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. oktober 2004 - 17:29 #10
1999-udgaven reserveret på  bibliotek, og jeg har netop fået mail,at den er klar.
Tak for tippet.
Vh. Richard