Avatar billede fxfxfx Nybegynder
30. december 2004 - 21:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Valg af hardware og LAN-layout

Jeg skal opsætte et lille netværk på vores kontor.

Vi sidder på et større netværk (bag en firewall, dvs. med private ip-adresser). Vi deler dette 20 mbit-netværk med andre iværksættervirksomheder.

Vi har på vores kontor to seperate internet access points (10 mbit hver). RJ45-stik.

Jeg skal koble 6 PC'ere og 2 servere sammen, således at de deler og udnytter den båndbredde det giver at vi har 2 seperate og ikke kun en internetadgang, samtidig som alle maksiner skal være på samme (interne) netværk, uden at resten af huset kan få afgang til maskinerne. En af serverne skal køre vores CRM som alle 6 PC'ere skal kunne få adgang til, den anden skal køre intranet. Andre virksomehder på det fælles netværk kan tilgås pga. manglende sikring/opsætning af winshare, såd et er derfor jeg overvejer at køre vores egen router, selvom vi sidder bag en firewall på dette fælles netværk.

Jeg sidder derfor nu med et par spørgsmål:

1) Kan jeg vitterligt få en bedre forbindelse til alle otte maskiner ved at gøre brug af begge internet access points (de to RJ45-stik) eller er det nøjagtig det samme som at have kun et?

2) Jeg har tænkt på at kombinere en eller to  D-Link Express EtherNetwork DI-604 routere (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14158) og/eller en D-Link DES 1008D Switch (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14125). Jeg kan dog ikke finde ud om jeg skal sætte en router på hvert RJ45-internet-adgang og så koble de to forbindelser sammen "bagved vores egen routere" i et netværk - og hvordan det skal gøres.

3) Hvad skal jeg vælge af opsætning og hvordan skal jeg koble det sammen?

OBS: Vi skal IKKE køre trådløst og ønsker desuden ikke evt. forslag til harware der er forberedet til det. Jeg ønsker ren 100 mbit kabel-forbidelse.

TUSINDE tak for enhver hjælp.
Avatar billede leif Seniormester
30. december 2004 - 21:50 #1
1) Om du får en større internet båndbredde ved at koble de 2 stik sammen er meget afhængig af resten af netværket ! Hvis de kører ud i samme internet forbindelse kan det være lige meget !

2) Hvis du skal samle 2 internet forbindelser skal du have noget udstyr som kan gøre det for dig, dvs. kunne håndtere flere WAN. Umiddelbart kan ingen af dem du har valgt der, men en som jeg har arbejdet med er en Draytek 3300 som har op til 4 forskellige WAN.

3) Jeg ville smide en router så du bliver adskilt fra resten, og bag routeren vil jeg sætte alt mit udstyr. Så du har RJ45 -> Router -> Switch -> Servere og klienter.

Håber du kan bruge dette til noget ellers må du endelig spørge !
Avatar billede fxfxfx Nybegynder
30. december 2004 - 21:59 #2
Hej Leif.

Lige for at sikre mig, at jeg forstår dit svar korrekt:

Jeg køber én router (da de to RJ45 går til samme netværk) og bag den sætter jeg en switch og kobler de 8 maskiner til. Korrekt?

Den router jeg har nævnt; DI-604, har ikke "stateful packet inspection". Er det af større betydning, når vi nu i forvejen sidder bag en firewall ud mod internettet?
Avatar billede leif Seniormester
30. december 2004 - 22:03 #3
Ja, det var det jeg mente.

Jeg vil mene når det er en router som kommer til at sidde bag en firewall, mener jeg ikke man skal gøre noget ud af det ! Bliver det er problem mener jeg ikke at DI-604 er en større udgift (Koster ca. 300,- - 400,-) at man ikke kan skifte den ud senere hvis det skulle blive nødvendigt !
Avatar billede fxfxfx Nybegynder
30. december 2004 - 22:19 #4
Ja, det er lidt flovt, men nu har jeg ikke tid til at lede mere efter svaret på hjemmesiden - hvordan giver jeg point for dit/leif's svar?
Avatar billede fxfxfx Nybegynder
30. december 2004 - 22:21 #5
Øjeblik - opretter et nyt spørgsmål, som jeg så kan give dig point for, nu hvor jeg ved hvordan. Beklager.
Avatar billede leif Seniormester
30. december 2004 - 22:43 #6
Jeg forstår ikke din kommentar "men nu har jeg ikke tid til at lede mere efter svaret på hjemmesiden" ? Hvad mener du med det ?
Avatar billede leif Seniormester
30. december 2004 - 22:47 #7
Det lyder som et nyt firma ? Må man spørge hvad I laver ? Evt. kan du sende det svar på exp(a)ljnet.dk
Avatar billede fxfxfx Nybegynder
30. december 2004 - 23:05 #8
Med kommentaren "men nu har jeg ikke tid til at lede mere efter svaret på hjemmesiden", mente jeg at jeg ikke havde held til at finde en FAQ eller held med mine søgninger på Eksperten.dk efter en vejledning i at give point til de svar der gives. Måske skyldes det at Firefox ikke viser noget som IE ville?

KOmmentaren var IKKE ment ift. din responstid, Leif. Den kan kun imponere.
Avatar billede leif Seniormester
30. december 2004 - 23:10 #9
Ved faktisk ikke om det er den mest opdateret, men du kan læse lidt FAQ om Eksperten.dk på http://ebruger.dk/faq/