Avatar billede zorkmontana Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:38 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

adressen i adresselinien

hey allesammen.

okay... nu har man så ledt hele eksperten igennem for et svar på.
hvordan henter jeg hele adressen fra adresselinien ned... eller skal jeg bruge noget så jeg kan hente de eksisterene variabler ned...
hvordan gør jeg det??
hehe jeg skal virkelig bruge et svar så der er 100 point til den som giver mig et brugbart svar... jeg tester mine sider i firefox, IE, opera, netscape så svaret skal helst være understøttet i en af disse browsere...

på forhånd tak ;-)
Avatar billede sukos Juniormester
26. oktober 2004 - 23:43 #1
echo $_SERVER["REQUEST_URI"];
Avatar billede cpufan Juniormester
26. oktober 2004 - 23:45 #2
Avatar billede doeleman Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:54 #3
Hej zorkmontana...

Følgende lille script viser dig let alle de foruddefinerede variable, du har til rådighed:
<?php
phpinfo(32);
?>

$_SERVER["HTTP_HOST"] er f.eks. lig "eksperten.dk"
$_SERVER["REQUEST_URI"] er f.eks. lig "/spm/554904"

Derved kan du få hele adresselinien som:
$address = 'http://' . $_SERVER["HTTP_HOST"] . $_SERVER["REQUEST_URI"];
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:55 #4
øhm... VB i php ?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:56 #5
altså cpufan's svar
Avatar billede mcgoat Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:58 #6
ja de eksiterende... hvis du har en form hvor du har en METHOD=POST så kan du hente dem på den næste side $_POST['variabel_navn'], og hvis det er en GET istedet for POST så er det $_GET['variabel_navn']..... det du mente?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
27. oktober 2004 - 00:01 #7
og variabelnavn.. hvis det er en form er så f.eks hvis du har et tekstfelt som ser sådan ud: <input type="text" name="varibal_navn"> så bliver det taget med i din form når du bruger din submit knap... Hvis det er GET.. så er det hvis du har et link på side1 som f.eks refererer sådan: <a href="side2.php?side=<?=echo $side?>">Gå til side 2</a>
Avatar billede zorkmontana Nybegynder
27. oktober 2004 - 00:22 #8
$_SERVER['REQUEST_URI']
det var lige den jeg skulle bruge... sorry jeg ikke svare før, min server tøvst lige den skulle opdatere ... slugte hele linien  :D...

sukos er den der kom med det rigtige svar først... men der er oss doeleman så tror jeg vil dele point op... men mangler et svar så sukos :D
Avatar billede sukos Juniormester
27. oktober 2004 - 06:32 #9
ok