Avatar billede Noone Nybegynder
14. december 2004 - 02:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Samba/CIFS problem ved mount.

Jeg har et mystisk problem med min Samba Server.

Når jeg prøver at tilgå mit share fra en windows maskine, fungere dette fint, men forsøger jeg at mounte det på en anden linux maskine, kan jeg ikke få lov.

Sharet er beskyttet med et password (Security level = share), hvilket virker fint Windows->Linux.

Når jeg forsøger at mounte det på en anden linux maskine, går det dog helt galt.

Følgende er hva' der sker ved mount:

[chano@laptop ~]$ mount /mnt/mufasa/chano/
Password:
mount error 1 = Operation not permitted
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g.man mount.cifs)

Min første tanke var, nå jeg har gjort noget forkert så jeg ikke kan gøre det som almindelig bruger, men nej.

[root@laptop ~]# mount /mnt/mufasa/chano/
Password:
mount error 1 = Operation not permitted
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g.man mount.cifs)

Jeg har to andre shares, som dog er uden beskyttelse, og disse kan jeg fint mounte. Problemet ligger altså i adgangskontrollen et eller andet sted.

Følgende er hva' der står i /etc/fstab
\\kovu\chano            /mnt/mufasa/chano      cifs    user            0 0

Har prøvet med forskellige options men kan ikke lige få nogen kombination til at virke. Ovenstående matcher de andre shares, altså dem der fungere.

Jeg er totalt blank med hensyn til hvor jeg skal starte fejlsøgningen.

Serveren kører med en Gentoo, og den anden, en laptop, kører med Fedore Core 3.
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2004 - 09:28 #1
Har du prøvet at oprette en maskine konto på din Samba server, for din laptop ?
Avatar billede Noone Nybegynder
14. december 2004 - 15:01 #2
Nej, det har jeg dog ikke. Men hvorfor er dette ikke nødvendigt for windows maskinen?
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2004 - 15:05 #3
Det er vel fordi du logger ind med en bruger/password.

Det gør du vel ikke når du mounter fra en anden Linux maskine....
Avatar billede Noone Nybegynder
14. december 2004 - 15:11 #4
Tja, jeg har prøvet at angive bruger og pass, i fstab også, det hjalp jo ikke.

Kan man forresten tilføje maskine kontoen UDEN at oprette en linux bruger med samme navn?
Avatar billede Noone Nybegynder
14. december 2004 - 16:51 #5
Jeg har iøvrigt lige testet lidt mere, jeg kan sagtens tilslutte mig det share med smbclient. Det er er kun ved mount det ikke fungere.
Avatar billede gozar Nybegynder
14. december 2004 - 17:00 #6
hvad sker der hvis du ændre cifs til smbfs i /etc/fstab?
Avatar billede Noone Nybegynder
14. december 2004 - 18:18 #7
gozar > Det virker fint. Nu er det bare sådan at jeg VIL ha' det til at virke med cifs (Er lidt stædig her)
Avatar billede Noone Nybegynder
30. januar 2005 - 14:50 #8
Da der ikke har været nogen egentlig løsning på problemet, kun en delvist fungernede løsning, re det da vidst ved at være lukke tid. Hvis nogle er interesseret i point for en delvis løsning, så må de sige til inden for de næste ca. 24 timer, med en begrundelse for, hvorfor deres delvise løsning skal belønnes.
Avatar billede Noone Nybegynder
31. januar 2005 - 17:12 #9
Lukketid