Avatar billede ab Nybegynder
18. oktober 1999 - 10:46 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Baggrundsbillede i <BODY>

På enkelte hjemmesider har jeg set at baggrundsbilledet ikke følger med teksten når der scrolles. Hvordan angiver jeg det i <BODY>?
Avatar billede jumper Nybegynder
18. oktober 1999 - 10:56 #1
<body background="skod.gif" bgproperties="fixed">

Det har dog ikke en skid med HTML standarden at gøre, og virker kun i Internet Explorer.

En anden måde kunne være at lave det med layers, så virker det både i IE 4+ og NS 4+.

/Thor
Avatar billede ab Nybegynder
18. oktober 1999 - 11:09 #2
Kan du give et eksempel med layers?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
18. oktober 1999 - 11:47 #3
- jeg lytter lige med -
Avatar billede jumper Nybegynder
18. oktober 1999 - 11:59 #4
Jeg har lidt travlt lige nu, så jeg kommer med koden senere i dag.

Jeg kan dog røbe at jeg nok laver det både med <layer> og <div>, og blot udskriver html koden gennem Javascript afhængig af browser.

/Thor
Avatar billede intell Nybegynder
18. oktober 1999 - 13:07 #5
Hej ab,

Det drejer sig om cascading stylesheets. Prøv at kigge på www.netkon.dk. Det er en meget simpel hjemmeside.  Du skal vælge norepeat. Det kan laves i fx Dreamweawer.
Avatar billede p_johansen Nybegynder
18. oktober 1999 - 13:14 #6
Indsæt dette efter <body>
<script language="JavaScript1.2">

if (document.all)
document.body.style.cssText="background:white url(ditbillede.jpg) no-repeat fixed center center"
</script>

Preben
Avatar billede jumper Nybegynder
18. oktober 1999 - 13:16 #7
p_johansen, det jeg laver vil jo virke i både IE og NS.

/Thor
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. oktober 1999 - 13:57 #8
enig med jumper...
Avatar billede ab Nybegynder
18. oktober 1999 - 14:35 #9
Jumper: Det må godt være asp.

Intell: Jeg kigger på siden.

Jeg glemte også at sige det skal virke i både NS og IE, gerne så gamle versioner som muligt :)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. oktober 1999 - 14:42 #10
ab>> asp har ikke en skid med det her at gøre
Avatar billede ab Nybegynder
18. oktober 1999 - 16:22 #11
Cyberesben>> Jeg kender ikke asp og javascript til fingerspidserne, men jeg er dog ganske sikker på at man via asp sagtens kan bestemme hvilken kode der skal bruges til NS eller IE. Resten bliver selvfølgelig Javascript idet det jo skal foregå på klient-siden!!!
Avatar billede ab Nybegynder
18. oktober 1999 - 16:25 #12
Intell>> I IE virker det udmærket, men desværre ikke i NS. Er der nogle ændringer til den eller kan det bare ikke lade sig gøre?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. oktober 1999 - 16:32 #13
ab>> ja det kan man, men man kan ikke lave et fast bg-billede med asp...
Avatar billede ab Nybegynder
18. oktober 1999 - 16:34 #14
Cyberesben>> OK, det er jeg med på.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
19. oktober 1999 - 21:35 #15
Folk her på Eksperten får ondt i røven over man kopiere/ændre i andres scripts derfor har jeg givet et link, som du så selv kan ændre:

http://www.bratta.com/dhtml/scripts/geoscript.html
Avatar billede ab Nybegynder
21. oktober 1999 - 12:24 #16
Jeg laver det i en tabel istedet, så kan jeg i det mindste bestemme hvor mange gange det skal gentages. Tak for de mange forslag!