Avatar billede d_warma Nybegynder
14. december 2004 - 10:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SUBSTR og CHAR

Hej,

Jeg skal have passet et efternavn CHAR(30) ind i et nyt felt CHAR(25). Det har jeg gjort ved at lave substr(efternavn,1,25).
Jeg har defineret det nye felt som CHAR(25), men når jeg skal læse data ind, så brokker den sig over, at den indsatte værdi er for stor??

Er der nogen der har været ude for dette før? (og som kan hjælpe mig?)
Avatar billede lbaad Nybegynder
14. december 2004 - 10:51 #1
Hvilken ORA-fejl får du??
Problemet ligger sikkert i, at du har et efternavn som er mere end 25 karakterer langt.
Prøv at køre dette statement:
select max(length(efternavn)) from person
Avatar billede d_warma Nybegynder
14. december 2004 - 10:54 #2
Jeg er klar over, at jeg har navne, der er længere end 25 karakterer.
Det er jo derfor jeg laver en substr af efternavnet før jeg insert'er det.
Det virker måske ikke?
Avatar billede d_warma Nybegynder
14. december 2004 - 11:02 #3
Jeg har lavet en select af data til en tabel (test) og kørt
select max(length(surename)) from test
Resultat = 25.
Avatar billede lbaad Nybegynder
14. december 2004 - 11:22 #4
Ja, så skulle det jo virke.
Jeg har lige lavet en substr på en char kolonne, og det virkede fint nok.

Desværre har jeg ikke flere idé'er.
Avatar billede d_warma Nybegynder
14. december 2004 - 11:23 #5
Jeg får en ora-01401 fejl hvis det hjælper?
Avatar billede d_warma Nybegynder
14. december 2004 - 11:38 #6
Jeg fandt fejlen, der var lavet om på rækkefølgen af kolonnerne.
Men tak for hjælpen.
Avatar billede d_warma Nybegynder
14. december 2004 - 11:38 #7
Jeg lukker spg, da der ikke var noget problem.