Avatar billede le_tissier Nybegynder
04. november 2004 - 23:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

manglende æ og ø og å i php news-script

Jeg har fundet et newsscript på denne side:
http://www.code4fun.org/

Problemet er at så snart jeg skriver æ,ø eller å vises det på selve hjemmeiden som:
"her er et ae æ her er et oe ø her er et aa å"

dette er den fil som er selve news sciptet:

*/

// include configuration variables
include 'config.php';

// establish DBMS connection
$conn = @mysql_connect($db_host, $db_user, $db_pw) or die ("Error during DBMS connection:<br />" . mysql_error() );

// create db if not exist yet
$query="CREATE DATABASE IF NOT EXISTS $db_name";
$result = @mysql_query($query,$conn) or die ("Error during databse creation:<br />" . mysql_error() );

// db selection
@mysql_select_db($db_name,$conn) or die ("Error during db selection:<br /> " . mysql_error() );

// select query (news recover)
$query="SELECT newstime,newstext FROM $table_name ORDER BY newstime DESC";
$result = @mysql_query($query,$conn) or die ("Error reading news from database, check config.php file and run setup.php first:<br />" . mysql_error() );
$num_rows = @mysql_num_rows($result);

        if ($num_rows) {

                  // news html table
                  echo "<table style=\"width: $tableWidth"."px; border: $tableBorder"."px solid $borderColor; padding: $topPadding"."px $rightPadding"."px $bottomPadding"."px $leftPadding"."px; text-align:$textAlign;\">\n";

                  // print news according with $newscount variable
                  if ( $newscount>$num_rows || $newscount==0 ) $newscount=$num_rows;
                  for ($i=0; $i<$newscount; $i++) {
                      $riga=@mysql_fetch_row($result);

                  // le varie righe
                  $data=date('d / m / Y' , $riga[0]);

                  echo "<tr><td style=\"padding: 5px 0px 0px 0px; background-color: $dateBgColor; font-family:Verdana,Arial; font-size: $dateSize"."px; color: $dateColor; font-weight: $dateBoldness; \">$data&nbsp;:</td></tr>
                        <tr><td style=\"background-color: $textBgColor; font-family:Arial,Verdana; font-size: $textSize"."px; color: $textColor; font-weight: $textBoldness; \">$riga[1]</td></tr>
                        <tr><td style=\"height:$hrHeight"."px; background-color:$hrColor;\"></td></tr>";

                  // html table footer
                  /* PLEASE DON'T REMOVE LINK UNDER THIS LINE , SUPPORT FREE SOFTWARE ! */
                  if ($i==$newscount-1) print "<tr><td style=\"padding: 5px 0px 0px 0px; background-color: $textBgColor; font-family:Arial,Verdana; font-size: 10px; color: $textColor; font-weight: $textBoldness; \"><a href=\"http://www.bjarke.info/sider/dagbog.php\">Læs hele dagbogen</a><br><br>powered by <a href=\"http://www.code4fun.org\">easynews</a></td></tr></table>";
                  }
        else print "No News Present";

// close connection
@mysql_close($conn);

?>

---

config.php filen ser således ud:

<?
/*
    .: EasyNews by Pierino :.
|===============================|
| http://www.code4fun.org      |
| mail01: sanculamo@hotmail.com |
| mail02: info@code4fun.org    |
|===============================|

*/

/* Database Account */
$db_host = "db.minside.dk";
$db_name = "web5724";
$table_name = "easynews";
$db_user = "web5724";
$db_pw = "password";

/* Control Panel (restricted area) User Id & Password */
$id='migselv';
$pw='kodeord';

/* number of news to show (last x news) */
$newscount=5;

/************************* custom look ****************************************/

/* table */
$tableBorder=0;              // table border, 0 = no border
$borderColor='#999999';      // table border color
$tableWidth=180;            // table width
$topPadding=0;              // padding-top in pixel
$rightPadding=0;            // padding-right in pixel
$bottomPadding=0;            // padding-bootom in pixel
$leftPadding=0;              // padding-left in pixel
$textAlign='left';          // text alignment (date & text fields)

/* date field */
$dateSize=9;                // date field font size (in pixel)
$dateColor='#ffffff';        // date field font color
$dateBgColor='#ff0000';      // date field background color
$dateBoldness='normal';        // date field boldness: normal,bold,bolder or lighter

/* text field */
$textSize=11;                // text field font size (in pixel)
$textColor='#000000';        // text field font color
$textBgColor='#ffffff';      // text field background color
$textBoldness='normal';      // text field boldness: normal,bold,bolder or lighter

/* horizonthal rule divisor */
$hrColor='#ffffff';          // horizontal rule color
$hrHeight='1';              // horizontal rule height

?>
Avatar billede sthen Nybegynder
05. november 2004 - 00:07 #1
Prøv med denne linie i dit meta-tag:
<META HTTP-EQUIV="Content-type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
Avatar billede le_tissier Nybegynder
05. november 2004 - 00:13 #2
hvis det skulle indsættes på den side hvor mit newsscript er implementeret, så virkede det ikke :-(
Avatar billede detox Nybegynder
05. november 2004 - 01:25 #3
Det ser ud til at du bruger utf-8, så prøv istedet:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
Avatar billede le_tissier Nybegynder
05. november 2004 - 02:26 #4
ok nu er der så æøå i mit newsscript....men så forsvandt æøå fra resten af siden.

utf-8 ser ud til kun at gælde for newsscriptet mens resten af siden kører i iso-8859-1

Nogen ideer til løsning af det? :-)
Avatar billede le_tissier Nybegynder
06. november 2004 - 04:36 #5
magnger stadig hjælp til dette problem....
Avatar billede myplacedk Nybegynder
07. november 2004 - 08:45 #6
Svaret fra sthen prøver at tvinge browseren til at bruge latin1 i stedet for utf8. Det hjælper ikke, hvis teksten i databasen er i utf8-format.
Sørg for, at der bruges latin1 mens der indsættes i databasen, det gør du vist ikke fra samme side?

Hvis du fx. indsætter nyhederne med phpMyAdmin, så kan du vælge mellem latin1 og utf8 samme sted, som du vælger sprog.